Upp till nördkamp!

SF-bokhandeln har dragit igång årets omröstning för att välja vem som ska få årets Nåbelpris i litteratur för författare med ”fantastisk inriktning”. Ett fint initiativ tycker jag, som har en fäbless för fantastik av alla de slag.
Men, tyvärr verkar inte de som röstar dela den fäblessen. I skrivandets stund så leder nämligen Haruki Murakami omröstningen. Missförstå mig rätt nu, jag gillar Murakami men jag tycker inte att hans böcker räknas som fantastik. En del av dem har inslag av magisk realism, visst, och jag har hört att han ska ha skrivit en dystopi (som jag inte har läst). Men räcker det verkligen för att kalla honom för fantastikförfattare?
Jag säger nej. De flesta som röstat säger uppenbarligen ja.

Vad tycker ni, fellow fantastikdiggare? Vad är det egentligen för typ av böcker Murakami skriver?
Om ni som jag tycker att en författare med starkare koppling till fantastiken borde vinna; lägg er röst på en annan kandidat! Upp till nördkamp!

PS. Jag lade min röst på Alan Moore, serienörd som jag är. DS

Uppdatering: Nu ligger Murakami och Gibson lika! Hurra! Nästan så att jag funderar på att taktikrösta och flytta min röst till Gibson…

24 comments

  1. Efter att ha titat igenom listan är det flera jag är lite funersam över, men ja, kanske passar. Rushdie t ex? Margret Atwood? Eller det kanske bara är jag som är snäv och alltför traditionell och fördomsfull i mitt tänkande?

    1. Nä, jag är också tveksam över Rushdie och till viss del över Atwwod, mest för att hon inte förtjänar ett nåbelpris pga sin inställning till SF. (Även om hon ju faktiskt skrivit en del SF själv.) Pynchon kan jag egentligen inte uttala mig om men spontant kändes även han lite fel.

        1. Ja, precis, hon hävdar att hon inte skriver SF, trots att iallafall Tjänarinnans berättelse, Oryx och Crake samt Syndaflodens år definitivt är SF. Hon är ju en ”riktig” författare gubevars.

  2. Tycker absolut inte att Murakami passar in på listan över presumtiva nåbelpristagare, hur bra han än är som författare. Öht fanns det flera på listan som jag personligen inte skulle ha valt att ha med. Jag röstade på Dan Simmons men Alan Moore hade varit mitt andraval. ;)

  3. *knyter näven och rättar till nördhatten*

    Väl rutet! Jag håller helt med, och funderar på att även jag uppmana till röstning. Känns som att ett fantastikpris bör gå till någon som omfamnar genren..

  4. Jag tycker att Murakami inte är helt fel, i synnerhet ”Fågeln som vrider upp världen” hade ganska rikliga fantastikinslag, minst lika många som en del skräckromaner. Jag tycker inte riktigt om att ge de bokstavstroende realisterna begreppet magisk realism. Det ska fantastiken lägga beslag på för att visa hur flytande gränserna är däremellan och därmed visa vägar in den mer särpräglade fantastiken (viss upprepning av f-ordet där men det får ni stå ut med … :))
    Pynchon däremot. Jag har inte läst något av honom, men vari består fantstikelementet i hans böcker? Någon som vet?

  5. Nu har jag inte läst så många av de oöversatta av Murakami än, men Hard-boiled wonderland and the end of the world är ren fantasy korsat med science fiction. (Det var kanske dystopin du tänkte på annars vill jag läsa den, vilken är det? :)) Håller annars med om kafka på stranden och uppvridna fågeln som fantastik

    1. *oöversatta till svenska förstås. Undrar mer över Eco som fantastik författare, har sett honom mer som historiker; men har läst mer av hans essäer än hans skönlitteratur

        1. Både Eco och Pynchon känns som märkliga kandidater, måste jag säga.
          Men även om Murakami har skrivit några böcker med fantastikinslag så har han ju skrivit flera helt utan (som Norwegian Wood t.ex)? Jag kan mest tycka att det är tråkigt att en så allmänt accepterad författare som Murakami, som det skrivs spaltmeter om på kultursidorna redan som det är, konkurrerar ut de renodlade fantastikförfattarna. Speciellt då Murakami förekommer i många spekulationer om nObelpriset, han kan väl nöja sig med det? ;)

  6. Underbart. Vilken uppslutning!

    Blev lika arg jag. Och uppmanade först på twitter och nu även bloggen.

    Och visst har Murakami fått stå tillbaka. Puh! Och Gibson i täten, som han förtjänar.

    Det är en sak vad som är eller inte är, en annan att få Nåbelpris för det.

Kommentera

