NaNoWriMo in hindsight

Det där med att försöka sig på att skriva en roman på en månad samtidigt som man läser tre kurser och har en massa inlämningsuppgifter och tentor att plugga till? Inte det allra smartaste man kan ge sig på, faktiskt.

Som ni förstår så gick jag inte i mål med mitt första NaNoWriMo-deltagande. Långt därifrån. Jag hann komma en bit på väg innan jag drunknade i deadlines och årets mest efterlängtade spel Skyrim dök upp och lade beslag på återstoden av min tid.
Men min roman är inte död. Långt därifrån. Jag har faktiskt fortsatt skriva en del på den, även om jag inte alls håller någon vansinnig NaNo-takt längre. Jag har insett vad som inte fungerar, vad jag måste skriva om. Jag har antecknat flera sidor om vad som kommer hända och varför och jag lyckades till och med stoppa in två (eller tre, beroende på hur man ser på det) av mina romankaraktärer i en inlämningsuppgift till Kreativt Skrivande-kursen. Mer om den senare, då jag faktiskt funderar på att lägga upp just den texten i bloggen (Hjälp!).

Så jag ser det inte som ett misslyckande att jag inte kom upp i de åtrådda 50.000 orden under månadens lopp. Snarare är jag nöjd över att jag fått ihop såpass mycket stoff som jag har gjort och att mitt NaNo-projekt fortfarande är i allra högsta grad levande. Vem vet, kanske kommer jag att ha skrivit klart lagom till november nästa år?

Hur har det gått för er andra som var med? Kom ni ditt ni ville med ert skrivande?

10 comments

  1. Jag är jätteglad för nanowrmo även om jag verkligen inte nådde fram till slutmålet, bara det där att få en spark i baken och verkligen börja skriva på idén är ju ovärderligt. Har fått massor av nya insikter om mina karaktärer och händelser som ska komma.

    Hoppas du lägger ut din text, det ore väldigt spännande att läsa :)

    1. Jag håller med helt! Att faktiskt komma igång och skriva om det där som skvalpat runt i huvudet så länge, är så himla glad över det. Nu gäller det bara att inte släppa projektet, utan skriva vidare när man har tid.

      Jag funderar om jag ska låta den gå via lärarna först eller om jag vågar lägga upp den som den är nu. Ska fundera lite på saken. :)

  2. Jag skriver ingen roman, men en magisteruppsats och sätter gång på gång upp skyrim-förbud för mig själv. Som jag bryter, gång på gång på gång… Illa!

    1. Jag hade sett fram alldeles för mycket att Skyrim för att kunna hindra mig själv från att spela det sjuuukt mycket den första tiden. Är nu level 48, så man kan förstå att skrivandet blev lidande. ;)

  3. Jag gillar texten jättemycket i Kreativt skrivande! Go for it! (min blev lite hafsig nu eftersom jag inte visste hur jag skulle få in en tredje person (så jag bara nämner någon i förbifarten och hoppas det godkänns)! Tack för att du påminde mig om den detaljen förresten! (;

    1. Jag ska bara putsa till den lite och samla mod, men den kommer nog hamna på bloggen. :) Det är nog den text jag varit mest nöjd med under kursen, just för att jag kunde använda mina ”egna” karaktärer.

  4. Jag nådde 15000 ord, så ganska långt från målet. Fast jag tycker ändå att dte var lite av en kreativ kick. Jag lider väl lite av att jag egentligen inte vet om jag vill göra något mer av den här texten, i och för sig. Men nån gång måste man ju skriva de där usla grejerna man måste göra innan man blir bra. Så tänker jag.

    1. Det var ungefär så långt jag hann också. Och håller med om att det var en kreativ kick, även om man inte kom så nära målet!
      Jag tror att så fort man skriver – oavsett om det är uselt eller fantastiskt – så blir man bättre på att skriva. Och har man roligt när man skriver så är det alltid värt det även om slutresultatet är i princip oläsbart.

Kommentera

