Tredje gången gillt


Efter att ha läst det tredje numret av serietidskriften ”Utopi” så fick jag verkligen känslan av att det är nu utopisterna blivit varma i kläderna på allvar. Det tar ju några nummer för en tidskrift att hitta rätt ton, speciellt när den innehåller flera följetongsserier som i det här fallet.

Nancy Peñas
följetong ”Tea Party” är inte lika bra som hennes fantastiska ”Katten och kimonon”, men jag tycker att detta tredje avsnitt kom bra nära. Inte minst på grund av Peñas tjurskallige tolkning av Sherlock Holmes.
En följetong som jag däremot börjar tappa intresset för är Lisa Medins ”Medley”. Det första avsnittet var underhållande, men sedan dess har serien känts ganska stillastående. Vilket också kan ha en del att göra med tidskriften i sig. Medins tydligt mangainspirerade tecknarstil känns lite som en udda fågel i sällskapet och gör inte att hennes serie framstår som lite ytlig i jämförelse med de mörkare serierna.

Lina Neidestam-fans blir kanske besvikna av att det inte finns något ”Maran”-material i detta nummer. Däremot finns en lång intervju med Neidestam – plus att ”Maran” ju kommit ut som album nu – så det går ingen nöd på den som inte kan få nog av denna begåvade och roliga serieskapare.

En av de stora ljuspunkterna i detta tredje nummer var helt klart Kim W Anderssons och Sara Bergmark Elfgrens ”Blod är tjockare än vatten”, en förtjusande ryslig historia med ett skräckligt barn i fokus. Kusligt, vältecknad och alldeles lagom blodigt.
Den andra stor ljuspunkten var förvånande nog ingen serie alls, trots medföljande illustrationer. Karin Tidbecks novell ”Doktor Kazakoffs kikare” är en suggestiv och tankeväckande liten berättelse som får mig att bli mycket sugen på att läsa mer av denna författare.

Just nu finns det väldigt bra prenumerationserbjudanden på Utopis hemsida för den som är sugen på att börja läsa tidskriften. 299 kr för fyra tjocka nummer av ”Utopi” och ett sprillans nytt seriealbum, det låter väl alldeles för bra för att kunna motstå?

Utopi nr 3 (Kolik förlag, 2011)

5 comments

  1. Jag brukar aldrig kommentera när någon har recenserat något jag har gjort, men ha, nu gör jag det i alla fall! Blir sjukt glad över att du gillade vår serie! :)
    Och ja, ja, ja, du måste läsa mer av Karin Tidbeck! Hon så bra! Jag begriper fortfarande inte varför inte fler upptäckte hennes novellsamling som kom ut förra året: http://0glorybox0.blogspot.com/2010/09/vem-ar-arvid-pekon.html
    Läs även hennes ljuvliga novell ”Blodsband” här:
    http://www.bonnierforlagen.se/Katalog/Mix/Skrona/
    Måste även tilläggas att hon har publicerats i Weird Tales …

    1. Jag pratade litegrann med Karin på Lovecraft-kvällen på SF-bok (den som du tyvärr inte var med på) och blev ännu mer sugen på att läsa hennes noveller efter det. Amatörmässigt av mig att inte köpa boken på plats antar jag, men ibland blir man lite förvirrad av allt lovecraftianskt kaos. :)

      Och er serie var verkligen grym. Hoppas att ni kommer att göra fler samarbeten som vi serienördar får ta del av. :)

      1. Jag tänkte just det efter att ha skickat kommentaren, att du ju måste ha sett henne där. Haha, det är lätt hänt! Men det finns tid för bot och bättring. ;)

        Tack igen! :) Vi kommer definitivt att samarbeta igen.

Kommentera

