Läsrapport november

J Sheridan Le Fanu – Carmilla
Christine Falkenland – Sfinx
Elly Griffiths – Flickan under jorden
Stephen King – Carrie
Erika Oscarius – K55: Lögnernas valv
Mike Carey & Peter Gross – The Unwritten: Tommy Taylor and the Bogus Identity
Elizabeth Hand – Saffron & Brimstone
Max Brooks – Världskrig Z
Utopi nr 3
Icon nr 2
+ novellerna ”Bengångarna” och ”Frid på jorden”

Antal omläsningar: 1 (”Carrie”)
Antal böcker på engelska: 4
Antal graphic novels/seriealbum: 2, med ”Utopi”
Antal fantasyböcker: Både ”The Unwritten” och ”Saffron & Brimstone” har fantastikinslag, även om ingen av böckerna är renodlad fantasy.
Antal skräckböcker: 3, och båda novellerna
Antal postapokalyptiska böcker: 2
Antal tegelstenar: 0
Antal tidskrifter: 2
Sammanlagt antal: 10 om man räknar med tidskrifterna

Litterära nyårslöften 2011
Antal sf-böcker lästa: 1
Antal ”äldre” böcker (dvs minst 30 år) lästa: 2
Böcker utanför trygghetszonen: 1 (återigen deckarutmaningen)

Sammanfattning av månadens läsning:

Det känns som att mina läsmånader bara har blivit sämre och sämre det senaste halvåret. Denna månad blev det oerhört lite läst, särskilt om man ser till sidantal, men däremot har bredden på det jag läst varit stor. Klassiker, genrelitteratur, tidskrifter och enstaka noveller – en sådan blandning brukar jag inte ofta få till.
Bäst under månaden var Elizabeth Hand, Christine Falkenland och Max Brooks (om man bortser från översättningen) böcker. Tre oerhört bra och sinsemellan ganska olika böcker.

Hur har er läsmånad varit?

10 comments

  1. Den har varit bra p.g.a. resa och sedan sjukdom :P

    Berätta mer om Saffron…! Ska göra en Adlibris-beställning (julklappar åt ANDRA faktiskt), men undrar om jag borde haffa hem den boken innan det snart inte går att få tag på gamla Hand-böcker längre?

    1. Jag ska satsa på en Saffron-lovebombing… ehm, jag menar RECENSION snarast då! Den är ju skitbra, såklart, men kanske lite mer svårtillgänglig än ”Generation Loss”. Ska se om jag inte hinner skriva ihop en recension ikväll.

    1. Det kommer! Jag fastnade mitt i någonstans och var tvungen att ta en paus på några veckor, men läste klart igår. Och är lite kluven. Men det kommer en utförlig recension så snart jag hinner.

      1. Intressant. Har läst någon annan recensent som fastnade mitt i. Har läst i någon såndär hur man skriver bok att just mitten är svår, och att det är lätt att fallera där.

        1. Jag tror att det var Feuerzeug, hon och jag diskuterade att vi fastnade på ungefär samma ställe. :)
          Ja, det är visst ganska vanligt att lite längre böcker har en svacka mitt i, när handlingen ska fördjupas och utvecklas och det lätt kan bli lite stillastående. Förmodligen är det just därför många slutar läsa mitt i. Förutom jag som bara har lyckats sluta läsa en enda bok innan den var slut under de senaste tre åren eller så. ;)

    1. Jag tänkte att jag skulle hinna med ett helt inlägg om mitt NaNo-projekt, som visst inte gick så bra. Jag skyller på Skyrim! Plus på att det blev lite många tentor och inlämningsuppgifter ungefär samtidigt som jag skulle få ihop de där 50.000 orden…

Kommentera

