Kulturenkät och inga visor

Ord och inga visor har satt ihop en klurig enkät för alla oss kulturkoftor.

Personer jag helst skulle vilja intervjua: Till bloggen skulle jag gärna vilja intervjua någon av de där författarna jag just har upptäckt och därför vill läsa precis allt av. Joe Abercrombie kanske, eller Richard K. Morgan?
Bok jag ser fram emot mest: Jag är så otroligt sugen på Elizabeth Hands kommande roman ”Available Dark” att det nästan är lite fånigt. Men Cass Neary och Skandinaviens black metal-scen? Det kan inte bli annat än mästerligt! (läs mer om boken hos Helena)
Den här personen vill jag ge nobelpriset: Cormac McCarthy brukar ligga rätt bra till i förhandsspekulationerna när det gäller nobelpriset i litteratur, och han vore väldigt välförtjänt.
Inspirationskälla: Just för tillfället fungerar Stephen Kings ”On Writing” som en väldigt bra inspirationskälla.
Ett snyggt bokomslag (går bra att bara skriva boktitel):
De nya Miévilleomslagen är helt fantastiska, speciellt tillsammans. Får mig att vilja köpa dubletter av de böcker jag redan äger!


Bok jag läst om många gånger: Donna Tartts ”Den hemliga historien”
Favoritläsning på hösten: Skräck och aka-porr (se föregående fråga).
Några filmer jag vill rekommendera: Jag ser mer tv-serier än film nu för tiden, därför rekommenderar jag den mästerliga serien ”Breaking Bad”.
En låt jag ständigt återkommer till: New Orders ”Regret”.
Senast köpta bok: Joe Abercrombies ”Before They Are Hanged”.

21 comments

    1. Jag går en kurs i Kreativt skrivande och den tillhör kurslitteraturen! Fast jag hoppas såklart att kursen ska få mig att komma igång ordentligt med mitt eget skrivande, bli ännu mer inspirerad och skriva något storslaget. :)

      1. Åh, man tackar! :) lite lustigt bara när man är på evenemang, som t.ex bokhoras fest förra v eller bokmiddagen i våras. Man ba ”jaa jag är jessica, ord och inga visor”.. Men det är en överkomlig biverkan för jag gillar faktiskt också mitt bloggnamn (men åh, jag gillar ditt också! läser just nu en bok med massa korta ekelöf-texter, så himlahimla bra).

        1. Haha, jag gick runt på Bokhora-festen och presenterade mig som Bokstävlarna för alla jag träffade typ. :)
          Jag tänker ibland att jag borde blogga lite mer om Ekelöf. Det blir lite märkligt att han inspirerat till mitt bloggnamn men jag tror inte att jag skrivit ett enda blogginlägg om hans texter. Kanske ska passa på när jag ska bo lite hos mina föräldrar nästa vecka, i deras bokhylla står den bok som var mitt första möte med just Ekelöf. :)

    1. Visst är de? Jag kommer garanterat köpa dem i fortsättningen, men vet inte riktigt om enbart snyggheten kan fungera som motivation att byta ut de böcker jag redan äger… Lyxproblem!

  1. Haha. Har aldrig hört den där sången regret, men youtubade den. Väldigt bra. Funderar på att lägga upp den som omotiverat youtubeinlägg på bloggen, faktiskt. (Måste dock lyssna på texten ordentligt först och hitta litterär referens. Eller behöver man inte det om det ska vara omotiverat…?).

    Om du gillar Kings bok (jag läste och gillade den för ganska länge sen) kan jag verkligen rekommendera How Novels Work av John Mullan. (Den är kanske inte så konkret som Kings bok, men ett bra komplement tycker jag.)

    1. Fast om youtube-klippet ska vara helt omotiverat så ska det väl helst inte finnas någon som helst litterär koppling? Helst ingen förklaring heller, utan bara en kommentar i stil med: ”Bäst just nu” så att du inte har någon aning om vad det är på själva klippet.

      Tack för tipset om Mullans bok! Jag har tre till böcker om att skriva jag ska hinna med den här terminen, jag får se om jag fortfarande kommer att vara sugen på att läsa böcker i ämnet efter det. :)

      1. Du har rätt. Då får jag lyssna på texten och kolla så att det INTE finns några litterära referenser.

        Inser också att du så klart inte vill ha ovälkomna boktips ;-)
        Men jag har läst så himla många såna där ”Lär dig skriva/så blir du författare/hur ska jag skriva en bok/gör verklighet av dina författardrömmar”-böcker i min dag, och det som var kul med Mullans bok är att han utgår från romaner (massor av romaner i hela världslitteraturen från antiken till hypermodernt i princip) och listar olika sätt som används för att skriva plot el beskriva personer el etablera genre el vad det är. Den är nog inte alls tänkt som en ”lära sig skriva-bok”, och inte heller som litteraturhistoria (den är baserad på essäer om litteratur från nån (brittisk?) dagstidning, men jag tycker den var väldigt intressant för man såg teman och kopplingar mellan böcker som man aldrig tänkt på. Och medan jag läste Mullans bok så tänkte jag själv väldigt mycket just på Kings bok, och tyckte att de kompletterade varandra.

        Men du får nog tid att läsa Mullans på hemmet. Don’t worry!

        1. Den låter ju ruskigt intressant! Jag är väldigt förtjust i light-litteraturvetenskapliga essäer i allmänhet, där man får alla analyser utan att gå alltför mycket in på specifika teorier och detaljerade metoder. Så det här låter verkligen som något för mig.

          1. Nej nej nej. Låt dig nu inte frestas av den här boken. Läs dina fyra författarböcker du! De där tolkningarna av The secret history som finns i boken kan du säkert komma på själv.

Kommentera

