Fin debut

Sara är missnöjd med sitt liv. Hon är orolig för att inte få förlängt vikariat på kontoret där hon jobbar och förhållandet med Johannes går på tomgång. Om nätterna lider hon av sömnlöshet och om dagarna avlöses huvudvärken av migränattacker. Känslan av att sitta fast får Sara att bli desperat, att göra vad som helst för att äntligen få känna något.

Elin Grelssons debutroman heter ”Du hasar av trygghet”, vilket är precis vad Johannes gör då han går runt i lägenheten med sin ständiga tekopp i handen. men är det verkligen trygghet Sara behöver för att fylla hålet inombords? Eller är det något annat, något mer?

Parallellt med att vi får följa det långsamma sönderfallandet av Saras och Johannes förhållande så får vi också läsa avsnitt från Saras uppväxt. Det är i dessa delar som Grelsson verkligen briljerar. Hon beskriver den där brytningstiden mellan barn och tonåring på ett ingånget sätt, utan att skygga för de dunklare delarna. Hur allting skaver; kropp, familjeband och ens egen tillvaro. Hur komplicerat livet kan vara när ens mamma plötsligt inte orkar göra mer än att sova hela dagarna och man måste smyga på tå runt henne. Hur ont det gör att hamna utanför, att inte riktigt passa in någonstans.

Även delarna om Sara som vuxen är mycket välskrivna. Jag gillar att Sara aldrig blir någon kliché, att hennes uppror blir lite skevt och nästan patetiskt. Som när hon lägger sig ner i leran utanför affären och bara fulgråter, eller vägrar att erkänna inför Johannes att hon inte har solskyddsmedel med sig på solsemestern och därför bränner sig illa. Hon är envis, sårbar och ibland ganska småaktig, vilket är skälet till att jag gillar henne så mycket. Hon känns äkta.
Dock tycker jag att romanen tappar lite mot slutet. Den blir lite förutsägbar, även om jag inte vill att den ska sluta annorlunda så skulle jag kunna tänka mig en annan väg dit. En mer oväntad, mindre drastisk.

”Du hasar av trygghet” är en fin debut. Det bådar gott inför Grelssons fortsatta författarskap (som jag hoppas kommer att innehålla minst ett par ungdomsromaner, med tanke på hur bra hon skriver om gränslandet mellan barn och ungdom).

Elin Grelsson – Du hasar av trygghet (Modernista, 2011)

12 comments

  1. Ja den där scenen med solkrämen lämnar ju ett intryck (ett annat intryck var det där med tvålen på jobbet, UÄÄÄÄH!)! Tyckte också att baksidesbeskrivningen gick lite snett, hoppas att folk plockar upp den ur bokhyllorna ändå!

    1. Ja, eller när hon bakar den där tårtan och har i dubbla smörmängden och alla på jobbet äter hur mycket som helst av den. Småaktigt, men jag gillar det!

      Ja, baksidestexten är lite märklig. Just att det ska dras så många växlar på att det är en FEMINISTISK samtidsroman, det lär nog avskräcka många. För det är ju inte direkt någon politisk pamflett det här. Inte för att de feministiska inslagen inte finns menar jag, men de är ju inte direkt romanens ryggrad?

      1. Precis så! Och det där med hatet på baksidan kändes kanske också lite överdrivet, nej, hon är inte lycklig men jag vet inte om hat är den första känslan jag tänker på.

        Ja just det, tårtan också!

        1. Nä, jag tyckte inte heller att det var så mycket hat. Feministiskt hat får mig att associera till Bella i Dirty Weekend, så jag hade nog förväntat mig något i den stilen om jag nu hade läst baksidan först (vilket jag turligt nog inte gjorde). Våld och hämnd, liksom.

          1. Jag håller med – boken är väldigt bra (ska försöka recensera den snart också…) men baksidestexten leder ganska fel. Dels det där med fokus på det feministiska och på hat och aggressivitet när det egentligen är en ganska lugn bok där saker händer i det lilla. Hoppas många läser utan att bry sig om baksidestexten helt enkelt.

Kommentera

