Hamstrar

26 Aug

Min hylla för olästa böcker börjar bli full. Och jag som har en 7-8 böcker på väg hem as we speak (huvudsakligen kurslitteratur)…
Det ser ut lite som att jag hamstrar inför något slags kommande apokalypsscenario där böcker blir en bristvara – hemska tanke! – eller som att jag drabbats av galopperande abibliofobi.

Vad jag egentligen hamstrar inför är ingen apokalyps, men inte heller särskilt trevligt. Om några veckor är det nämligen dags för stambyte i lägenheten, något som innebär att jag inte bara måste klara mig utan badrum, fungerande kök och katter (som ska bo hos snälla vänner), utan även utan ständig tillgång till min bokhylla. Det enda rätta är alltså att hamstra ordentligt med böcker innan stambytet drar igång, så att jag ständigt kan ha en redig trave med böcker med mig i väskan när jag kuskar omkring utan något riktigt hem i höst.
Bloggen lär inte lida någon nöd dock, jag kommer släpa runt på min netbook vart jag än tar vägen. Och vem vet, kanske kommer jag blogga mer än vanligt om jag inte har så mycket annat att distraheras av?

20 svar till “Hamstrar”

  1. Pock1 26 augusti 2011 den 21:42 #

    Du ligger i lä för mig. Jag listade alla mina olästa böcker för några dagar sedan. Hela 214 stycken. Det du. ;)

    /Emm.

    • bokstävlarna 27 augusti 2011 den 13:34 #

      214 böcker… det är typ en hel bokhylla ju! :O
      Jag har aldrig varit någon extremhamstrare, så det här är väldigt mycket för mig. Fast vem vet, kanske hinner jag jobba mig igenom hela hyllan under stambytet…

      • Martina 30 augusti 2011 den 21:06 #

        195 olästa böcker vid senaste räkningen. (Har dock läst ut iallafall en sen dess…) Det ÄR en hel bokhylla full, inte bara ”typ”. Överfull, till och med.

        • bokstävlarna 30 augusti 2011 den 21:11 #

          Om jag hade en hel hylla full med olästa böcker skulle jag nog bli helt lamslagen av läsångest. Blir det inte stressande med så många böcker?
          Jag tycker att 50 olästa är för många för mig, så förhoppningsvis hinner jag beta av ganska många nu under stambytet.

          • Martina 31 augusti 2011 den 09:28 #

            Jo, det blir faktiskt det. Jag har egentligen inte lust att läsa nån av mina olästa böcker, igår valde jag en helt slumpmässigt för jag måste ju beta av dem.

            • bokstävlarna 31 augusti 2011 den 12:13 #

              Det är därför jag inte kan sortera in olästa böcker i hyllor. Jag glömmer bort att jag inte har läst dem eller så tänker jag att jag har läst dem, de står ju där tillsammans med alla olästa böcker… Och så blir de aldrig lästa, jag får liksom aldrig någon lust till det för att de inte känns ”nya” längre.

  2. Swedish Zombie 26 augusti 2011 den 21:43 #

    Jag genomlevde ett stambyte på den tiden jag jobbade natt. Bodde kvar i ett rum i min lägenhet. Resten var igentejpat. Hela dagarna bara borrade borrade borrade de. Jag hade, av nån anledning, dessutom 2 katter på den tiden. Vi blev galna alla 3.

    • bokstävlarna 27 augusti 2011 den 15:49 #

      Men fy fan! Låter som en mardröm, det där. Jag är glad över att ha hittat kattvakter och inte jobba natt, lär ju slippa den värsta ljudtortyren i alla fall.

  3. Bokbabbel 26 augusti 2011 den 22:25 #

    Buu för stambyte, tummen upp för bokhamstrande och mycket bloggande!

