Läsrapport december

China Miéville – Embassytown
Mary Shelley – Frankenstein
Tony Strong – The Death Pit
H. P Lovecraft – The Call of Cthulhu and Other Weird Stories
Gustav Meyrink – Golem
Gail Carriger – Soulless
Bill Willingham m.fl – Fables: Animal Farm
Neil Gaiman m.fl – Sandman: Preludes & Nocturnes
Hanna von Corswant – Barnflickan
Alan Moore & Eddie Campbell – From Hell
Utopi nr 4
Suzanne Collins – The Hunger Games
Suzanne Collins – Catching Fire
Suzanne Collins – Mockingjay

Henry James – The Turn of the Screw

Statistik
Antal omläsningar: 3 (rekord tror jag bestämt!)
Antal böcker på engelska: 12
Antal graphic novels/seriealbum: 3 + Utopi nr 4
Antal fantasyböcker: ”Soulless” kan väl räknas som urban fantasy, ”Fables” likaså.
Antal skräckböcker: 7 (också rekord?)
Antal postapo/dystopier: 3
Antal YA-böcker: 3
Antal tegelstenar: 0
Antal tidskrifter: 1
Sammanlagt antal: 15 inklusive Utopi

Litterära nyårslöften 2011

Antal sf-böcker lästa: 2 om man räknar ”Frankenstein”.
Antal ”äldre” böcker (dvs minst 30 år) lästa: 4
Böcker utanför trygghetszonen: 1 (sista boken ifrån deckarutmaningen)

Sammanfattning av månadens läsning
December känns som en ganska atypisk månad när det gäller min läsning. Jag läste hela 6 böcker till den gotiska kursen, vilket har gjort att det blivit en hel del omläsningar. Det har också blivit många gamla skräckklassiker på grund av kursen.
December känns som en av de allra bästa läsmånaderna under året, speciellt om man ser till hur många böcker jag inte har hunnit med att recensera ännu. Märkligt, jag som tycker att jag har haft så lite lästid under december.

Hur har er läsmånad varit?

14 comments

      1. Haha, jo, det kanske är så. Men det är mest att jag själv blir smått olycklig när jag inte har läsro, och inte orkar ta in något nytt …

  1. Riktigt usel. Läste enbart 4 böcker varav en var en omläsning. En stor tenta samt socialt umgänge åt upp lästiden. Däremot hittade jag väldigt många böcker som jag vill läsa vilket alltid är något.

    1. Tentor har ju verkligen en tendens att äta upp tiden. inte bara själva tentapluggandet i sig utan också all prokrastinering som leder fram till det … Jag har också haft mycket plugg under månaden som gått, men har som tur var haft en massa skönlitteratur med bland kurslitteraturen.

  2. Tackar som frågar! Det rullar på fint. Men den här vansinniga idén med att ha en bokblogg och ambitionen att ALLT läst ska recenseras där driver mig till vansinne. I skrivande stund ligger jag si sådär 40 titlar efter. Att det blir enså hög siffra beror på att många zombietitlar är max 250 sidor. Inte alla, givetvis, men väldigt, väldigt många. Kanske förklarar det korta formatet att alla författare tycks ileda trilogier eller serier. Grrr.

    1. 40 titlar efter?! :O Okej, det låter ju faktiskt ganska vansinnigt …
      I början när jag bokbloggade skrev jag bara om kanske hälften av alla böcker jag läste. Sedan övergick jag mer och mer till att skriva om precis allt, men det kan ju lätt kännas som ett tvång om man tar det så långt. Jag gillar att ligga i fas, ha kanske en eller två böcker jag har läst men inte hunnit blogga om ännu. Synd att jag nästan aldrig lyckas med det.

  3. December var nog en ganska genomsnittlig läsmånad för mig. Men jag läser typ jättelångsamt jämfört med alla andra som bloggar om böcker, så det skulle inte löna sig att göra statistik för en enda månad för min del. Hur gör du för att läsa så mycket? Läser du jättefort, eller gör du bara inte så mycket annat? Slår vad om att du har diskmaskin ;) (Diskandet är i och för sig bra för ljudbokslyssning, för min del, men det går ju långsammare än att läsa en tryckt bok,)

    1. Jag läser nog jättefort i jämförelse med andra. Läste ut hela Hunger Games-trilogin (ca 1300 sidor) på en dag t.ex. Skulle gissa på att jag läser ca 100 sidor i timmen i genomsnitt.
      Men jag tillbringar också rätt mycket tid med att läsa. Har diskmaskin ;): Och inga barn. Plus att jag städar ganska sällan, prioriterar lite extra lästid framför att dammtorka.

      1. Nu kommer jag att gå runt och fråga alla jag känner hur de gör för att hinna läsa. Det handlar nog allra mest om att avsätta lästid, misstänker jag.

Kommentera

