Stambytesmys

Jag tillbringar de sista skälvande dagarna i lägenheten innan stambytet drar igång på allvar.
Packar ihop köket, tömmer badrummet, försöker bestämma mig för vilka böcker och vilka kläder jag ska packa ner för första veckorna hemma hos mina föräldrar. Klappar lite extra på bokryggarna i hyllorna inför den långa separationen. Klappar ännu lite mer extra på katterna inför den ännu längre separationen. Passar på att ta extra långa duschar, såna där som fyller hela badrummet med vattenånga, så ofta jag kan.

Eftersom jag inte vill gå ner mig helt i hata stambyte-träsket så försöker jag se saker i ett hyfsat positivt ljus:
1. Eftersom jag inte kommer ha något riktigt hem och alla sysslor som hör dit så lär jag få extra mycket tid över till bloggen.
2. Jag misstänker att jag kommer tillbringa en hel del tid på bibliotek, vilket lär göra under för min studiemotivation.
3. Stambytt badrum = no more silverfiskar! Vi har haft så många den senaste tiden att inte ens katterna orkar jaga dem längre.
4. Vi har flyttat runt bokhyllorna en hel del inför bytet av elstammar och jag har insett att det går in säkert en tre bokhyllor till i lägenheten utan minsta problem. Bådar gott inför framtiden.
5. De nya armaturerna vi har fått lyser som solen i jämförelse med de femtio år gamla originalarmaturerna. Vilket betyder att jag äntligen kan försöka mig på det där att läsa i badet som många av er storläsare verkar vara så förtjusta i.

Om ni kan komma på fler fördelar med stambyten (förutom det uppenbara: nytt fräscht badrum och ny spis) så får ni väldigt gärna bidra till listan. Jag misstänker att jag kommer behöva det om några veckor när jag har toktröttnat på att bo i antingen en kappsäck eller i en byggarbetsplats…

8 comments

      1. Kör en inte lämna lägenheten sen i Januari Februari istället då är det ingen som vill gå ut ändå. ;)

        Positivt med stambyte så väl som hösten så är det något nytt. Precis som att man färgar håret, börjar på en ny bok, de färgade höstlöven kommer fram och man byter ut garderoben till massa lager och söta kappor och halsdukar som matchar vantar och mössor. Var det lite väl girlie kanske? I kind of like it!

        1. Sant! Då är det perfekt att gå i ide. :)

          Det kommer ju bli super sen när allt är klart, det är bara vägen dit som känns väldigt jobbig för tillfället… Jag får se till att njuta av hösten under tiden också, min favorittid på året!

  1. Jag kommer igen när vårt badrum i Kärrtorp blev stambytt, grymt jobbigt men vi slapp en hyra i alla fall! Skitbra! Och härligt att du ser så positivt på det hela. Orkar inte ens katterna jaga silverfiskarna mer så behövdes det nog.

    1. Vi slipper också hyra vilket väl är det enda vettiga under den hör tidsperioden. Men kommer bli jobbigt i vilket fall, så jag försöker se så positivt på det hela som jag bara kan.

Kommentera

