Sommarläsningen revisited

Det är fortfarande augusti och officiellt sommar men för mig har höstterminen precis sparkat igång då jag registrerat mig på höstens kurser. Hög tid att göra ett bokslut över sommarens läsplaner, tycker ni inte?

Här skrev jag om mina läsplaner inför sommaren, eller snarare om bristen därpå. För det var inte särskilt många böcker som jag hade planerat att läsa, även om det blev väldigt många sidor sammanlagt:

1. Att läsa om George R. R. Martins ”A Song och Ice and Fire” innan den femte boken kom ut. Check!
Det är nog ingen som har missat att jag tillbringade halva sommaren med att läsa om denna fantastiska bokserie. och att jag sedan fick halva bokbloggosfären att göra samma sak själva.
2. Att läsa Stephen Kings ”Under the Dome”. Check!
Jag är glad att jag tog mig tid att äntligen läsa den här King-tegelstenen, även om det inte riktigt var balkongväder längre när jag väl kom till skott.
3. Att läsa om Maria Gripes ”Skuggan över stenbänken”. Fail!
Det är ganska typiskt mig att den enda punkten i läsplanen som jag INTE genomförde var den som jag hade kunnat klara av på en enda dag. Fast det är ju två veckor kvar av augusti, så det är inte helt kört ännu…

Hur har det gått för er med sommarläsningen? Läste ni allt det ni hade planerat eller improviserade ni?

21 comments

  1. Själv körde jag ett deckar tema i sommar för att få bukt med den delen av den ständigt olästa (och olösta) bokhögen. Hypnotisören, den heliga stenen, paganinikontraktet gick fort förbi men själva planen gick käpprätt åt skogen när jag åtta dagar innan skolan och niondeklass pressen kämpar igenom sista delen av stieg larssons millenium trilogi och morsan kommer hem med fyra st; Henning mankell för att ”Du läser ju så duktigt”.
    Nästa sommar kanske.

    Sneglat mycket på a song of fire and ice sen det börjat dyka upp bundles med dom första fyra volymerna på Amazon.

    1. Fast det är ju en awesome morsa som kommer med böcker som belöning! Önskar att min gjorde så också. :)

      Det är ju ruskigt billigt att köpa de fyra första böckerna i den där boxen också, har jag sett. Ett riktigt fynd!

  2. jag har lagt hela ”A Song och Ice and Fire” i min korg flera gånger nu men låter alltid bli att beställa eftersom jag tror att de aldrig kommer att bli lästa. är de verkligen så bra som alla säger och kommer jag, som typ hatar high fantasy, tycka det också? hjälp! (:

    1. Jag vet flera som har läst den som egentligen är fantasyfobiker som har tokgillat, så kanske skulle även du gilla? :) Fast det beror ju förstås på vad det är du hatar inom high fantasy..

  3. Ahem, fantasysommar…!

    *springer och gömmer mig bakom random tegelsten*

    Nä, men det blev ju en del urban fantasy ändå. Sånt som jag förvisso läst och gillat tidigare, så inte så mycket utmanande av fobier där. Men höst och fantasy går väl som handen i handsken? ”Winter’s coming” och allt det där.

  4. Hrrm, jag tror jag också vill springa och gömma mig bakom en läsfåtölj eller dylikt. Jag lyckades knappt ens påbörja mina stora ica-kasse med semesterläsning som låg i bakluckan på bilen i två veckor och drog på sig motoroljefläckar på kuppen. De två böcker jag hade påbörjat precis innan semestern höll sig kvar alldeles för länge. Och de sex nya titlar som skulle vara semeterslitt har jag inte ens tagit i (förutom att ha ställt in dom i hyllan igen under suckar och stön). Men! Jag har en semestervecka kvar i slutet av september och hoppas på att få revisit min sommarläsningsutmaning då igen, så får vi se hur läget ser ut.

    1. Och den där kassen med semesterläsning som lät så himla fantastisk också! :)
      Problemet för mig och semester är att jag gör alldeles för mycket annat för att hinna läsa. Så oftast läser jag mindre under sommaren än jag gör resten av året. Om jag inte åker på solsemester förstås, men eftersom jag är en solskygg gothtant så händer det i princip aldrig…

      1. Ja eller hur? Den fantastiska läs-kassen, suck!
        Men det är samma här; en vecka i svärföräldrarnas sommarstuga och en vecka i egna föräldrarnas sommarstuga. De enda stunder man är ensam är när man sitter på dass, bokstavligen, och då går det inte alls bra att läsa.

          1. Haha, jag läste min kommentar nu, ser ut som att jag skriver att det inte alls går bra att läsa när man är på dass. Det går det ju, egentligen. Menade att det inte går bra att läsa när man ska vara så social hela tiden, fniss.
            Och precis, när man lägger huvudet på den uppallade kudden somnar man med boken på näsan.

  5. Imrovisation järnet.

    Men i höst blir det andra bullar av!

    Jag har nämligen flyttat temporärt till annan ort – vilket innebär att alla mina böcker ligger inpackade i flyttlådor i ett föråd. Eller rättare sagt: alla böcker förutom den GIGANTISKA högen olästa böcker som uppdagades!

    Den högen hängde med mig i flytten och står nu installerade i sin alldeles egen bokhylla. Och ser väldigt lockande ut, dessutom. Så planen är väl att beta av dem en efter en innan jag flyttar tillbaka hem och börjar köpa fler böcker igen ^_^

        1. Alltså, det låter lite som en drömsituation och en mardröm på en och samma gång. Drömsituation för att få alla de där hyllvärmarna lästa, men också mardröm för att inte ha tillgång till resten av sin bokhylla… Eller är det bara jag som har ett så osunt förhållande till mina böcker, kanske? :)

  6. Jag blockade med mig ett helt gäng böcker som jag hade planerat att läsa under sommaren. Ett tiotal av dem är fortfarande olästa, så det har inte lästs riktigt så mycket som jag hade tänkt. Fast att tro att man hinner läsa 30 böcker på en sommar är sällan rimligt. Jag hoppas däremot att min höstläsning går bättre och som planerat.

    Det är ju två veckor kvar av augusti, så nog hinner du! Annars så finns ju hela hösten kvar :)

Kommentera

