Abe for the win


När jag senast skrev om Hellboy i bloggen och uttryckte min förtjusning över karaktären Abe Sapien fick jag tipset från Stewe om att det finns ett soloäventyr med den käre Abe i huvudrollen. Det lät ju för bra för att kunna motstå, så när jag skulle beställa ”The Magician King” härom veckan passade jag på att köpa hem även detta album.

”The Drowning” är skriven av Mike Mignola och illustrerad av Jason Shawn Alexander. Vanligtvis brukar jag föredra när Mignola själv illustrerar sina historier, hans berättarstil och tecknarstil fungerar så väl ihop att kombinationen är svår att överträffa. Men jag måste säga att jag blev väldigt förtjust i Alexanders illustrationer. De är lite mjukare än Mignolas, framför allt när det gäller ansiktsuttryck, något som verkligen passar ett album där Abe spelar huvudrollen.

I ”The Drowning” skickas Abe till ön Saint-Sébastien för att undersöka ett skeppsvrak som ligger på havsbotten intill ön. Här ska det finnas en mycket värdefull artefakt, en dolk som användes för att hugga ner en ondskefull magikern hundra år tidigare. Men när Abe och en annan B.P.R.D-agent närmar sig vraket så visar det sig att magikern är långt från död och att hans trogna medhjälpare är beredda att göra precis vad som helst för att återställa sin mästares forna makt.

Abe Sapien är på många sätt Hellboys motsats. Denne ganska timide amfibiehumanoid bär inte direkt runt på något överskott av självförtroende och när händelserna börjar spåra ur på Saint-Sébastien blir han villrådig och är nära att ge upp. Men hela tiden dyker Hellboys röst upp i bakhuvudet, en röst som provocerar och tvingar Abe att kämpa vidare trots att han egentligen inte orkar. Även om han tvingas ta till något okonventionella metoder.
Jag gillar hur Abe hela tiden måste kämpa, mot både onda krafter och sitt eget dåliga självförtroende, för att lyckas. Det är också väldigt gripande att läsa om hur Abe tar på sig skulden för alla som skadats eller dödats under uppdraget, att han känner att han borde han kunnat göra mer för att rädda dem.

”The Drowning” är ett välskrivet och vackert album för alla Mike Mignola-fans. Men kanske särskilt för alla som jag, som tycker att man inte kan få för mycket Abe Sapien i sitt liv.

Mike Mignola & Jason Shawn Alexander – Abe Sapien: The Drowning (Dark Horse, 2008)

3 comments

  1. Kul att du gillade den!
    Kan bara instämma, det finns en bräcklighet hos abe som gör att man fastnar lite speciellt för honom. För att ytterligare tjata om BPRD, det har varit riktigt många avslöjanden om Abes ursprung, plus att han har en framträdande roll där på ett helt annat sätt än i hb-albumen.

    1. Det är därför kombinationen Abe och Hellboy är så bra också, de kompletterar varandra. Jag inser att jag verkligen måste börja läsa mer BPRD, jag får väl ta det ett album åt gången.

Kommentera

