I Minas och Griffiths sällskap


Tidigare idag avslöjades det vilka två böcker Helena valt ut åt mig för att utmana min deckarfobi. Det visar sig att jag kommer få tillbringa hösten tillsammans med två intressanta damer, nämligen Denise Minas skotska journalist Paddy Meehan i ”Fields of Blood” och Elly Griffiths nördiga arkeolog Ruth Galloway i ”Flickan under jorden”.

Med tanke på att hela duellen startade för att jag uttryckte nyfikenhet över Minas författarskap så är det inte mer än rätt att det ena boken jag ska läsa är skriven av henne. Jag hoppas på att förtrollas av ett ruggigt Glasgow, en cool Paddy Meehan och det så omskrivna fantastiska språk som gjort mig så nyfiken från början.


Elly Griffiths har jag läst en mängd hyllningar av runtom i bokbloggosfären. Anglofil som jag är har jag inte varit helt avogt inställd, även om den omtalad deckarfobin gjort att jag inte har vågat ta steget till att faktiskt läsa något av henne. Förrän nu då, då jag visst ska bege mig ut i ett vackert och ensligt Norfolk för att hänga med Ruth Galloway och hennes katter.

Jag ser verkligen fram emot att hänga med dessa förträffliga fruntimmer i höst!
Räkna med en mängd rapporter både under och efter läsning, och se till att dessutom följa Helena när hon ska ta sig an Susanna Clarkes ”Jonathan Strange& Mr Norrell”.

10 comments

    1. Dito! Om inte annat så kommer jag förhoppningsvis kunna lägga några extra namn till listan Författare-som-jag-gillar-trots-att-de-skriver-deckare (där Tana French tronar).

      1. Så du HAR läst Tana French? Det var ju det jag hade för mig. Lekte nämligen med tanken att välja något av henne, men någonstans i bakhuvudet ringde det en klocka…

        Har du läst något av Ruth Rendell? Hennes psykologiska thrillers, kanske i synnerhet de hon skriver under pseudonymen Barbara Vine, borde vara något för dig. Otroligt täta, obehagliga och bländande välskrivna genomsyrade av ett lågmält hot som oftast är insmuget i en vardaglig miljö. ÄLSKAR! Hon är spänningsdrottningen för mig.

        1. Ja, fast bara de två första än så länge. Och gillar mycket, även om jag inte tokälskar het förbehållslöst.

          Barbara Vine har jag läst några böcker av och tycker mycket om. Speciellt ”Gräshoppan” som är min absoluta favoritbok av henne av det jag har läst. Spänningsdrottning indeed!

  1. Denise Mina har skrivit några Hellblazeravsnitt vill jag minnas. Har faktiskt varit lite inne på att läsa något av henne, eller åtminstone lyssna på henne medan jag cyklar till jobbet eller nåt. Elin på Synk och avsomnade bloggen Högsbo biblioteks blogg (med Siska) har rekommenderat henne.

Kommentera

