Gotisk höst: the Cute Little Dead Girl


”Lenore! Come! Let the burial rite be read
The funeral song be sung!
An anthem for the queenliest dead that ever died so young
A dirge for her the doubly dead in that she died so young”

Textraderna ovan är ett utdrag ut Edgar Allan Poes dikt ”Lenore”, publicerad i sin slutliga version 1843. Dikten handlar om den vackra unga kvinnan Lenores död och hennes fästmans sorg. Även i Poes dikt ”The Raven” förekommer en Lenore, diktjagets döda hustru.

Den Lenore som detta blogginlägg handlar om är visserligen död, men ungefär där stannar alla likheter med Poes karaktärer. Roman Dirges Lenore, även kallad ”The Cute Little Dead Girl”, är en morbid, rolig och ibland ganska sadistisk liten seriekaraktär. Det finns ett antal olika album med Lenore i huvudrollen, liksom några animerade filmer och rykten om en animerad långfilm någon gång i framtiden.

Mitt första möte med Lenore skedde genom tidningen Nemi, som jag prenumererade på en gång i tiden. Av alla gästserier som tidningen tog in i sin barndom var just Lenore den som gjorde starkast intryck på mig och som fick mig att överge tidningsprenumerationen och istället ge mig på jakt efter de Lenore-album som då fanns utgivna. Samt samla på mig en hel del Lenore-merchandise (se bilderna).

Lenore är en död och delvis balsamerad liten flicka. Hon tycker väldigt mycket om djur av olika slag, men har en tendens att ta död på i princip alla djur hon lägger händerna på (samt även rätt många små barn och övernaturliga varelser). Seriens humor är ganska makaber, den kan svänga kraftigt från ganska gulliga scener till rena massakrer på en och samma sida. Just kombinationen av barnslig oskuld och djävulsk illvillighet är vad som gör Lenore så rolig.

I det första albumet, ”Noogies”, introduceras en karaktär som kommer att bli Lenores bästa vän och min favorit bland återkommande karaktärer. Trasdockan Ragamuffin var en gång en blodtörstig vampyr som blev förvandlad till en docka då han gav sig på en häxa. Delvis väckt till liv av Lenores blod (men inte helt, då hon är balsamerad) blir han hennes ständige följeslagare – och ganska ofta hennes moraliske kompass. För märkligt nog tycks denne trasdockevampyr vara både mer eftertänksam och mer empatisk än sin döda lilla väninna.
En annan favoritkaraktär är Mr Gosh, Lenores knappögda beundrare. Han är lika efterhängsen som han är envis och vägrar ge upp sin kärlek trots att Lenore dödar honom otaliga gånger på de mest fantasifulla sätt.

Ett återkommande tema är barnramsor och sagor som tolkas med en mörk och gotisk twist. ”There Was a Crooked Man”, ”The Ugly Duckling”, ”Itsy bitsy spider”, ”Georgie Porgie” och ”Little Miss Muffet” är några exempel.
Samt Poes ”The Raven” då, som nämndes i början av det här inlägget. Poes mest kända dikt, som i Roman Dirges version blir avbruten alldeles i början då Lenore biter huvudet av den talande korpen.
Vilket är ganska symptomatiskt för denna döda lilla serieflicka, som vanvördigt skövlar både litterära referenser och smådjur utan något som helst dåligt samvete.

5 comments

  1. Äger inget album med Lenore men har lånat några på bibblan. Läst med nöje. En helt underbar figur och precis som du säger, sköna bågar med gullighet i ena änden och massakermorbiditet i den andra.

    1. Jag är väldigt förtjust i den där dubbelheten. Plus alla bisarra små extraserier som fyller ut albumen.
      Jag var ett riktigt fan ett tag, följde Roman Dirges blogg andlöst, men jag har faktiskt inte läst något alls av ”nya” Lenore (dvs det som kommit ut från 2009 och framåt). Kanske dags nu under min gotiska höst?

  2. Lenore överaskade stort genom att få mig att gapskratta när någon ,minns nu inte vem eller vad, fick sätta livet till på ett väldigt våldsamt sätt i tidningen Nemi (och jag har min prenumeration kvar). Jag var inte alls beredd men man kan säga att det var en presentation som hette duga. Har älskat henne ända sedan dess.

Kommentera

