Plattan

Jag skrev tidigare i höstas några inlägg om att läsa e-böcker. Sedan dess har det varit ganska tyst om saken i bloggen, trots att jag fortsatt med mitt e-boksläsande (särskilt när jag har läst kurslitteratur till Gotiska berättelser, där väldigt mycket funnits som gratis e-böcker). Jag bestämde mig nämligen, utan att ens nämna saken i bloggen, för att köpa den surfplatta som Feuerzeug så snällt lånade ut till mig tidigare i höstas.
Ja, trots Kindle-påtryckningar i form av julkort från bästa Bokbabbel så blev det alltså en Android-platta för mig istället. Visst har Kindlen bättre batteritid och lägre vikt, men surfplattan har något extra som för mig blev avgörande:
Möjligheten att kunna läsa serier!

Kindle i all ära, men är man sugen på att kunna läsa serier i e-format så är det surfplatta som gäller. Tidigare verkar i-paden ha varit helt dominerande när det gällt comics-apparna, men Android-plattorna verkar vara på uppgång. Bl.a laddade jag härom dagen hem den sprillans nya Dark Horse-appen och provläste ett flertal gratisnummer (På bilden syns en liten del av ”Mass Effect: Redemption #1”, en serie baserat på tv-spelserien, som utspelar sig mellan första och andra spelet. Med allas vår Liara i huvudrollen.).

Det lär med andra ord handla mer om e-litteratur i bloggen i framtiden – oavsett om det gäller serier, böcker eller enstaka noveller. Jag har fortfarande bara börjat nosa på formatet, så det finns mycket kvar att upptäcka och blogga om.

14 comments

  1. Ok, serier = mycket bra argument! Men kom inte och klaga till mig sedan när du inte läser eftersom du har Twitter/FB/bloggar i surfplattan. Och när batteriet tar slut hela tiden :P

    1. Haha, lovar! Jag tror inte att det där med internetz kommer bli något problem faktiskt, vill jag läsa bloggar/twittra så gör jag det hellre på vanliga datorn. Plus att jag har ställt in så att jag inte ska få notifications på plattan när jag får mail eller så. :)

  2. Jag har en del serier i .cbr-format. Inte fan har jag läst dem. Allt blir ju så knökigt på en liten skärm, man måste scrolla hela tiden både på höjden och i sidled. Hur funkar serieapparna på en android? Ser man en ruta i taget eller??

    1. Scrolla går ju bort, helt klart! Både Marvel och Dark Horse har lite samma system som vid e-böcker, att man bläddrar fram en ruta i taget genom att trycka i hörnet. Dark Horse har dessutom ett system där de vid större rutor först visar hela rutan och sen zoomar in på olika delar, för att visa detaljer och dialog. Funkade jättebra i det ”Beast of Burden”nummer jag läste och känns väldigt väl anpassat till just surfplatteläsning.

    1. Jag kommer nog mest använda plattan för att prova på serier jag är nyfiken på, läsa enstaka nummer och sådär Tror inte att jag skulle orka ta mig igenom motsvarande tio album på det sättet, faktiskt. Men det fungerar väldigt bra faktiskt!

    1. Jag läser ju fortfarande väldigt mycket analoga böcker. Jag skulle nog aldrig kunna eller vilja byta ut alla böcker mot e-böcker, det skulle ju bli alldeles förfärligt tråkigt! För att inte tala om tomt i bokhyllorna… ;)
      Men däremot kommer jag vilja prova på att läsa fler e-böcker i olika format, det är ju väldigt smidigt på många sätt.

  3. Har just beställt en läsplatta här också. Jag valde dock en renodlad läsplatta, just för att inte ”frestas” att använda den till en massa annat- Har redan två datorer… Just i gotikkursen var det ju (som sagt) mycket e-litteratur, och det är en aning jobbigt att läsa på datorn… Ser nu med glädje fram emot att plattan ska komma!
    PS: Har startat en ny, renodlad bokblogg nu :)

    1. Ja, gotikkursens litteratur har verkligen varit väldigt mycket e-litteratur, så det har varit skönt att kunna läsa på surfplattan. Precis innan jag lånade den så läste jag en fyrahundrasidors kursbok i informationsvetenskap på min lilla netbook – inte det roligaste direkt.
      Men kul med läslatta! Hoppas att du kommer att få stor vidare användning för den!

  4. Jag fick en Iriver i julklapp och den ska vara optimerad för läsning av e-böcker och serier. Dock har den ingen wifi-anslutning men det är lätt att ladda ned via datorn. Det bästa är nog att jag kan läsa alla format på den, även dessa förbenade pdf-filer som man får på kurserna på universitetet. Jag har inte hunnit testa serier än men återkommer när jag vet hur det funkar.

    1. Håller med om att det är väldigt skönt att kunna läsa pdf-format också. Fattar inte varför universiteten och högskolorna envisas med det formatet. Tror de att vi vill skriva ut precis alla texter de lägger upp på kurswebben?

  5. Här sitter jag och läser bloggar och kommenterar från surfplattan.

    Tack vare den fastnar jag inte vid datorn längre. Så argumentet mot passar inte här.

    Och batteriet har räckt sedan i morse. ;)

    häj

    1. Haha!
      Jag har laddat plattan några gånger, mest för att det drar så mycket batterier att surfa runt och kolla efter roliga serier. Men om jag läser vanliga e-böcker så går det nästan inget batteri alls, så jag stör mig inte det minsta på att behöva ladda vart tredje bok eller så.

Kommentera

