Litterära nyårslöften

Förra nyår gjorde jag tre litterära nyårslöften (eller snarare nyårsambitioner):
1. Läsa mer SF
2. Läsa fler äldre böcker, där jag räknade de utgivna före 1980.
3. Lämna trygghetszonen, där det gäller att läsa böcker jag inte brukar välja självmant.

Jag tänkte att det nu under 2011 års sista skälvande dagar är dags att utvärdera nyårslöftena. Gå tillbaka och se om jag lyckats uppfylla dem eller ej. Eftersom det bara blir drygt och tråkigt att gå igenom varje månad av årets läsning så tänkte jag istället göra en liten sammanfattning.

1. Läsa mer SF

Antal böcker lästa: 8 (plus några med SF-inslag som jag inte räknar. Som Hunger Games-trilogin.)
Betyg: väl godkänt
Jag hade egentligen tänkt läsa minst en SF-bok i månaden, men med tanke på att jag hade en rejäl lässvacka förra vintern så är jag ändå nöjd att jag kom upp i detta antal.

2. Läsa äldre böcker
Antal böcker lästa: 11
Betyg: väl godkänt
Om det inte hade varit för all kurslitteratur till Gotiska berättelser så hade jag aldrig ens kommit i närheten av detta antal. Så jag ger mig själv ett VG för antalet, men ett IG om man ser till antalet böcker jag läst som varken varit SF-klassiker eller skräck.

2. Läsa utanför trygghetszonen
Antal böcker lästa: 5
Betyg: med tvekan godkänt
Det här med att läsa utanför trygghetszonen resulterade att jag under året läste några deckare och s.k spänningsromaner. Med blandade känslor. Utan den fobiska duellen hade det knappt blivit några böcker lästa alls inom denna kategori och jag har ännu inte vågat mig på genrer som chick litt eller biografier.

Inför 2012 tänkte jag bara ha ett enda litterärt löfte; att läsa fler e-böcker. Nu när jag äger en surfplatta och allt. Minst en e-bok i månaden (kurslitteratur borträknad) låter genomförbart, plus lite serier.

Hade ni några litterära nyårslöften inför 2011? Eller har ni tänkt införa några lagom till nästa år?

11 comments

  1. Det närmaste jag kommer litterärt nyårslöfte för 2011 är väl att jag hade föresatt mig att inte köpa fler böcker än jag läser. Det har jag klarat av, med benäget bistånd av min djupt rotade snålhet (alltså brist på pengar).

    Tanken att läsa ”utanför trygghetszonen” kom lite mer gradvis för min del, och förstärktes på Eurocon. Jag kanske ska ta och göra någon sorts summering.

    För 2012… det måste jag nog fundera på.

    1. Det låter som ett väldigt vettigt löfte, att inte köpa fler böcker än man läser. Jag går ungefär plus minus noll på den fronten, jag har en del olästa böcker hemma men det är inte ohanterligt på något sätt. Ännu. Men ibland kan jag känna att jag skulle behöva några månaders köpstopp bara för att hinna läsa ikapp det jag redan äger.

  2. Vem är inte enkelspårig vad gäller genrer? :) Men. Livet är för kort för att slösas bort på läsning av böcker man egentligen inte gillar särskilt mycket, som mitt enda nyårslöfte blir nog att beta av de hyllvärmare som bara står och samlar damm medan jag läser låneböcker istället. Sedan ska jag försöka surfa mindre och läsa mer! God fortsättning förresten! :D

    1. Sant! Jag tänker ibland att jag kanske missar något, att det bara är mina fördomar som gör att jag undviker vissa genrer. Men allt deckarläsande den här hösten har inte gjort mig till en övertygad deckarläsare, även om jag kan gå med på att det faktiskt finns en del klart läsvärda deckare.
      Surfa mindre och läsa mer låter som ett väldigt bra löfte! Och god fortsättning du med! :)

  3. Vilka fina löften ni skrivit om: Inte köpa mer än man läser, samt surfa mindre och läsa mer!

    Anna: ska du ha något skrivmål? Och, har du läst Buffy season 8 och 9 (med tanke på serier + läsplattan)

    1. Hm, skrivmål har jag inte ens funderat på. Men jag ska definitivt försöka skriva ännu mer i vår eftersom jag ska gå ännu en kurs i Kreativt skrivande. Förhoppningsvis hinner jag jobba vidare med den bok jag började skriva på under NaNoWriMo också, jag har fortfarande inte släppt tanken på den.
      Jag har läst t.om album 6 i säsong 8 av Buffy. Men hm, det är ju verkligen ett gyllene tillfälle att läsa mer på surfplattan! Tack för tipset!

  4. Jag har också läst en del utanför trygghetszonen men också kommit fram till att jag nog egentligen trivs allra bäst där jag är. Så 2012 kommer jag fortsätta harva i skräckträsket, läsa hyllvärmare och ger mig på mytserien :)

    Tänkte skriva mer om nyårsmål och lästa böcker osv själv om en stund :)

    1. Lite känner jag samma sak när det gäller att läsa utanför trygghetszonen. Visst att jag kan bli förvånad ibland och hitta nya böcker, men oftast blir jag bara ännu mer säker på min egen smak. :)

Kommentera

