This is Halloween

Nu börjar det dra ihop sig till både Halloween och Alla helgons dag (den förstnämnda infaller på måndag 31 oktober, den andra nästa lördag 5 november). Två helger som förknippas med döden, skräck och spöken (och en hel del godisätande) för många av oss.

Helgen till ära så läser jag två sinsemellan ganska olika, men ändå mycket passande böcker:

Bram Stokers ”Dracula” är en omläsning jag gör till gotikkursen. Det nuvarande kursmomentet handlar om vampyrer, och ”Dracula” är ju den största vampyrklassikern av dem alla. Det är några år sedan jag senast läste den här boken, men den är minst lika intressant nu som den var första gången jag läste den.

Den andra boken jag läser för tillfället är Neil Gaimans ungdomsroman ”The Graveyard Book”, en bok som handlar om pojken Nobody som växer upp på en kyrkogård efter att hans familj blivit mördad.
Det känns väldigt passande att läsa en Gaiman-bok just till Halloween, med tanke på att författaren har varit med och dragit igång projektet All Hallow’s Read som går ut på att ge bort en läskig bok till Halloween. Ett fint projekt kan jag tycka, som hellre skulle ge bort ett exemplar av ”Coraline” till eventuella barn som kom och trickortreatade.

Apropå ”Trick or treat” så håller Sf-bokhandelns blogg just nu en omröstning om vad företeelsen ska kallas i Sverige. Själv håller jag nog mest på ”snask eller spratt” eller det brutalt ärliga ”muta eller egenmäktigt förfarande”.

Vad läser ni såhär i Halloween-tider? Blodisande skräck eller mysrysare?

22 comments

  1. Haha, jag gillar ”muta eller egenmäktigt förfarande”. Precis så bokstavligt som jag tenderar att vara.

    Vad gäller läsandet så har jag tjugo sidor kvar i Kings Bibliotekstjuven och det läser jag ut ikväll. Sedan måste jag välja något nytt skräckigt till Halloween (eller ”hallogen” som morfar sa).

    1. Hehe, ja! Jag minns en gång för tio år sen på Halloween, när vi inte öppnade dörren så sprutade kidsen raklödder på den. Skitungar! ;)

      Ooh, är det Fiktiva Klubben-läsning? Jag önskar att jag hade haft tid att hänga med på det, ett väldigt roligt initiativ.

      1. För några år sedan hade jag och några kompisar precis anlänt till en halloweenfest när ett par grannbarn knackade på. Vi slängde skrikande upp dörren utklädda till häxor, liemannen och Onkel Fester. Sedan fick vi trösta barnen och ge dem extra godis då flera underläppar darrade…

        Exakt, det är Fiktiva Klubben-läsning. Riktigt roligt. Den har varit min sängbok ett tag nu, har verkligen sett fram emot att få krypa ner mellan lakanen med Stephen King varje kväll. Han är utomordentlig nattläsning. :-)

  2. Jag har faktiskt inte planerat in någon skräckläsning till Halloween och Allahelgona, men nu blev jag ju väldigt frestad att göra det. Får gå och rota lite i hyllorna efter lite bra skräck. :)

    1. ”Bus eller godis” är nog ganska vedertaget. Men förslag som ”karamell eller kriminell” är klart roligare. :)

      Mm, jag gillar verkligen Munch-målningen som är på det omslaget. Mycket snygg!

    1. Kul med skräckenkät!

      Jag har inte läst hela The Graveyard Book ännu, men av det jag hittills har läst så verkar den vara en av Gaimans bästa. Och jag är ändå en Gaiman fangirl av stora mått, så det är ett riktigt bra betyg.

  3. Ah, Dracula. Jag tycker att det är trevligt att den fortfarande håller och dessutom är bättre än väldigt många nutida vampyrromaner.

Kommentera

