Back to the mud

“We should forgive our enemies, but not before they are hanged.” Heinrich Heine

Spoilervarning utfärdas för alla som inte har läst ”The Blade Itself”!

I andra delen av Joe Abercrombies First Law-trilogi, ”Before They Are Hanged”, råder fullt krig i Angland. Major West, som blivit befordrad till överste, befinner sig mitt i striden tillsammans med svältande och frysande soldater och en hop bortskämda överklassynglar som befäl. Deras fiende kallar sig kungen i norr och är en slug och erfaren krigsherre som inte skyr några medel när det gäller att besegra unionen.
Inkvisitor Glokta har fått uppdraget att skydda staden Dagoska från den gurkiska arméns attacker. Stadens styrande råd är dock full av korruption och försåt och stadens försvar i princip obefintligt. Risken är stor att Glokta, precis som sin föregångare, kommer att försvinna spårlöst. Bara ännu en kropp, flytande i hamnen…
Bayaz, the First of the Magi, är på väg genom det gamla imperiets ruiner i jakten på en ovärderlig artefakt tillsammans med sin minst sagt brokiga grupp följeslagare. De har alla sin roll att spela, men frågan är om de kan sluta avsky varandra tillräckligt länge för att faktiskt lära sig att samarbeta?

Jag läste första delen i First Law-trilogin, ”The Blade Itself”, för några veckor sen och fullkomligt älskade. Såpass mycket att jag beställde hem den här andra delen direkt, faktiskt.
Den andra delen i trilogin håller samma höga kvalitet. Bitvis blev jag lite orolig, då det kändes som att historien rullade på i lite väl inkörda fantasyhjulspår. Men så kommer en total helomvändning, ett oväntat stickspår eller bara ett heroiskt dåd som fullständigt punkteras mitt i. Det finns inga hjältar i Abercrombies bok, bara ett antal personer indragna i händelser långt utanför sin kontroll. Har de tur så överlever de dagen, enbart för att dras ännu djupare in i intrigerna. Har de inte tur; back to the mud (som nordmännen uttrycker det).

I en kommentar till min recension av ”The Blade Itself” skrev Stewe att karaktärerna i resten av trilogin snarare invecklas än utvecklas. Det är en oerhört bra beskrivning av vad som sker med de karaktärer vi lärde känna i första boken. Flera av dem kämpar med sin mörkare sida, som Logen Ninefingers och West, och förvånas när de träffar personer som inte bara accepterar utan faktiskt uppmanar dessa sidor. Andra karaktärer, som den aggressiva Ferro Maljinn, söker efter något slags mening med sitt ödsliga liv men vägrar att inse när de väl har funnit den.

Det ska bli intressant att få veta hur Abercrombie kommer att avsluta sin trilogi. Det känns på ett sätt som att han just har kommit igång med historien, men förmodligen har flera viktiga händelser inträffat som jag inte riktigt har lagt märke till eller som jag bara sett som en inledning för saker som kommer att hända senare.
Jag är nyfiken på den tredje boken, ”The Last Argument of Kings”. I den antar (och hoppas) jag att vi äntligen kommer få träffa den mytiske Khalul, som liksom Bayaz är en av the Magi. Att anta att han ligger bakom det mesta som hänt i böckerna hittills är inte direkt någon långsökt gissning.

Oavsett vad som händer i den tredje boken så ser jag väldigt mycket fram emot att läsa den. Say one thing for Joe Abercrombie, say he’s a good writer.

Joe Abercrombie – Before They Are Hanged (Orion Books, 2008)

14 comments

  1. Jag håller på med tredje delen, eller rättare sagt första boken i den svenska översättningen av trean. Egentligen har jag läsfasta men kunde inte låta bli. Ett litet kapitel medan jag äter mat gör väl inget … osv osv. Jag har inte kommit så långt men det känns härligt att återse gänget. När jag läste den första boken i trilogin trodde jag inte riktigt att det kunde bli bättre men Before they are hanged/Man bör förlåta är faktiskt ett lyft. Fantastisk författare. Du och Stewe har sagt vad som behöver sägas. Det är bara att läsa.

    1. Håller svenska förlag fortfarande på med det där otyget att översätta fantasyböcker i två delar? Abercrombies böcker är ju inte ens särskilt tjocka (för att vara fantasy), så förstår inte riktigt varför…
      Jag är glad för att du och Stewe rekommenderade Abercrombie till mig. Ett mycket bra tips, tack för det!

      1. Glad att göra någon glad med tips.
        Och ingen av er lär bli besvikna på sista delen, ser redan fram emot att läsa recensionerna!

  2. Jag har bara läst första svenska boken (alltså första halvan av riktiga första boken :P).
    Är inte helt såld, delvis gillade jag den jättemycket men hade velat ha mer handling, karaktärerna är sköna som du säger men räddade tyvärr inte boken. Tyckte den var lite seg :(

    1. Det där med att ge ut halva böcker är ett otyg! Och borde totalförbjudas!
      Andra halvan är ju MYCKET mer handling, så hade du läst hela så tror jag att du hade gillat den mer faktiskt. Det är ju där alla trådar i första halvan knyts ihop, liksom.

Kommentera

