‘Tis the enkätseason

Jag hittade en enkät hos Bokhora:

Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?
Jag skulle gissa på någon bok från Barnens Bokklubb som jag var med i. Eller Barna Hedenhös kanske, de böckerna älskade jag utan förbehåll.

Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
”Serietidningar”? Jag läser seriealbum och graphic novels så ofta jag bara har råd och de är för många för att jag ska kunna räkna upp dem alla. Jag gillar Neil Gaimans, Mike Mignolas och Alan Moores serier väldigt mycket. Manga läser jag sällan men kan rekommendera Kentaro Miuras ”Berserk” och Junji Itos ”Spiralerna”.

Läser du ”allt” – dvs gärna på mjölkpaketen och sånt?
Nej.

I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen? Fåtöljen? Sängen?
Jag läser helst i soffan, fåtöljen eller sängen. Sommartid även på balkongen om det är fint väder men inte för varmt.

Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
En stor kopp te.

Är du med i någon bokklubb?
Givet. Bästa Elitistmörkerklubben ju!

Lånar du ofta på biblioteket?
Kurslitteratur; ja. Skölitteratur; extremt sällan. Men har tänkt börja låna e-böcker i större utsträckning.

Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Ja. Oftast Adlibris, ibland cdon.se eftersom de har billiga serier. Då och då Bokus eller utländska nätbokhandlar (men har oftast för dåligt tålamod för att orka vänta i flera veckor på leverans). Jag jämför alltid priser ety är fattig student.

Hundörar du? Skriver i marginalen?
Nej och nej.

Tjocka eller tunna böcker?
Jag gillar alla tjocklekar på böcker, det är ju innehållet som räknas. Men gillar ju tegelstenar och tycker att runt 600 välfyllda sidor är en bra längd.

Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?
Jag läste nyss om det första Sandman-albumet ”Preludes & Nocturnes”. Alltid lika bra.

Vad läser du just nu?
Alan Moores och Eddie Campbells Jack the Ripper-graphic novel ”From Hell” och H.P. Lovecraft-samlingen ”The Call of Cthulhu and Other Weird Stories”.

Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig! Eller värre ändå: tråkig!
Samuel Richardsons brevroman ”Pamela eller Dygdens belöning” är något av den värsta dynga jag har tvingats läsa. Litteraturvetenskapliga studier är inte bara fun and games.

Tvingade du dig igenom den ändå?
Ja. Det var ju kurslitteratur. Plus att jag lider av litterär FOMO och därför alltid läser ut böcker jag påbörjar.

Fem böcker du älskar?
Bara fem? Okej då:
1. Donna Tartt – The Secret History
2. Hjalmar Söderberg – Den allvarsamma leken
3. Dan Simmons – The Terror
4. George R R Martin – A Song of Ica and Fire (vilket tekniskt sett ju är fem böcker, men omöjligt att bara välja ut en ju!)
5. Lev Grossman – The Magicians

Favoritförfattare?
Är omöjligt att bara nämna en. Helt omöjligt.

Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Jag ska ju börja läsa Cat Valente nu, som jag länge varit nyfiken på. Cherie Priest och Patrick Rothfuss står på tur härnäst.

Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
Jag läser faktaböcker som är kurslitteratur hela tider. Biblioteks- och informationsvetenskapliga sådana och litteraturvetenskapliga ibland. Annars kan det hända att jag läser genus eller litteraturvetenskap helt frivilligt, men det är sällan.

Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sen, eller tvärtom?
Alltid boken först.

Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan.
Det händer väldigt sällan. Ett undantag är fantastiska ”Winter’s Bone”, där jag älskade både filmen och boken. Men jag visste att det fanns en bok innan jag såg filmen.

Favoritfilm (baserad på bok)?
”Winter’s Bone” ligger ju bra till. Annars ”Timmarna”.

Läser du lyrik? (Ge gärna exempel)

Ganska sällan. Jag gillar Gunnar Ekelöf, Karin Boye, Aase Berg, Sylvia Plath och T.S Eliot.

Har du dolt vad du läser nångång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller nåt sånt?
Jag skäms aldrig över vad jag läser.

Känner du nånsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?

Vem gör inte det? So many books, so little time.

Tycker du att det saknas nått i bokutbudet?

Bra svenska översättningar av engelsk genrelitteratur; fantasy, SF, urban fantasy, skräck, postapo.

Din relation till böcker i stort! Vad vore världen – & DU – utan böcker?
Både världen och jag vore bra mycket tråkigare utan litteraturen.

2 comments

    1. Jag är oerhört förtjust i att båda läsa andras svar på såna här enkäter och skriva egna. :) Det är ett fint sätt att skriva lite mer om böcker än bara recensioner också.

      Åh, tusen tack för awarden! Ska genast kika på bloggkärleksinlägget!

Kommentera

