Cyberpunkdoftande SF noir


I en inte alltför avlägsen framtid, på 2400-talet, blir Takeshi Kovacs skjuten. Hans kropp dör, men hans medvetande laddas ner till en ny kropp många ljusår från hans hemplanet Harlan’s World. Nämligen Bay City (tidgare San Francisco), Jorden. Processen kallas ”resleeving” och är ett sätt för de rika att leva för alltid – eller åtminstone så länge pengarna räcker.
Kovacs har inte förts till Bay City för en semester vid havet direkt, utan han har ett uppdrag att utföra. Ett uppdrag som inte bara kan göra honom rik, utan som också verkar försätta honom i ständig livsfara.

Richard K. Morgans ”Altered Carbon” är andlös action från den första sidan till den sista. Hans Kovacs är en riktigt hårdkokt noirhjälte, ett resultat av många års stenhård träning och disciplin. Men det finns också en mänsklig sida hos Kovacs, under alla lager av träning och erfarenheter och alla olika kroppar han burit genom åren.
Själva storyn doftar även den noir, med en generös skvätt cyberpunk därtill. Den paranoida stämningen, där varje person som Kovacs möter kan vara en potentiellt resleevad fiende, är oerhört tät. Delarna som utspelas i virtuella världar, och den egensinniga hotell-AI:n Hendrix (uppkallad efter gitarrvirtuosen) påminner mig om Gibson, utan att för den delen kännas daterade.

Även om själva grundstoryn i ”Altered Carbon” är ganska actionspäckad så finns här mer existensiella inslag. Bytet av kroppar är ett oerhört intressant – och centralt – inslag. Jag gillar särskilt hur Morgan beskriver den dissociativa svindel Kovacs känner när han byter kropp och inte känner igen sig i sin egen spegelbild. Eller de känslor som uppstår när någon tar över en närståendes eller ens egen kropp – som ett slags spirituell våldtäkt.
Och vad händer egentligen med ens mänsklighet när man inte längre kan dö? När alla, teoretiskt sätt, kan leva för alltid? När de rika kan byta kroppar och leva i generationer, hur mycket kommer ett enda människoliv egentligen vara värt för dem?

Harlan’s World, där Takeshi Kovacs är uppfödd, är en koloni grundad av japaner med hjälp av östeuropeisk arbetskraft (därav hans namn). Att Kovacs är uppvuxen i en till stora delar japansk kultur märks. Inte bara för att han föredrar att sleevas i kroppar med asiatiskt utseende (även om det är en fin detalj) utan också i hans syn på världen, på människor, på plikt och makt. Karaktären Kovacs skulle göra sig utomordentligt väl i en välskriven SF-anime.

Min enda invändning mot ”Altered Carbon” kan kännas lite fånig, men jag klarar bara inte av sexscenerna. Det är svårt att göra dem rättvisa utan ett citat, även om jag blir lite generad bara av att skriva ner följande (och här vill jag passa på att lägga in min allra första NSFW-varning. För att inte uppröra känsliga själar är citatet även vitmarkerat.):
”Reaching back for balance and hold, she sank down, impaling herself on the shaft with a long, warm groan. She leaned over me, breasts swinging, and i craned and sucked hungily at the elusive globes”.
En kvinna som genomborrar sig själv på mannens penis? Att kalla bröst för ”elusive globes”? Alltså… nej. Bara nej.

Skämskuddeframkallade sexscener undantagna så är ”Altered Carbon” en mycket välskriven, tät och spännande roman. Den får mig att vilja kasta mig över resten av Richard K. Morgans författarskap, inte minst har jag blivit om möjligt ännu mer sugen på att läsa hans queera fantasyroman ”The Steel Remains”.

Richard K. Morgan – Altered Carbon (Del Rey, 2006)

26 comments

  1. The Steel Remains är väldigt bra och mörk fantasy, även om jag tycker att Morgan tar i lite väl i överkant med allt blod och våld emellanåt. Men helt klart läsvärd. Annars skulle jag rekommendera hans SF-thriller Black Man, som verkar påminna en del om Altered Carbon av din recension att dömma, men också den otroligt bra.

