Läsrapport augusti

Stephen King – Under the Dome
Cormac McCarthy – Blodets meridian
Richard K. Morgan – Altered Carbon
Lev Grossman – The Magician King
Mike Mignola & Jason Shawn Alexander – Abe Sapien: The Drowning
Dmitrij Gluchovskij – Metro 2034
Majgull Axelsson – Moderspassion
Naomi Novik – Jadetronen
Aase Berg – Uppland
John Fowles – Samlaren
Utopi nr 2
Joe Abercrombie – The Blade Itself
Stephen King – On Writing

Antal omläsningar: 0
Antal böcker på engelska: 6
Antal graphic novels/seriealbum: 1
Antal fantasyböcker: 3
Antal skräckböcker: 1
Antal postapokalyptiska böcker: 2
Antal tegelstenar: 1 redig, några gränsfall
Antal tidskrifter: 1
Sammanlagt antal: 13

Litterära nyårslöften 2011
Antal sf-böcker lästa: 1
Antal ”äldre” böcker (dvs minst 30 år) lästa: 1
Böcker utanför trygghetszonen: 1 (ja, jag räknar westerninslagen i Blodets meridian)

Månadens bästa: Många bra böcker den här månaden. Allra bäst – och mest efterlängtad! – var nog ”The Magician King”. Plus grymma ”The Blade Itself”.
Månadens sämsta: ”Metro 2034” föll ganska platt.
Månadens överraskning: Att jag läste så otroligt många bra böcker den här månaden. Typisk #win som man skulle säga på twitter.
Månadens besvikelse: ”Jadetronen” och ”Metro 2034” föll båda i uppföljarfällan och var klart sämre än sina föregångare.

9 comments

  1. Jag har varit så tveksam till att läsa The Magician King den eftersom jag tyckte Fillory var rätt trist. Det jag tyckte bäst om med The Magicians var att läsa om ”magin i vardagen” och gillade när de i den första boken började ge sig ut lite i den vanliga världen. Borde jag läsa The Magician King ändå tycker du (jag lägger helt enkelt över det här beslutet på dig ;))?

    1. De är ju inte i Fillory hela tiden, om jag säger så. :) Jag gillar också delarna som är magi i vardagen mest, det är därför jag tyckte att Julias historia var den allra bästa – den handlar ju om hennes undergroundmagibakgrund som verkligen är en kontrast mot både Fillory och Brakebills. Så för hennes delar skulle jag nog rekommendera dig att fortsätta läsa.

    1. Det kommer en recension av ”The Blade Itself”. Som jag tyckte var så bra att jag inte kunde låta bli att beställa nästa del i bokserien direkt, trots att jag har sjukt mycket annat hemma att läsa… :)

      1. Kul att du gillade!
        Jag ska hämta hem sista delen ikväll, känns förväntansfullt men lite vemodigt. Han har ju skrivit en fristående bok – The Heroes- som man väl får trösta sig med när abstinensen sätter in.

        1. Jag tänkte först att jag skulle suga på karamellen lite, men äh, kunde inte hålla mig!
          Vemodigt när sista delen är utläst kan jag tänka mig. Fast ändå tycker jag att det är rätt skönt att han inte är en sån författare som skriver en evighetslång bokserie och tar åratal på sig mellan böckerna. *host GRRM host*

  2. Så ledsamt med de där uppföljarfällorna (bra ord!). Bra att ”The Magician King” inte föll i den iaf, ämnar läsa ”The Magicians” i höst och och sedan uppföljaren på bröllopsresan hade jag tänkt! :)

Kommentera

