Till havs


”Jadetronen” är den andra delen i Naomi Noviks bokserie om draken Temeraire och hans kapten. Den första delen heter ”Hans Majestäts drake” och den blev jag väldigt förtjust i, även om det tog mig över ett år innan jag läste fortsättningen.
Spoliervarning utfärdas för alla som inte har läst första delen!

Kapten Will Laurence och draken Temeraire har stött på problem. Efter att det visade sig att Temeraire är en himmelsdrake, en ytterst sällsynt ras som var menad som är gåva från den kinesiske kejaren till den franske. England har med andra ord stora diplomatiska problem och den enda lösningen blir en resa till Kina för att försöka lösa situationen…

”Jadetronen” är precis som den första boken om Temeraire en trevlig blandning av fantasy och ett alternativhistoriskt 1800-tal med kriget mellan England och Frankrike i fokus. Tyvärr blir handlingen ofta lite väl trevlig, på gränsen till tråkig. Det äts en massa trerätters middagar, det åks en massa båt och diskuteras politik och kulturella skillnader. Det puttrar på med andra ord, men knappast så att jag någonsin läser med andan i halsen.

Precis som i första boken är det Temeraires och Laurences nära relation som är det mest intressanta i boken. Draken Temeraire är lite som ett överbegåvat och ganska lillgammalt barn, han är vetgirig och ganska naiv men har också lätt för att bli arg. Laurence är däremot ganska misstänksam, men är beredd att göra vad som helst för att få stanna vi sin drakes sida. Deras förhållande är också mycket ambivalent; det finns något av en fader-son-relation där, men också en kärlek som är större än så och som innefattar både svartsjuka och stora uppoffringar.

Det är synd att ”Jadetronen” uppehåller sig så länge på den långa båtresan mellan England och Kina. Visst händer det en del viktiga och spännande saker under färden, men långt ifrån så mycket att det motiverar hundratals lite halvtråkiga sidor. Det draktäta Kina är däremot en väldigt intressant miljö som jag önskar att Novik hade koncentrerat sig på istället. Kulturkrocken som uppstår är särskilt intressant och jag gillar att engelsmännen tvingas ifrågasätta sina fördomar och sina egna liv i mötet med de kinesiska drakarna.

Trots att ”Jadetronen” känns som något av en mellanbok så är jag lite sugen på att fortsätta läsa nästa del i serien, ”Svartkrut och eld”. Är det någon av er som har läst den? Är den lika seg som den här boken, eller blir det lite mer åka av?

Naomi Novik – Jadetronen (Månpocket, 2009)

22 comments

  1. Läste nu inte din recension för att jag håller på att ta mig igenom den första boken som är ”påtvingad” studielitteratur. (Hehe!) Fast efter halva boken så kan jag redan säga att jag nog kommer ta mig igenom hela serien om den håller samma höga kvalité. Älskar den!

    1. Åh, ”stackars dig”! Låter verkligen som betungande kurslitteratur!. :P
      Jag gillade första boken väldigt mycket, men den andra var lite segare tyvärr. fast kanske tar det sig under resten av serien?

      1. Ja, visst riktigt känner du hur jag lider va? ;)

        Synd att det verkar bli trögt sen bara. Den första är ju inte direkt händelserik den heller även om den är fantastiskt fin men kan tänka mig att det kan bli lite segt om tvåan fortsätter i samma bana. Jag misstänker dock att jag kommer ta mig igenom hela serien. Har blivit väldigt förtjust i en viss drake :)

        1. Jag tycker på ett sätt att det är lite skönt att det inte är så mycket action i första boken. Att tonvikten ligger på relationen lemman draken och hans kapten, även om det är en hel del strider också…
          Jag är också väldigt förtjust i en viss drake. :) Och hans drakvänner!

  2. Åh, jag tappade faktiskt också sugen efter Jadetronen … Inte för att jag tyckte den var dålig, men … Äh, du uttrycker det så bra i recensionen. Så jag hoppas precis som du att någon annan ska ha läst vidare! :)

    1. Haha, finns det ingen som har orkat längre än så?!
      Det är lite så att jag känner att jag kanske måste läsa nästa del i bokserien, for science! Så gör jag alla en god gärning och tar reda på om den är något att ha, menar jag.

    1. Åh, någon som har läst boken! Äntligen! ;)
      Jo, jag funderar på om jag inte borde prova själv ändå… men so many books, so little time. Så kanske dröjer det ännu ett år innan jag kommer mig för.

  3. Som jag minns det så händer det faktiskt lite mer i alla fall, även om det bitvis kunde vara lite segt ändå. Men skulle säga att den är mer händelserik än Jadetronen

    1. Det låter ju bra om den är lite mer händelserik. Och Temeraire-böckerna är ju inte sådär väldigt actionspäckade i sig, även om Jadetronen blev lite för sömnig för min smak…

  4. Som jag minns så var det intressant början, lång och tråkig mitt, intressant slut. Litet förvirrad över den väg boken tar, inte helt nöjd. Kortfattat. :) Skulle kunna länka till min recension av den men det finns litet risk att den säger för mycket om själva boken. Inte spoilerisch, men nästan.

  5. Jag läste inte recensionen mer än fram till ”spoilervarning” eftersom jag har första delen stående i bokhyllan, men den åker upp några snäpp på läslistan då! Jag har *tänkt* läsa den ända sedan jag fick den i födelsedagspresent av min pojkvän i mars så nu får det väl bli av (*rodnar lite skamset*)

Kommentera