    1. Jag har hört att Black Man ska vara hans bästa bok och funderar på att läsa den. Något i beskrivningen av hans böcker (antagligen det där med mängden våld) har fått mig att avstå hittills, men jag tyckte att Richard Morgan var en rätt intressant person på Finncon så jag tänkte ge någon av hans böcker en chans.

      1. Det är ju väldigt mycket blod och våld i Altered Carbon också, men Morgan skriver såpass bra att det fungerar. Det blir aldrig tråkigt att läsa, oavsett hur mycket blodet flödar.
        Black Man hamnar garanterat på läslistan, tack för tipset!

  2. The Steel remains var den första boken jag läste av Morgan. Han och Abercrombie är grymma bisterfantasyförfattare. Jag tyckte att Marknadskrafter av Morgan verkade intressant så när Stewe läste den och gillade så tog jag mig an den. Det var första SF-romanen på länge. Jag bara älskade den. Helt underbart att läsa om stenhårda klassklyftor, kostymklädda företagsnissar som utkämpar bildueller för sina företags räkning och allt sådant. Nu undrar jag om jag inte måste läsa alla böcker av honom. Jag började på den svenska översättningen av altered cabon i början av sommaren men avbröt den liksom mycket annat för att skriva klart min roman och läsa in mig lite inför kursen jag ska hålla i skräck och fantasy. Men jag måste fortsätta någon gång.

    1. Va, finns Altered Carbon på svenska? Häftigt, jag som trodde att ny och cool sf inte sålde på vårt modersmål. Kanske det inte gör heller, men uppmuntrande att någon försöker.

      1. Jag är också förvånad – men glad! – över att Altered Carbon finns på svenska! Eller att Richard K. Morgan översätts över huvud taget, det hade jag verkligen inte väntat mig.

        1. Den heter 7-11 celsius på svenska. Det är det lilla förlaget ordbilder som översätter och publicerar Richard Morgans sciencefiction i Sverige. De har även gett ut Trasiga änglar och som sagt Marknadskrafter.

            1. Mycket snygg sida!

              Och sexscenerna går väl att smälta när resten är så bra, de är inte så illa så att man känner att man behöver brain bleach efteråt i alla fall. :)

  3. Åhå, Richard Morgan, minsann! En fantasykompis in spe för mig. Har The Steel Remains i bokhyllan, läste inledningen och älskade! Tror att den är grym. Ska läsa asap.

      1. Om du gillar bisterfantasy som GRR Martin är The steel remains ett måste. Men kolla gärna in Abercrombie också.

              1. Jag diggade verkligen steel remains, men väntar nog till alla delar är ute innan jag läser vidare.
                Abercrombie är dock något av min nya husgud, åtminstone när det gäller fantasy.
                Jävlar vilka böcker!

    1. Grym är verkligen en bra beskrivning av boken, både för att den är bra och för att den är ganska… tja, grym. :)
      Och efter ASoIAF kan du säkert behöva något som är så långt från fantasy som möjligt, jag kände att jag behövde en paus efter att ha klämt alla böckerna på några månader.

      1. Sexscenerna är sannerligen… djuriska, och jag får väl erkänna att jag gillar. Det passar bokens intensitet och brutalitet.

  4. Är oerhört förtjust i Altered Carbon. Lång för att vara ”actionbok” men ändå aldrig en tråkig stund.

    De två uppföljarna är också riktigt bra.

    Black Man tycker jag är snäppet sämre, jag köper inte riktigt hans idéer om vart världen är på väg när det gäller religion och stater. Snarlik Kovacsböckerna annars i upplägg.

    1. Håller helt med om att det inte är en tråkig stund i boken. Jag läste första kapitlet av uppföljaren Broken Angels som förlaget listigt nog hade inkluderat i slutet på min pocket, verkar lovande!

Kommentera

