Gränsen är nådd

Jag skrev härom dagen om hur jag hamstrar böcker inför det kommande stambytet här hemma. Av kommentarerna till blogginlägget att döma hör mitt hamstrande inte alls till något riskbeteende, då det visade sig att flera av ni som kommenterade har hela bokhyllor hemma med olästa böcker. Ingen fara på taket tänkte jag och fortsatte glatt hamstra.
Det var en vecka sen.

Som ni ser har jag nu nått den absoluta fysiska gränsen för mitt bokhamstrande*. Hyllplanet med olästa böcker är så smockfullt att jag inte riktigt vet hur jag ska kunna lirka ut böcker ur hyllan utan att välta allt som ett dåligt spelat plockepinnparti.
Så nu får det räcka med böcker. Nu är det nog. Det här måste jag väl kunna klara mig på i ca två månader utan att drabbas av akut abibliofobi? Om inte annat så finns det ju bibliotek…

* Den lilla luckan som kan anas ovanför mittentraven beror på att jag plockade ut en bok därifrån idag. Med fara för mitt liv, I might add.

18 comments

  1. Själv ordnade jag det där genom att ge bort böcker jag inte tokälskar till röda korset, men fan nu börjar det bli alltför många av sorten jag tokälskar också.

    1. Jag har bara kommit såpass långt att jag rensar ut de böcker jag verkligen ogillar och vet med mig att jag aldrig någonsin kommer att läsa igen. Men det är väl alltid något, tänker jag.

      1. Ja, jag menade också böcker jag inte tänker läsa om fler gånger. Fast jag har behållit böckerna där det står typ ”grattis på födelsedan från mamma, hösten 1989” av sentimentala skäl.

        1. Ja, såna böcker går ju inte riktigt att göra sig av med. Även om jag brukar hitta ganska många böcker med den typen av hälsningar i vårt bytesrum, tydligen är mina grannar inte särskilt sentimentala av sig…

  2. Felet med hamstring är ju att det alltid dyker upp nya böcker som man måste läsa nu, nu, nu! Men med det där hyllplanet så lär det dröja ett tag innan du saknar böcker, ja :)

    1. Ja, det är ju det vanliga problemet. Jag hoppas att jag kommer att klara mig (jag måste förstås förbi lägenheten och fylla på förrådet då och då) i minst några månader. Men jag bor ju hyfsat nära sf-bokhandeln om jag skulle bli riktigt desperat, så det lär ordna sig. :)

  3. Det är jobbigt när ens bokhamstrande stöter på fysiska gränser. Själv funderar jag på att möblera om så att det får plats en bokhylla till, minst. Med lite tur en låg också. Vi får se. Men du verkar ha startat bra i alla fall :-)

    1. Ja, det blir så väldigt svårt att intala sig själv att man behöver flera böcker då…
      Jag har tänkt att vi har nog med bokhyllor, men idag har jag hållit på att flytta runt hyllor inför stambytet och insett att det får ju faktiskt plats flera till. Jag vet inte riktigt om min man håller med om saken dock, vi måste ha plats för hans musikinstrument också tydligen. ;)

  4. Känner igen det där, lägger olästa böcker i högar framför själva bokhyllan och senast igår försvann de lästa böckerna ur synen, kom hem med ‘Vi måste prata om kevin’ och ‘Mamma sa att jag var sjuk’ idag och inser att jag nog själv är sjuk.
    Samtidigt har jag hela A song of ice and fire att ta mig igenom.
    Köpstopp!

    1. Nog för att jag tycker att Vi måste prata om Kevin är en briljant bok, men kan inte låta bli att tycka lite synd om de bortglömda bokhögarna framför bokhyllan… Jag kommer ju ha något slags ofrivilligt köpstopp sen under stambytet, så då lär antalet böcker i oläst-hyllan minska rätt så kraftigt.

    1. Fast jag FÅR verkligen inte börja sortera om i den där hyllan, då är risken stor att den blir en permanent installation och då kommer jag aldrig läsa ut alla böcker som upptar den. :)

  5. Jag har faktiskt börja rensa ut böcker som jag inte har läst och inte är sugen på att läsa, förutom direkt dåliga böcker då. och ändå så svämmar både bokhylla 1, 2, skrivbordet, vardagsrumsbordet och fönsterkarmen över av olästa böcker. Är uppe i många hundra. angst!

    1. Den här hyllan innehåller faktiskt bara böcker som jag vill/ska läsa så snart som möjligt! Jag har några böcker insorterade i hyllor som jag inte är så väldigt sugen på att läsa, men det är mest ärvda böcker det rör sig om. Och såna kan man ju inte göra sig av med, oavsett hur trångt det är i hyllorna…

  6. Åh nej vilken ångest att tvingas välja ut vilka böcker man ska läsa de kommande månaderna! Risken att man glömmer något väsentligt är ju överhängande. Med detta sagt: fin boksamling, och risken för death by abibliophobia torde inte vara alltför stor… ;)

    1. Som tur är kommer jag åka förbi lägenheten då och då under stambytet och vittja hyllorna, så jag slipper åtminstone bestämma exakt vad jag ska läsa vecka för vecka. :)
      Ja, det känns som att risken för death by drunkning i översvämmande bokhögar är betydligt större. ;)

Kommentera

