NaNoWriMo

Som om jag inte redan har fullt upp den här hösten så har jag idag anmält mig till årets NaNoWriMo (efter att ha tänkt anmäla mig flera år i rad). För den som inte känner till vad NaNoWriMo är så går det ut på att under november månad skriva en roman på minst 50.000 ord och skicka in den till sidan. Det handlar om att komma igång med sitt skrivande, att förverkliga det där projektet som ligger och skvalpar i bakhuvudet. Vad kan vara bättre för skrivlusten än en ordentligt deadline och ett forum där man inte bara kan följa hur antalet ord växer varje dag utan dessutom diskutera sitt skrivande med andra?
Jag tänker lite som att det är en win-win situation att anmäla sig till NaNoWriMo. Antingen så kommer jag upp i mina 50.000 ord och vinner ära, berömmelse och en tjusig web badge – plus en färdig roman. Och om jag bara skulle komma halvvägs så skulle jag ändå få ihop en halv roman, vilket är bra mycket mer än jag har idag.

Förutom NaNoWriMo så går jag ju även en kurs i Kreativt skrivande II i höst. Det blir mycket skriva för mig höst med andra ord, och det är inte helt omöjligt att vissa texter kan dyka upp här på bloggen om jag blir tillräckligt nöjd med dem.

Är det någon av er som har anmält er till NaNoWriMo i år? Eller som har varit med tidigare år och har några bra råd att komma med?

19 comments

  1. Jag har klurat nu ett tag men inte bestämt mig än… Men jag borde kanske för jag har så många bokidéer i huvudet som måste ner på papper!

    1. Det är lite därför jag har gått med, har en bokidé jag haft lääänge nu utan att komma igång med själva skrivandet. men nu ska det bli av!

      Säg till om du bestämmer dig för att gå med, då kan vi peppa varandra i NaNoWriMo-forumen sen. :)

  2. Har inte varit med, men håller ju på med en roman som är nästan precis klar och har börjat på en ny. Så man kan säga att jag har en egen NaNoWriMo. :) Lycka till, hoppas att du får massor skrivet!

        1. Det är ju lätt hänt att vilja sätta igång med tre skrivprojekt samtidigt … Jag tänker att NaNoWriMo ska få mig att bara hålla mig till ett. Plus att jag verkligen ska försöka att skriva varje dag, det kommer verkligen bli en utmaning!

  3. Yay!
    Jag ska också vara med. Vi får se hur det går – vad tiden och motivationen räcker till… 2007 gick det sådär. 2006 gick det desto bättre! Diplomet sitter fortfarande på kylen ;-)

    1. Åh, vad roligt! Mitt användarnamn där är bokstavlarna, om du vill dyka upp och peppa/hetsa sen när det börjar dra ihop sig. ;)
      Är klart impad över att du har ett diplom – jag skulle själv ha ramat in det och satt upp på väggen tror jag.

  4. Jag har anmält mig precis, tänker som du att det är en vinst oavsett. Förhoppningsvis lyckas jag klämma ur mig en roman av en av mina idéer och om inte så kommer jag i alla fall en god bit på väg.

Kommentera

