Det börjar dra ihop sig

Det börjar dra ihop sig inför NaNoWriMo. Jag försöker att anteckna så mycket som möjligt jag kan om min romanidé; skissa scener, fundera över olika karaktärer, bestämma berättarperspektiv. Jag tänker att ju mer material jag har nedskrivet i min anteckningsbok till den första november, desto mer kommer jag att kunna skriva när månaden väl börjar.
Hur går det för er andra som har anmält er? Har ni planerat exakt hur och vad ni kommer skriva eller tänker ni gå på magkänslan?

För den som har skrivinspiration så att det räcker och blir över redan nu så tänkte jag tipsa om att SF-bokhandeln och Vertigo förlag har utlyst en tävling. Det gäller att skriva en skräcknovell som utspelar sig i Lovecrafts värld och det står fina priser på spel.
Om jag hinner så ska jag själv försöka få ihop ett bidrag till tävlingen, som har deadline 5 november. Om jag inte hinner så ser jag fram emot att läsa de vinnande bidragen hos Vertigo sen.

8 comments

  1. Har lite småpanik faktiskt, om jag ska vara helt ärlig. Jag har två handlingar att välja på, och vet inte riktigt vilken av dem jag ska ta. Well, får försöka lugna mig med tanken på att det trotsallt är 22 dagar kvar. :)

    1. Då förstår jag att det är svårt att välja. Men tur då att du i alla fall har några veckor kvar att klura ut vilken idé du ska satsa på i år – och så har du en kvar till nästa års NaNoWriMo sen! :)

  2. Jag har en romanidé som jag skissat lite på sen tidigare, har ett grovt skissat synopsis men också en ganska stor osäkerhet på vart det ska leda. Ska förbereda mig lite mer om någon vecka men mest ska jag nog skriva mig fram till vad det är för en sorts roman tror jag. Ska bli väldigt kul i alla fall att skriva så intensivt och se hur det går för alla andra!

    1. Jag har ungefär ett halvt synopsis med några ordentliga hål i. ;) Men jag tänker att det är bra mycket mer än jag brukar ha, så nog kommer det bli skriva av ändå!
      Jag ser fram emot november mycket mer än jag vanligtvis brukar göra, mycket på grund av just NaNoWriMo.

Kommentera

