Synopsis

Man skulle kunna tro att det vore den enklaste sak i världen att skriva (ett väldigt koncist) synopsis över en roman man redan har påbörjat. Det är det inte. Verkligen, verkligen inte.
Under vårens kurs i Kreativt skrivande III är tanken att vi ska jobba med längre skrivprojekt. Vilket för min del innebär att jag har tänkt fortsätta med mitt redan påbörjade NaNoWriMo-projekt och se om jag kan få det att fungera. Så nu sitter jag här en lördagseftermiddag och sliter mitt hår över att jag tänkt ut en så komplicerad historia istället för att göra mig i ordning inför kvällens festligheter.
Detta med att skriva, alltså. Ingen dans på rosor.

Vad gör ni i helgen?

8 comments

  1. Jotack. Jag mpste nog skriva om min korta koncisa eftersom jag har för mycket ungdomsroman över mitt projekt, men jag tror att det enda jag behöver göra är att tänka på språket, men formulera om mig i min synopsis som följd för att precisera! Annars bakar jag semla och oroar mig fortfarande för lillkatten som varit borta i tre dyng nu. Bara hoppas att han lever och mår bra!

    1. Hoppas att katten kommer tillbaka snart! Usch, det där påminner mig om den ytterst korta period när min ena katt var utekatt och försvann mitt i vintern. Sen hittade jag som tur var honom i tvättstugan (!), men det känns skönt att han är innekatt numera.

      Jag har inte ens varit inne och läst alla andras synopsis ännu, tänker att jag vill skriva klart mitt eget först. Men det är väldigt svårt att få in allting på så lite utrymme, tycker jag, även om det känns väldigt nyttigt att tvingas vara kortfattad.

      1. Ja, hoppas han kommer hem snart! (mina katter var tänkta utekatter, men trivs inte utan att få komma och gå lite som de vill)

        Jo, fast jag känner att jag å andra sidan har så lite att komma med. Jag ska ändra lite visserligen och det blir väl att jag kommer lägga till, men jag vet inget sådär riktigt tydligt än… Bara att jag vill kära noveller med karaktärer i ca 17-årsåldern. Du har ju mer av en idé.

    1. Kul med ny novell. Jag har en skräcknovell jag påbörjade i julas som jag ska försöka få klart, men det känns lite som att den hamnat lite i skymundan av det här synopsisskrivandet.

    1. Jag hade skrivit ett skelett sen tidigare, men det var tok för långt för att jag skulle kunna använda det. Men ja, jag tror verkligen att det är bra att lära sig. Man tvingas gå på kärnan istället för att fastna i detaljerna.

Kommentera

