Katniss och Ree

Apropå min avhandling till blogginlägg om Hunger Games-böckerna härom dagen så missade jag helt att skriva om en sak. Den kommande filmen baserad på den första boken. Att filmen snart har premiär är ett av huvudskälen till att jag äntligen kom mig för att läsa böckerna, eftersom jag vill läsa (och skapa min egen uppfattning av) böckerna innan jag ser filmerna.

Anyway, jag misstänker att jag inte kommer bli helt nöjd med filmerna även om jag självklart är nyfiken på att se dem. Av vad jag har sett i trailern så ser miljöerna i The Capitol ganska plastiga ut och peacekeepers är misstänkt lika stormtroopers i sina vita uniformer. Men något jag tror att jag kommer bli nöjd med är skådespelarinsatserna, inte minst den fantastiska Jennifer Lawrence i rollen som Katniss Everdeen. Lawrence var fullkomligt strålande i sin roll som Ree Dolly i ”Winter’s Bone”, baserad på boken med samma namn.
En roll som för övrigt har ganska många likheter med Katniss; en fattig tonårig tjej, bosatt i en fattig bergsregion, som tvingas till extremer för att ta hand om sin familj (som består av småsyskon och en åtminstone tidvis katatonisk mor). Och dessutom dödar de båda ekorrar för att få mat för dagen.
Jag tänker inte fortsätta jämförelsen mellan de två ekorrjagande tonårstjejerna, då den känns något orättvis. I jämförelse med Ree står sig Katniss nämligen slätt på alla tänkbara plan, oavsett hennes skills med pilbågen. Troligtvis för att Ree inte är en YA-karaktär, trots sin ringa ålder.

Vad tror ni om den kommande Hunger Games-filmen? Kommer den bli lika spännande som böckerna eller kommer den bli alltför hollywoodiserad?

13 comments

  1. Jag är lite rädd för en klassisk whitewash. Jag såg Katniss som färgad, kanske indisk eller något. Det jag har sett av trailers så är det bara Haymitch och Rue (vilket är konstigt om det stämmer eftersom Rue ska likna Primrose) som är färgade och Haymitch blir så klart The magical negroe tropet. Det är inte lika allvarligt som i The Last Airbender eller Akira att alla karaktärer är vita men det sänker mina förhoppningar över hela brädet. Jag blir rädd att de förekommer fler kompromisser i riktning mot det förutsägbara och tråkiga.
    Men jag är alltid skeptisk till alla filmatiseringar, från Sagan om Ringen till A Game of Thrones och dom var inte illa så kanske ändå ;)

    1. Jag tänkte mig Katniss som lite odefinierat ”icke-vit”,särskilt eftersom hennes olivfärgade hy nämns flera gånger. Tråkigt att det inte var något som påverkade castingen, men eftersom jag gillar Jennifer Lawrence så mycket så är jag ändå nöjd med just henne i rollen.

      Min största farhåga är nog att de politiska nyanserna kommer att försvinna i filmatiseringen. Att det kommer bli enbart action och lite kärlek av det hela, ungefär som Hungerspelen som visas på tv.

      Jag tycker att det låter helt sunt att vara skeptisk till alla filmatiseringar. Kanske i synnerhet när det gäller fantasy (eller serier), där det finns så många magplask.

    2. Med risk för att låta som en arrogant nörd med för mycket fritid…: Rue ÄR färgad. ”She has dark brown skin and eyes, but other than that, she’s very like Prim in size and demeanor.” (s.45) Thresh är också färgad, däremot inte Haymitch. Cinna är inte uttalat färgad i boken men nog i filmen så där kan man ju säga att castingen var oförutsägbar. Katniss har däremot olivfärgad hy, och det är inte samma sak som mörkhyad. Det är inte alls samma sak som Jennifer Lawrence vita hy heller iofs… Jag är självklart också skeptisk till filmen men tycker det är onödigt att vara skeptisk på felaktiga grunder då det liksom finns andra orsaker att oroa sig. (Madge! Hur KUNDE de lämna bort Madge??)

      1. Är Madge inte med i filmen? :O Väldigt tråkigt. Hon har en liten roll, men jag tycker att den är viktig. Ger nyanser.

        Och nördighet är ju bara bra, tack för att du reder ut detaljerna åt oss! Mm, håller med om den olivfärgade hyn. Inte mörkhyad, men inte heller vit. Jag tänker mig mer… sydeuropeiskt utseende? Vilket Lawrence inte har, även om hon iaf är mörkhårig i filmen.

        1. Precis! Nyanser. Dessutom den där lilla detaljen med Mockingjay-pinsen och hur det känns fel att det är Prim (!) som ger den åt henne då den, and I quote, ”could keep a family in bread for months”! Varför, åh varför, såldes den då inte när de verkligen behövde det?? Nåja, jag ska försöka att inte fokusera på den detaljen…

          Jag tänker också Sydeuropa, men det är ärligt talat inget som stör, precis som du säger, när de faktiskt hittade en tjej med talang.

    1. Hehe, det var det första jag tänkte när jag såg trailern. Eller innan det faktiskt, när jag läste om filmatiseringen. :) Det ska bli väldigt intressant att se hennes Katniss, jag tror att hon kan bli väldigt bra.

  2. Jag tror de kommer bli alldeles för Hollywoodiferade. Visst kommer de vara spännande men på ett helt annat sätt än böckerna.
    Jag är i och för sig den mest skeptiska människan när det kommer till böcker som blir film och ser väldigt få filmatiseringar. Kommer troligen inte se Hungerspelen och defivnitivt aldrig se ”Extremely close and Incredibly loud”.

    1. Jag hoppas att bokens kärna ändå kommer att finnas kvar, men tyvärr tror jag att hollywoodifieringen kommer att bli stor.
      Jag brukar växla mellan enorm pepp och total skepticism när det handlar om filmatiseringar, men oftast brukar jag gå och se dem ändå till sist. Och då och då tycker jag att filmen faktiskt är lika bra som boken. ”Winter’s Bone” är ett exempel på det, men även ”The Road” tyckte jag gjorde sig grymt bra som film.

  3. Jag hoppas och tror att Jennifer Lawrence kommer bli fantastisk, hon var magisk i Winter’s Bone. Och som jag sagt tidigare så tonar jag ner mina egna höga förväntningar då jag vet att filmen aldrig kommer kunna leva upp till dem. Jag tror inte det kommer bli platt fall på något sätt men det finns väldigt många detaljer och miljontals läsares egna inre bilder att tävla med och där går det inte att vinna.

    1. Magisk var ordet!
      Men ja, jag försöker också tona ner förväntningarna. Oavsett hur bra det blir så kommer det ju aldrig bli sådär exakt som jag hade önskat, så det är lika bra att ställa in sig på något slags mellannivå; tänka att det kommer att bli spännande och snyggt, men inte fantastiskt.

  4. Håller verkligen med dig om att Lawrence är fantastisk. Utöver det vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag är positivt inställd iaf, särskilt efter att ha sett trailern!

Kommentera

