Något slags mässrapport

Jag förstår att ni alla brinner av längtan efter att få höra hur jag hade det på bokmässan. Tyvärr var jag ungefär världens sämsta bloggare på plats och tog inte ett enda foto varken på Bokbussen eller inne på mässan i sig, men jag tänkte ändå skriva ihop något slags rapport om hur lördagen var:

– Det var mycket trevligt att åka med Bokbussen, trots att jag gick runt hela dagen och kände mig smått jetlaggad efter att ha gått upp klockan fyra på morgonen.
– Vi fick en bisarrt stor goodiebag full med böcker på bussen, tack för det! Den innehöll bl.a Christine Falkenlands ”Sfinx”, så nu är det verkligen läge för mig att sluta vara motvalls och läsa denna tokhyllade bok…
Christina Stielli, som var en av de författare som var med på bussen, berättade att trots alla internationella författarbesök så var det Maria Montazami som drog mest folk på mässan. ”Om ni ser en stor folkklunga så är det hon”. Mycket riktigt så såg jag Montazamis hårsvall skymta i den allra värsta trängseln bland montrarna under dagen.
– Jag köpte bara fem böcker på mässan: Ika Johannessons & Jon Jefferson Klingbergs ”Blod Eld Död”, Lina Neidestams ”Maran”, Max Freis ”Främlingen”, Subaltern-numret med tema apokalyps och grafiska romanen ”The Unwritten” som jag aldrig hört talas om innan men som verkar helt underbar.
– Tusen tack till Alfabeta som fixade en extra signering av ”Blod Eld Död” till mig och Feuerzeug efter att vi fått fel information om vilken tid författarna skulle signera boken.
– Bokbloggsminglet var verkligen fantastiskt trevligt. Så roligt att äntligen få träffa alla de bloggare man har haft kontakt med på nätet i åratal, plus att få återse flera av de stockholmsbaserade bloggare jag har träffat förut. Jag kom hem med fickorna fulla av visitkort, så nu lär jag aldrig lida brist på bokmärken igen!

Och så en bild på den knapp jag hade istället för visitkort på mässan (varsågod, Bokbabbel!):

Jag är mycket nöjd med knappen som underlättade en hel del under bloggminglet. För er som är sugna på att skaffa egna knappar för framtida mingel: Jag beställde från Fat Statement. De är ganska dyra, men sjukt snabba och knapparna håller väldigt hög kvalitet (och sitter därmed kvar på tröjan hela dagen). Rekommenderas för er som vill göra egna!
Det tjusiga bloggporträttet på knappen är gjort av Lisa Frentz.

Det var ett utmattande men roligt bokmässebesök. Om jag åker nästa år tänker jag nog se till att
1. Åka tåg (så jag slipper vara åksjuk hela hemresan)
2. Åka dit under branschdagarna när det tydligen är mycket mindre folk
3. Vara där kvällstid så att inte missar alla roliga fester

Hur har er bokmässa (eller bokmässefria helg) varit?

28 comments

  1. Det var väldigt trevligt att äntligen träffats efter att ha varit ”bloggkompisar” så länge. Jag kan verkligen rekommendera att undvika lördagen på mässan, torsdag och fredag är mycket lugnare och skönare, då finns både luft och plats att röra sig på. Min bokmässa var ypperlig med bokbloggsmingel, seminarier och rätt (sjukt) stora inköp som jag inte riktigt kan försvara såhär i efterhand…

    1. Ja verkligen! Nästa år ska jag verkligen försöka ska ner då istället, då kommer jag inte heller ha något stambyte hemma att oroa mig för.

      Äsch, på bokmässan gäller inte några som helst regler för bokinköp! Så länge man får med sig böckerna hem så har man inte köpt för många. ;)

  2. Tack! Och vad fin den är!

    Själv har jag bara gått på mässan lö-sö tidigare år och jag har förstått att det inte är det smartaste man kan göra, ska försöka tänka på det när jag förhoppningsvis åker dit nästa år! Och då vill jag gärna ha en bokbloggarfika eller -middag att gå på, det var super förra året!

    1. Jag hoppas kunna sprida trenden till nästa år, så att hela #boblmaf går omkring med bloggknappar. :)

      Ja, en bloggmiddag eller fika borde vara obligatoriskt inslag nästa år!

  3. Det var min första bokmässa ( i Göteborg) och jag är fortfarande hög av all inspiration och kreativitet och mängden av historier. Jag kan nästan inte greppa alla historier som fanns runt om mig i bokform.

  4. Oj, jag vet inte om jag blir imponerad eller lite besviken att du inte kom hem med fler böcker :)

    Vilken snygg knapp! Jättefin ju! Inte utan att man blir lite avundsjuk.

    1. Jag är ganska imponerad av mig själv, faktiskt. :) Och vi fick ju som sagt en hel kasse med böcker på Bokbussen, så jag lär inte direkt lida brist på något att läsa.

      Tack tack! Jag blev himla nöjd med knappen.

  5. Jag kom hem med 13 böcker, och 8 st Novellix-noveller efter bokmässan. O en present till mamma! (: Jag var endast där igår, men det räckte för att frälsas!

    1. Jag är glad att jag lyckades få signaturen, trots att vi missade Ika med en halv minut eller så. Boken verkar väldigt bra, ska försöka få tid med den så snart som möjligt.

  6. Jag har nog en liten motvallskärring i mig trots allt, för jag nöjde mig inte med att skippa bokmässan – jag tog även en internetfri helg (okej, fredag kväll till söndag kväll). Fast det kanske kan förklaras med att jag saknade alla er så mycket? :)

    Otroligt snygg Bokstävlarnaknapp, förresten!

  7. Mycket snygg knapp! Det var verkligen väldigt roligt att få ansikten på en massa bloggar jag brukar läsa. Du var dig lik dock, så dig hade jag känt igen även utan knappen! :) /Therese

  8. Var riktigt kul att ses, nästa år igen? :) Branschdagarna är verkligen ett hett tips, det var första gången jag var där annat än på en lördag och det var inte alls någon trängsel, man kunde till och med både andas och ta sig fram. Ska kolla in knappsidan, har tröttnat på KnappNus dåliga kvalitet.

    1. Detsamma! Och jag ska verkligen försöka åka på branschdagarna nästa år istället, det låter väldigt skönt med ingen trängsel.
      Jag har haft många KnappNu-knappar genom åren, men har tappat nästan alla… Så rekommenderar verkligen de här, mycket bättre kvalitet!

Kommentera

