NaNoWriMo – it’s on!

Igår var första dagen av NaNoWriMo – National Novel Writing Month – som jag under en kort period av hybris anmälde mig till tidigare i höstas. Hög tid att sluta prokrastinera och börja skriva!

Tyvärr har jag kurslitteratur, inlämningsuppgifter och tentor upp över öronen just för tillfället. All den där skrivtiden som jag hade fantiserat ihop att jag skulle ha nu i november, vart tog den vägen? Förmodligen ligger den längst ner under högar av kursböcker, recex och flyttkartonger som fortfarande är ouppackade efter stambytet.
Med andra ord ligger jag efter med skrivandet redan andra dagen. Det krävs ett genomsnitt på 1667 ord per dag för att hinna klart i tid och jag lyckades igår endast klämma ur mig 1018. Vi får se om jag hinner skriva ikapp lite idag eller om jag tvingas tillbringa all min tid med att läsa om 1800-talsvampyrer istället.

Hur går det för er andra som är med i NaNoWriMo? Ligger ni i fas? Eller har ni precis som jag lite för mycket att göra för att kunna koncentrera er ordentligt på skrivandet?

23 comments

  1. Jag ligger i fas just nu men jag vet att jag kommer hamna rejält på efterkälken snart pga mycket jobb och annat som gjort november till en synnerligen olämplig skrivprojektsmånad. Men jag har bestämt mig för att skriva de där 1600 orden de dagar jag har möjlighet att skriva och strunta i det de andra, utan dåligt samvete. Så får vi se vad det blir av det…

    Lycka till med skrivandet i alla fall :)

    1. I teorin låter ju november som en fantastisk skrivmånad – det är mörkt, regnigt och man vill mest hålla sig inomhus ändå. Men i praktiken så har man ju alltid väldigt mycket att göra just den här månaden, oavsett hur man har planerat…

      Jag tänker att jag ska försöka satsa på en lagom veckokvot istället för att stirra mig blind på hur många tecken jag skriver per dag. Men det känns ju ändå lite sådär att halka efter redan efter EN dag… :/

      Lycka till själv! :)

  2. Åh, vad skriver du om? Skulle vara så roligt att få läsa. Jag ligger i fas (med min gotiska fantasyberättelse), men kommer nog halka efter snart också, pga jobb och kurser. Tycker att Helenas idé låter väldigt bra.

    Lycka till!! :)

    1. Gotisk fantasy låter jättespännande! (jag läser gotisk litteraturkurs i höst, så är väldigt inne på just gotiska berättelser för tillfället)

      Min berättelse är något slags urban fantasy/skräck. Mer än då vågar jag inte riktigt outa ännu, jag är ju precis i startgroparna. :)

      Detsamma!

  3. ”Det där låter ju enkelt”, tänkte jag. ”1600 ord är ju ingenting! Jag har ju skrivit närmre 3000 ord om cerebellum bara sedan jag kom hem”. Och så går jag till dokumentet och kollar: 2997 tecken med blanksteg. 432 ord.
    Och helt plötsligt så förstår jag hur jobbigt det måste vara att jobba mot det målet :D
    (Speciellt då jag skriver sammanfattning av anteckningar och kurslitteratur, och ni som modigt kämpar igenom Nanowrimo måste skapa från scratch och bygga upp er text på ett annat sätt än med agendan: så lättförståeligt som möjligt)

    Lycka till! :D

    1. Ja, 1667 är längre än man tror! När man skriver skolgrejer och räknar teckn så använder man ju ofta ganska långa akademiska ord dessutom, då går alla tecken åt i ett nafs. Inte riktigt samma sak när man skriver skönlitterärt. ;)

      Tack!

  4. Jag ligger hyfsat i fas bara för att jag tvingade mig själv att skriva en hel del igårkväll. Men jag har mkt med extrakurserna o c-uppsats i religionen just nu. (: Jag önskar oss båda stort lycka till, men det är väl klart att vi ska klara det? (;

    1. Du ligger ju jättebra till! Har jag minsann sett. ;) Men det är bra med någon som ligger före, då känner jag att jag vill få ihop lika många ord som dig. En morot, liksom. :)

      Klart vi ska! Det gäller bara att hinna med alla universitetskurserna också… Jag funderar faktiskt på att ta två karaktärer från NaNo-projektet och skriva nästa skrivarkursuppgift om, det kan nog vara en bra övning.

      1. Det låter faktiskt som en riktigt bra idé. (: Ja, jag har bestämt mig för att ligga riktigt bra till nu i början, för jag misstänker att c-uppsatsen kommer ta mer och mer tid ju mer tiden går…

        1. C-uppsatser har ju en tendens att göra det… :)
          Jag kommer nog sätta in karaktärerna i ett sammanhang som inte kommer finnas med i boken iofs, men det vore kul att få respons på några karaktärer som man redan har börjat skriva om tänker jag.

            1. Jag har knappt ens hunnit börja på uppgiften ännu, så tänkte att det kommer gå lättare om jag gör på det här sättet också. Mindre jobb för mig, åtminstone. ;)

              1. Du kanske redan har sett att jag lagt upp en text? Men mina karaktärer sitter på Jönköpings stadsbibliotek… Haha. Jag var där i veckan ändå, så jag tänkte why not? (: Så jag har försökt slå lite flugor i smällar även om din var mkt mer effektiv! (;

                1. Jag har inte varit inne på kurswebben sen förra veckan, men blir nu mycket nyfiken! Hehe, jag tänkte också använda mig av en miljö jag har besökt även om det var ganska länge sen sist… :)

  5. Jag gav upp innan jag ens hann anmäla mig. November är fullsketen med saker att göra. Tyvärr. Det hade varit roligt att sparka igång sitt skrivande annars. Lycka till!

    1. Jag har tänkt anmäla mig i flera år utan att det blivit av så i år struntade jag fullkomligt i att jag egentligen inte har tid och kör ändå. Får väl se om det bär eller brister, men just nu känns det i alla fall som rätt beslut. :)

    1. Såklart det är. Egentligen. Men jag är så dålig på att skriva utan deadline, det blir liksom ingenting om jag inte har lite press på mig – för mig funkar det här väldigt bra.

        1. Det svåra är ju bara att testa tillräckligt många metoder så att man kommer fram till vad som passar en bäst. Jag tänker lite att det jag skriver under NaNoWriMo är ett första utkast. Något jag kan jobba vidare med sen, när jag fått ner det mesta jag går runt och tänker på.

  6. Ligger efter redan innan jag börjat! Hade helt glömt bort så jag anmälde mig först igår. Men jag är nöjd om jag så får ihop ord till en novell ;-)

  7. Hejsan!
    Jag har lagt upp en dagens fråga som jag hoppas på att du vill vara med och svara på:)
    Alltid roligt att få kommentarer då ingen kommentar är likadan som den andra typ.

    Kram
    Bokälskarinnan

Kommentera

