Livsglädje

Liv Strömquists nya seriebok ”Ja till Liv!” har undertiteln ”Liv Strömquists ABC”. Det är ett samlingsutgåva det här, som sträcker sig från A som i Arbetslinjen till Ö som i Öde Ö, via manshoror, Simpsons och Barbapapa. En samling som kanske hade känts ofokuserat splittrad om det inte vore för att Strömquists egen röst finns där hela tiden, ständigt ifrågasättande och problematiserande. Ständigt med en politisk analys som vänder det till synes självklara till sin motsats.

Eftersom ”Ja till Liv!” är ett samlingsutgåva så finns det flera serier jag har läst förut. Inte för att det gör något, jag tycker exempelvis att det är väldigt bra att briljanta ”Månadens manshora” (som ursprungligen var en kalender) får leva vidare i serieform. ”Barn är kristdemokrater” har jag också läst förut, men kan inte låta bli att tycka att detta ändå är ett av de roligaste inläggen i boken.
Seriestrippen W som i Winehouse målar upp Duffy och Amy Winehouse som brittiska musikscenens motsvarigheter till Spara och Slösa. Den ena är blond, duktig och ens mula präktig och den andra är svarthårig, slarvig och vild. En seriestripp som känns lite extra sorglig – och angelägen – efter Winehouses bortgång i somras.
I princip alla kapitlen i boken, uppdelade i bokstavsordning enligt ABC-boksmodell, består av politisk satir av olika slag. Strömquist blandar absurda skämtteckningar med politiska analyser (kompletta med hänvisningar för den som vill läsa mer) där fokus ligger på genus och klass. Det är smart och giftigt.

”Ja till liv!” är kanske inte lika sylvass som ”Prins Charles känsla” som kom ut förra hösten. Den är lite för spretig för det och i avsaknad av en ordentlig röd tråd som knyter ihop allting. Men det är fortfarande ett både underhållande och tänkvärt album det här, som lär passa både de som aldrig läst någonting av Liv Strömquist förut lika bra som de som är redan frälsta.

Liv Strömqvis – Ja till Liv! (Galago, 2011)

6 comments

  1. Måste bara säga TACK för att du tipsade om Prins Charles känsla förut. Köpte den lite spontant på bokmässan (vår monter låg snett mittemot Galagos, så det blev *host* en del spontantköp) och älskade varenda sekund. Hur kan en människa bara skriva så bra?

    1. Kul att du gillade! Prins Charles är verkligen grymt bra, jag vill sätta den boken i handen på typ ALLA människor. Borde vara obligatorisk läsning!

      Haha, jag förstår att det blev ”en del” spontanköp. Jag lyckades hålla mig från att handla just där faktiskt, men trillade dit i Kolik-montern istället. :)

      1. Oj, jag vet inte ens vad Kolik är, något att läsa på om kanske?

        Har redan prånglat på pojkvännen boken. Och mamma fick läsa Einsteins fru, som jag också spontanköpte. Såg igår att Frun helt mystiskt materialiserat sig på min lillebrors skrivbord också. Mission accomplished!

          1. Ser spännande ut (och jag tycker mig känna igen ganska många av albumen till utseendet, så jag gick kanske i alla fall förbi och sneglade mot deras monter någon gång). Blir mycket serieläsande för mig nu. Kan ju bara vara positivt.

Kommentera

