En liten smula förutsägbar

Dawn Frenchs debutroman ”En liten smula underbar” handlar om familjen Battle. Eller i alla fall om tre fjärdedelar av familjen, då fadern innehar en väldigt liten biroll i denna familj. Mamma Mo är en psykolog som tappat tron på sig själv, dottern Dora kämpar med både skolan, vänskapen och kärleken och sonen Peter vill helst kallas Oscar då han är övertygad om att han är Oscar Wilde reinkarnerad. Dessa tre berättarröster turas om att berätta sina synnerligen subjektiva versioner av vad som händer i familjen.

Jag gillar French som komiker (i alla fall i kombination med Jannifer Saunders, solo tycker jag att hon är lite mindre vass), men om hennes storhet som författare är jag inte övertygad.
”En liten smula underbar” är en hyfsat underhållande historia om en ganska vanlig familj som går igenom några kriser, som huvudsakligen består av att dottern Dora är naiv, impulsiv och ganska så skitjobbig. Förmodligen är tanken att man någonstans ska sympatisera med Dora, men jag tröttnar på henne redan efter det första kapitel där hon får ordet. Hon känns mest banal. Som en parodi på en dum tonårstjej, helt utan djup.
Tur att Peter/Oscar finns där som ett dekadent och volangförsett ljus i mörkret. Hans kapitel gillar jag skarpt. Jag menar, vem skulle kunna motstå en lillgammal, pretentiös och totalt narcisstistisk tonårskille som klär sig i volangblus och som helst av allt önskar sig en vacker rökrock? Just Oscars totala brist på självinsikt är vad som gör hans kapitel så fantastiska. Han påminner en smula om Sue Townsends Adrian Mole, men även om Inger Edelfeldts Georg Daniel Bratt i ”Breven till nattens drottning”.
Om Oscar fått berätta hela historien så tror jag att jag hade gillat den här romanen bra mycket mera.

Mitt största problem med ”en liten smula underbar” är dels att historien är så väldigt förutsägbar och dels att den ibland brister i trovärdighet. Direkt när en viss karaktär introducerades anade jag hur det hela skulle sluta, och blev mest otålig när ingen av de andra romankaraktärerna verkade inse detta.
Att Facebook har en så stor roll i boken är problematiskt. Mycket för att det verkar som att Dawn French själv aldrig varit i närheten av ett Fejan-konto och mest har gissat vilt hur det fungerar. Som att Dora mejlar alla sina vänner separat för att bjuda in till en fest istället för att göra ett event. Eller som att personer finns på FB med alias istället för riktiga namn. Det hade varit bättre om French skrivit att Dora hängt på någon hittepå-community som hon hade kunnat skräddarsy efter bokens handling istället för att försöka skriva om det existerande Facebook och misslyckas totalt. Det gör bara att trovärdigheten brister.

”En liten smula underbar” är inte dåligt skriven. French kan kombinera humor och allvar på ett bra sätt. Om man inte är den som stör sig på en förutsägbar historia så är det här en ganska underhållande läsning av det mer bagatellartade slaget.

Dawn French – En liten smula underbar (Printz Publishing, 2011)

3 comments

  1. Vet du, jag håller med dig till punkt och pricka. Gillar också French IRL så att säga, mest ihop med Saunders. Och Oscar/Peter var ju den stora behållningen. Verkligen lik Adrian Mole. En annan sak jag funderade över var att man verkligen fick följa alla i familjen i turordning utom den stackars hårt prövade pappan. Förstår att han skulle stå tillbaka lite för att komma ram i slutet, men det blev ändå lite märkligt under tiden man läste eftersom alla de övriga fick komma fram. Men, men, småunderhållande är det ju, men hade hoppats på mer. Lagom en dag då man behöver bli lite upp-piggad.

    1. Ja, visst hade man velat veta mer om den ganska hemlige pappan? Det där enda kapitlet i slutet kändes alldeles för lite.
      Men åh, Oscar! Så himla fab. jag måste erkänna att jag ibland hastade igenom Doras kapitel bara för att få läsa lite mer om Oscar. Verkligen den stora behållningen, jag hoppas att French skriver något mer i den stilen.

Kommentera

