Strange stories

Elizabeth Hands novellsamling ”Saffron & Brimstone” har undertiteln ”Strange stories”, ett epitet som känns väldigt passande. För Hands noveller rör sig i ett gränsland mellan fantastik, skräck och ganska skitig och hård realism. Det är ett gränsland som åtminstone jag känner mig väldigt hemma i, och Hands territorium i denna vilda miljö är fullkomligt fascinerande.

”Saffron & Brimstone” är en utökad version av novellsamlingen ”Bibliomancy”, som enbart kom ut i begränsad utgåva 2005. Den består av fyra fristående noveller, och fyra sammanhängande noveller på samma tema, eller ”story variations” som de kallas.
De sammanhängande novellfragmenten handlar alla om samma teman; om minnen, sorg och förlust. De är fragmentariska och inte helt lätta att ta till för den som gillar avslutade, tydliga historier. Själv älskar jag särskilt den kronologiskt anarkistiska ”Echo”, som innefattar alla möjligheter och vägar en vänskap kan ta.

Novellfragmenten är intressanta, men de är i de första fyra novellerna som Elizabeth Hands författarbegåvning verkligne kommer till sin rätt. Jag citerade ju inledningen till ”Cleopatra Brimstone” härom dagen, vilket är en av de bästa novellerna. Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen, men det handlar om hur långt en kvinnas besatthet av fjärilar kan ta henne. Och om besatthet och sexuell makt i allmänhet. En oerhört suggestiv och bisarr novell som faktiskt inte utspelar sig i Hands vanliga Maine-omgivningar, utan till största delen i London.
Min absoluta favorit i samlingen är dock ”The Least Trumps”. Protagonisten Ivy, en lesbisk enstörig tatuerare med en extremt känd mor och svår panikångest, gick rakt in i mitt hjärta. Hon känns besläktad med min stora favorit Cass Neary, men lite skörare och ömtåligare. Ivy hittar en dag några märkliga tarotkort på en loppmarknad, kort som hon snart inser nämns i hennes absoluta favoritbokserie. Ivy fascineras av de mystiska korten och när hon bestämmer sig för att tatuera ett motiv från ett av dem så tar hennes liv plötsligt en helt oväntad vändning.
”The Least Trumps” är ett litet mästerverk; full av intressanta karaktärer, litteraturnördighet och så den där känslan av att avgrunden finns bara ett andetag bort. Det är vackert, obehagligt och ganska sorgligt.

”Saffron & Brimstone” är nog inget för den som skyr fantastik eller som bara vill prova på Hands författarskap. Men för oss redan frälsta är den ett måste, ännu ett bevis på att Elizabeth Hand är en av de allra mest intressanta författarna just nu.

Elizabeth Hand – Saffron & Brimstone (M Press, 2006)

13 comments

  1. Är lite grinig över att Hand är omöjlig att få tag på här borta för man blir ju bara toksugen av att läsa henne efter sådana här recensioner. Fast å andra sidan så har jag ju någonting att se fram emot när jag kommer hem nästa sommar…
    En Elizabeth Hand sommar låter ju inte helt fel!

    1. Hand är tyvärr rätt svår att få tag på i Sverige också. Hennes senaste böcker finns att beställa men många av de äldre böckerna är slut hos förlaget och därför närmast omöjliga att lägga vantarna på här borta…
      En Elizabeth Hand-sommar låter fantastiskt!

  2. Alltså, att Elizabeth Hand överger Maine för LONDON kan man väl ändå gå med på :) Sugen på att läsa, kanske nåt i väntan på ”Available Dark”

    1. Ja, det känns faktiskt heeeelt okej. :D
      Jag tror att det är ypperlig läsning i otålig väntan på ”Available Dark”! Jag blev väldigt sugen på att fortsätta med ”Mortal Love” omedelbart, men ska försöka hålla mig så att jag har lite Hand att se fram emot nästa höst också. Suga på karamellen lite.

Kommentera

