Man’s brain

”Ah, that wonderful Madam Mina! She has man’s brain – a brain that a man should have were he much gifted – and woman’s heart. The good God fashioned her for a purpose, believe me, when He made that so good combination.”
(ur Bram Stokers Dracula, s.250)

Professor Van Helsing ger mrs Mina Harker den största komplimang han kan tänka sig; att hon har en manshjärna. Självklart kombinerat med ett kvinnohjärta, så att ingen kan få för sig att hon är någon New Woman som bryter mot den dåtida kvinnorollens alla förhållningsregler och begränsningar. Gud förbjude.

11 comments

    1. Ja just. Hör det inte ihop med hjärnhalvorna också? Och jag har för mig att jag läste någon riktig tiopoängare om att kvinnor med mindre bröst är bättre på matte för ett antal år sen…

  1. Det är ju tur att den skrevs såpass längesen, hade ju varit hemskt om det hade florerat liknande kvinnosyn i dagens vampyrböcker istället för starka, självständiga kvinnoporträtt som Bella Swan.

    1. Bella skulle inte klara sig fem minuter i en fight mot Mina Harker. Men tur för henne så hittar ju hon en vampyr vars åsikter får Van Helsing att framstå som ett under av progressivt tänkande.

  2. Reagerade över exakt samma mening (och några andra, liknande) i boken… Där märks det trots allt att boken är över 100 år gammal, även om den står sig fantastiskt bra för övrigt!

    1. Ja, ibland slår de viktorianska värderingarna verkligen igenom… Men håller med, boken känns verkligen oerhört modern! Inte minst det fragmentariska formatet, med dagboksanteckningarna och brev.

Kommentera

