Elitistmörkerklubben: Salem’s Lot

Igår träffades en mycket decimerad Elitistmörkerklubb hemma hos Helena för att diskutera ”Salem’s Lot”, dricka glögg och äta pepparkakor. Jag vet inte hur många Stephen King-böcker vi hann prata om (säkert halva hans samlade produktion – en imponerande summa!) under kvällens lopp. Inte minst pratade vi en hel del om hans ofta ganska sunkiga kvinnoporträtt (och de motsatta: som Dolores Claiborne och Lisey), hur alla hans böcker hänger ihop, usla King-översättningar och om man inte borde ta och ge sig på Det mörka tornet-bokserien snart.

Vad gäller ”Salem’s Lot” – eller ”Staden som försvann” som den heter på svenska – så tänker jag inte skriva ännu en recension av boken. Istället hänvisar jag till det jag skrev om boken under vinjetten Vampyrsommar förra året.

Nästa Elitistmörkerbok är ännu inte bestämd, men jag hoppas att vi kommer att kunna undvika den vampyrförbannelse som gjort att det varit extremt svårt att få till den senaste träffen.

2 comments

  1. Det var så himla trevligt! Blir inte klok på den där diskrepansen när det gäller Kings kvinnoporträtt btw. Han KAN ju! Kommer att återvända till det i min recension av ”11/22/63”.

    1. Ja, det är märkligt! Jag skulle kunnat förstå det om han hade gått från att skriva risiga porträtt till att göra bättre och bättre ifrån sig. Men det känns ganska slumpmässigt, ibland gnistrar det till med fantastiska kvinnor i ett hav av… sunk. Och dåliga sexscener.

Kommentera

