En förkyld bokbloggares klagan

När jag utgjuter mig om hur mycket jag gillar hösten så brukar jag alltid glömma bort något som hör hösten till; höstförkylningarna. Idag när jag ligger däckad med feber, halsont, huvudvärk, snuva och hosta så känner jag att jag nog inte gillar hösten sådär väldigt mycket ändå. Åtminstone inte just nu.

Något som gör det hela ännu värre är att det är en hel vecka kvar tills det att stambytet är färdigt och jag får flytta hem igen. Att vara sjuk är jobbigt i sig, men att vara sjuk hemifrån är mycket värre.
Inte nog med att jag inte har någon sovande katt att värma fötterna på eller min egen säng att däcka i, jag har inte ens tillgång till min egen bokhylla att välja passande sjuklitteratur från. Ingen av böckerna jag läser just nu (Elizabeth Bears SF-roman ”Undertow” och en omläsning till gotkursen av Bram Stokers vampyrklassiker ”Dracula”) känns lockande för min febriga hjärna. Jag vet att jag har en hel hög passande böcker hemma, vilket gör min nuvarande belägenhet ännu lite jobbigare.
Tur i oturen att det finns filmkanaler i barndomshemmet säger jag bara, annars vet jag inte hur jag skulle klara mig.

8 comments

  1. Jag lider med dig! Särskilt som man har extra med tid att ägna sig åt läsning när man är sjuk, kan liksom strunta i att utföra vissa andra tidskrävande aktiviteter då man har en, i egna ögon, giltig ursäkt (”nej, jag behöver inte plugga 8 timmar idag, är sjuk” eller ”nej, jag dammsuger en annan dag, är sjuk”) – och så kan man inte läsa! Irriterande.

    Hoppas att du blir bättre snart :)

    1. Det gäller ju att vara tillräckligt sjuk för att få ledigt, men inte vara för sjuk så att man inte orkar läsa. Svår balansgång det där!
      Tack. Det hoppas jag med. :)

  2. Åh så irriterande med stambytet, i förkylningstider behöver man ju lättsmält och underhållande litteratur. Jag har spenderat tre veckor med christie, maria lang och en jävligt envis förkylning. Köp en nässköljare! Årets bästa köp för min del.

    1. Jag hade önskat att förkylningen kunde ha väntat en vecka eller så, det hade varit mycket lättare att vara förkyld hemma. Tre veckor?! :O Hoppas verkligen att min förkylning inte håller i sig så länge…

  3. Krya på dig! När jag blir så pass sjuk att jag måste stanna hemma brukar jag vara för sjuk för att läsa. Oftast slutar det med att jag ligger som en strandad val i soffan och tittar på repriser av Americas Next Top Model.

    1. Tack! Idag är jag feberfri, så det går framåt i alla fall. :)
      Jag brukar oftast se dålig skräckfilm eller sträcktitta på tv-serier när jag är sjuk. Men bor inte hemma för tillfället, så har inte riktigt tillgång till allting. Tur att här finns filmkanaler iaf, annars hade det blivit svårt.

Kommentera

