Haters gonna hate

Som en del i Swedish Zombies recensionsutmaning har jag läst David Moodys ”Hater”. Ett intressant val av bok från zombiegurun då den här boken faktiskt inte innehåller en enda zombie. Men det är ett klaustrofobiskt apokalypsscenario som delar många likheter med zombiegenren, vilket för min del räcker gott och väl.

Det börjar med en butikschef som attackerar en äldre dam mitt på blanka förmiddagen och dödar henne med spetsen på sitt paraply. Fler och fler till synes helt slumpmässiga våldsdåd inträffar under de närmaste dagarna och paniken sprider sig över landet. De kallas Haters, de som attackerar, och vem som helst kan vara en av dem.
Vår protagonist heter Danny McCoyne. Han har ett jobb han avskyr, ett råtthål till lägenhet, en fru som mest verkar irritera sig på honom och tre barn som bråkar med varandra hela tiden. När våldet eskalerar och samhället börjar krackelera gör Danny allt för att skydda sin familj.

Under hela tiden jag läste ”Hater” så tänkte jag på de brittiska upploppen i somras. Boken utspelar sig i Storbritannien, och Dannys familj är bosatt i ett nergånget höghusområde, den typ av område där upploppen ägde rum. En vanlig lägenhet i ett vanligt hus, fram tills det att våldet kryper närmare:
”I could cope with this crisis when it was just something on the news. /…/ What’s changed today is the proximity ofthe trouble to my children and my home. This flat felt safe until today.”
Det är här bokens stora styrka finns. I skildringarna av hur samhället långsamt faller sönder, hur folk blir alltmer paranoida och desperata i kampen för överlevnad. Hur de barrikaderar sig i sina hem, men ändå inte kan skydda sig då hatet kan drabba vem som helst när som helst.
En annan aspekt av boken som fick mig att dra paralleller till sommarens upplopp är hur Haters diskuteras av bokens karaktärer. Flera av karaktärerna anser att det är medias fel att våldet spridit sig som det gjort, att hatarna bara är ute efter uppmärksamhet. De förtjänar även att dö så att samhället kan bli säkert igen. Men frågan är om mer våld verkligen skulle göra något bättre? Det är en intressant moralisk diskussion som Moody tar upp här, en som känns brännande aktuell just nu.

Det som gör zombieapokalypsen så skrämmande är mänsklighetens totala förintelse, både bokstavligt och symboliskt. En zombie ser kanske ut som en (bättre begagnad) människa, men den har förlorat all sorts mänsklighet. När du blir en zombie så förlorar du inte bara ditt liv, du förlorar allting du en gång var.
Haters är inte zombier. De har känslor, känner smärta och har förmågan att tänka någorlunda logiskt. Moody låter oss möta ett antal Haters i det ögonblick de förvandlas. Dessa korta kapitel är både sorgliga och djupt obehagliga, och ger händelseutvecklingen ett mänskligt ansikte.

Jag är inte helt förtjust i slutet på ”Hater”. Händelseutvecklingen i den sista delen av romanen gör mig lite konfunderad, men jag känner att jag vill läsa nästa del i trilogin, ”Dog Blood” för att se hur det hela kommer att utveckla sig. Vilket jag antar betyder att Swedish Zombies diaboliska plan att lura in mig bokserien har lyckats?

David Moody – Hater (Orion Books, 2009)

5 comments

  1. Swedish Zombies dialboliska plan fungerar utmärkt, inte bara blev jag väldigt förtjust i den bok jag fick och recenserade, nu vill jag ju läsa den här också…

  2. Ja ni! Jag flinar så brett att ovandelen av huvudet trillat av!
    Men om Anna läser Dog Blood blir det nervöst. I alla fall för Moody, Det finns en viss risk att han åker på mer pisk då – har jag på känn!
    Bra recension & kul att du gillade boken. Nu ska jag skvallra för författaren. Hej då!
    =)

    1. Mmm, ett riktigt zombieleende! :)

      Nu blir jag ju ÄNNU mer nyfiken! Du gör det med flit, va? Skriver sådär så att jag ska bli så nyfiken att jag tvingas skaffa boken omedelbart bara för att jag vill veta om det blir pisk eller ej?

Kommentera

