Antropomorf revolution

Efter händelserna i första Fable-storyarcen så har de två systrarna Snow White och Rose Red en hel del att reda ut. På Snows initiativ åker de båda ut till den gård där de sagokaraktärer bor som inte kan smälta in bland människorna; fantasivarelser, monster samt givetvis mängder av antropomorfa djur. Men allting står inte rätt till på gården. Varelserna där, under ledning av de tre små grisarna, planerar en revolution och Snow och Rose hamnar mitt i konflikten.

Det andra albumet i Bill Willinghams ”Fable”-serie heter ”Animal Farm”. Det finns flera likheter mellan seriealbumet och George Orwells klassiska långnovell från 1945. Bägge handlar om en revolution som går snett och om grymheter som görs i frihetens namn. Precis om i Owells historia är det grisarna som agerar som revolutionsledare, medan resten av djuren bara följer order.
Willingham drar in en mängd nya sagokaraktärer i detta album, allt från Djungelbokens farliga rovdjur till Mästerkatten i stövlar och Guldlocks tre björnar. Med glimten i ögat, som alltid.

”Animal Farm” handlar en hel del om politik, men det handlar främst om förhållandet mellan Snow och Rose. Bägge karaktärerna får här lite mer utrymme än i första albumet, inte minst att göra det oväntade. Den alltid så perfekta Snow får vara sårbar, medan den rebelliska Rose står upp för vad hon tror på.

Jag ser fram emot att fortsätta följa sagokaraktärerna i ”Fables” i fler album. Inte minst så vill jag ju veta om de någonsin ska lyckas återta sina hemländer igen, eller om de ska tvingas stanna kvar undangömda i vår värld.

Bill Willingham m.fl. – Fables: Animal Farm (Vertigo, 2003)

6 comments

  1. Vet du vad. Jag hatar Fabler. Den går som följetong i Nemi, som jag prenumererar på, men jag bläddrar alltid förbi den. Urk. Dem är så förutsägbar, ytlig och pajig att den inte ens blir fullrolig. Vilket är jättetrist.

    1. Vet du vilka album det är som går i Nemi? Så att man vet vad man ska undvika, menar jag. ;)
      Jag gillade det första albumet mycket och även annat jag har läst av Willingham. Men är inte helt övertygad om jag kommer orka läsa alla albumen faktiskt, det känns som att det finns bättre serier att lägga sin tid på.

      1. Såg btw att jag skrev ganska fult från plattan, men det kanske var läsligt ändå. Fulrolig skulle det stå. Fullrolig var den inte heller. =)

        Det är nog som Pål säger, det är kronologiskt i Nemi. Men ffa har jag försökt läsa den då och då och bara hatar.

        Lite jobbigt när en så stor del av tidningen blir värdelöst dålig, men jag hoppas de tar in en bättre serie framöver. Hellboy var ju en höjdare och den där björnen var också rolig. Jag får vara en duktig prenumerant och stå ut ett tag till.

  2. I Nemi går väl Fables kronologiskt. Det här albumet borde t ex ha publicerats där. Det går ju inte riktigt att hoppa i Fables. Själv tyckte jag att animalfarm var sådär, tycker bättre om de senare. Jag har lånat ett antal album på bibblan och tycker väl att de visserligen inte är hisnande bra men helt okej.

Kommentera

