I am a collector


”I pick things up
I am a collector
And things, well things, they tend to accumulate ”

(ur ”The Collector” av Nine Inch Nails)

Jag har tänkt länge, sedan jag första gången läste ”Illusionisten” för över tio år sen, att jag borde läsa fler böcker av John Fowles. Sådär som man brukar tänka när man hittar en ny författare man gillar väldigt mycket. Sen hände det inte så mycket på den fronten (förutom att jag vid hans bortgång 2005 återigen tänkte att jag borde läsa fler av hans böcker). Förrän nu.

”Samlaren”
är John Fowles debutroman från 1963.
Den samlare som titeln syftar på heter Frederick Clegg och det han samlar på är fjärilar. Han är besatt av en vacker konststuderande ung kvinna, Miranda Grey, och när han plötsligt vinner en stor summa pengar bestämmer han sig för att lägga även henne till samlingen. Clegg köper ett ensligt beläget hus med en källare där han låser in Miranda och hoppas att hon en dag ska börja älska honom.

Den första halvan av boken berättar Fredericks historia, ur hans perspektiv. Det är väldigt tydligt att han är en mycket ensam man, som har svårt både att relatera till och att umgås med andra människor. Den vackra Miranda får för honom symbolisera både skönheten och livet, men han blir mycket illa till mods när hon visar sig vara en vanlig människa. Drömmen om den unga kvinnan är för Cleggs mer sann än kvinnan i sig.
Cleggs del av boken är skriven i jagform, något som ger känslan av att komma mycket nära honom. Han framstår inte som något monster, långt därifrån, utan som en person som drivs av desperation och ensamhet in i en extrem situation. Som han sedan inte kan ta sig ur ens om han hade velat. Cleggs är en djupt tragisk karaktär, omsluten av en ensamhet han aldrig kommer kunna ta sig ur oavsett hur många vackra insekter han spetsar på sina nålar.

Den andra halvan av boken består av Mirandas ganska fragmentariska dagboksanteckningar. Hon skriver om sin rädsla och ångest över att vara instängd, om konsten och hennes förälskelse i en mycket äldre konstnär. Det är intressant att läsa händelseförloppet ur Mirandas synvinkel, varför hon reagerar som hon gör och hur hennes syn på Cleggs långsamt förändras (från iskallt förakt till något som kan liknas vid sympati – Stockholmssyndrom, någon?).
En intressant aspekt av denna andra halva av boken är att Miranda inte framstår som särskilt sympatisk. Hon är självupptagen och ganska arrogant, en bortskämd ung kvinna som är alltför medveten om sin egen skönhet. Det finns en tydlig klasskillnad mellan Miranda och Cleggs, en skillnad som hon inte kan låta bli att påpeka om och om igen. Ett sätt för henne att behålla makten över situationen, att inte bli ett offer, men också en kommentar över det brittiska klassamhället.

Jag är mycket nöjd över att jag äntligen kom mig för att läsa fler böcker av John Fowles, ”Samlaren” känns som en bok jag borde ha läst för länge sen egentligen. Härnäst ska jag ge mig på ett tjusigt loppisex av ”Den franske löjtnantens kvinna” som står i bokhyllan och bara väntar.

John Fowles – Samlaren (Wahlström & Widstrand, 1982)

9 comments

  1. Jag har inte läst någonting av Fowles än, även om jag tänkt många gånger att jag borde köpa hem och läsa Illusionisten, men nu föll det sig så att jag fick hem Den franske löjtnantens kvinna, så det blir till att börja med den. Jag hoppas så mycket på att jag kommer tokgilla. *hoppas hoppas* När du beskriver Samlaren låter det som en bok jag skulle gilla också, men jag kände inte till den. Får nog ta och kolla upp herr Fowles lite grann innan jag läser tror jag. Alltid kul att känna till lite om författare till böcker man läser.

    1. Jag har tänkt i flera år att jag vill läsa om Illusionisten, som jag älskar. Men är också lite rädd för att jag inte ska tycka att den är lika fantastisk nu, om jag läser om den.
      Jag har hört väldigt mycket bra om Den franske löjtnantens kvinna – och dessutom sett den oerhört bra filmatiseringen – så jag hoppas såklart att vi båda ska tokgilla. :)

      1. Det är ett svårt vågspel det där om man ska läsa om eller inte. Jag är ingen stor omläsare, men jag tror att jag kanske kommer göra det mer framöver. Men jag vet inte, det finns ju så många bra böcker jag ännu inte läst ens en gång!

        Aha, jag visste inte ens att det fanns en bra filmatisering av den. Jag får nog fixa hem den på något sett att se efter läsningen.

        Jag hoppas självklart på att du också ska tokgilla! Och det ska bli väldigt spännande att se först vad jag själv tycker och sedan läsa dina tankar om boken! (Vill inte läsa ditt först, då kan det påverka min läsning ju…)

        1. Jag var en ivrig omläsare tidigare, men på senare år har det blivit ganska glest mellan omläsningarna. För mycket böcker, för lite tid. Plus just det där att jag inte riktigt vågar läsa om gamla favoriter…

  2. Jag läste den där när jag gick gymnasiet och blev förälskad i John Fowles. Det är en sådan hemsk, märklig och samtidigt vacker berättelse. Jag gillade särskilt att man får läsa historien ur två perspektiv, hans och hennes.

    1. Vi var nog många som blev förälskade i John Fowles i den åldern. :) Ja, det där med de två perspektiven är verkligen ett bra grepp. Kontrasten mellan hans och hennes syn på vad som händer, skillnaden mellan hur de tolkar världen – väldigt bra!

  3. Åh, du har alltså inte läst Den franske löjtnantens kvinna än? Jag vågar bestämt påstå att du kommer ÄLSKA den. En av de bästa metaromanerna jag läst, och en viktoriansk metaroman dessutom! :D

    John Fowles var en av de riktigt, riktigt stora brittiska författarna. Jag borde läsa mer av honom (har bara läst Illusionisten och Den franske löjtnantens kvinna, älskade båda).

    1. Jag fattar inte riktigt hur jag INTE kan ha läst boken. Den verkar ju innehålla exakt allt jag älskar i en bok (minus typ zombier och liknande) och filmen är ju fantastisk dessutom.

      Jag känner lite samma sak när det gäller Fowles, att jag verkligen borde läsa mer av honom. Kanske blir det här stora Fowles-hösten för mig?

Kommentera