    • bokstävlarna 27 augusti 2011 den 16:24 #

      Jag kanske kommer bli tvungen att tröstshoppa böcker under själva stambytet också, vem vet? Eller som belöning när pärsen är över! ;)

  4. Jonna 28 augusti 2011 den 10:47 #

    Själv har jag ingen bok i hyllan som inte är läst, skulle hellre velat ha din hylla just nu. Då har man mer att se fram emot :) /Jonna, en av dina kurskompisar på kursen gotiska berättelser

    • bokstävlarna 29 augusti 2011 den 12:25 #

      Det är ju väldigt trevligt med ett välfyllt hyllplan böcker att läsa! Så länge de böckerna inte tar över hela hyllan, för då blir jag mer stressad än glad…
      Och vad kul med en kurskompis som har hittat hit! :) Jag hoppas att du har besökt Mettas blogg också: http://www.bockerx3.com/

  5. Feuerzeug 28 augusti 2011 den 14:54 #

    Jag har gjort av med många av de fysiska olästa böckerna i sommar, och tänkte försöka ha färre på hyllan ett tag. De är dock desto fler på padden.

    Fast det är ju så skönt att ha många böcker som väntar. Ingen risk att de plötsligt tar slut. Ingen panik…

    .. och jag älskar att köpa dem. Mhm.

    • bokstävlarna 29 augusti 2011 den 14:22 #

      Jag tycker också att det är skönt att ha böcker som väntar. Till en viss gräns, om jag har för många böcker blir jag stressad istället och så vill jag plötsligt inte läsa någon av böckerna som väntar utan bara köpa nya istället… Lyxproblem!
      Jag tror att jag har hamstrat färdigt snart inför stambytet. Om inte annat så finns ju sf-bokhandeln där för alla nödvändiga nödinköp (och nördinköp)…

  6. Camilla 28 augusti 2011 den 20:52 #

    Jag vågar inte ha mina olästa böcker på ett speciellt ställe, risken är ju att jag ser hur många de är då och inte vågar köpa fler. Jag älskar precis som Feuerzeug att köpa dem, nästan lika mycket som att läsa dem ;)

    • bokstävlarna 29 augusti 2011 den 15:41 #

      Det är just därför jag har fixat ett eget hyllplan åt dem. För att jag ska besinna mig lite när det gäller att köpa böcker (hamstringen jag sysslar med just nu undantagen!). Hur mycket jag än älskar att köpa böcker så vill jag inte dö i en störtflod av olästa böcker… :)

  7. Bokomaten 30 augusti 2011 den 14:40 #

    Min olästa-hylla är helt full nu. Smart det där att lägga dem på hög! Ska se om jag fårplats med fler då! De har börjat läggas ovanpå de stående nu nämligen… Knöka och knöla.. Ja, då menar jag de olästa jag TÄNKT läsa å det snaraste… de andra tre olästahyllorna är visserligen också fulla så något behöver nog göras. Stambyte är dock inget att rekommendera för läsron.. Kanske blir mycket caféläsande då i höst?

    • bokstävlarna 30 augusti 2011 den 15:10 #

      Det går in väldigt mycket när man lägger på hög, faktiskt. Plus att det är risk att hyllan blir som en i mängden om jag skulle ställa böckerna upp, då skulle den där psykologiska effekten av att ha ett helt hyllplan med olästa böcker försvinna tror jag.
      Nä, stambyte är verkligen inte det bästa för läsron. Det har inte ens börjat ännu, men mängder av lästimmar går ändå åt till att tömma skåp och stuva undan alla saker…

      Det lär bli en hel del caféläsande, en hel del biblioteksläsande och så kommer jag förhoppningsvis även få lite läsro hemma hos mina föräldrar där vi ska bo i början. :)

  8. Emmas Bokhylla 01 september 2011 den 11:16 #

    Jag hamstrar som attan, har gjort det i flera år, vet ine nes hur många olästa böcker jag har….När jag flyttar hem skall jag ha ett köpstoppsår, för att läsa slut på alla! :-)

    • bokstävlarna 01 september 2011 den 13:23 #

      För din del förstår jag verkligen att du hamstrar! Att bo i ett annat land är en fullgod anledning att hamstra böcker som om det inte fanns någon morgondag. :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 65 andra följare