Know thy enemy


London är inte som det brukade vara. Efter att ett mystiskt virus smittat alla över sexton år och förvandlat dem till något slags blodtörstiga zombies så kollapsade hela samhället. Stora gäng av sjuka vuxna drar runt i staden, ständigt på jakt efter något att jaga, döda, äta. Vilket betyder livsfara för de överlevande barnen och ungdomarna som finns.
De barn vi får följa i Charlie Higsons ”The Enemy” består till största delen av två gäng som barrikaderat sig i två närbelägna stormarknader; lyxiga Waitrose och budgetkedjan Morrisons. De kämpar med att överleva, finna mat och hålla undan horderna av vad de kallar ”grown-ups” dvs aggressiva zombies, när en ensam pojke anländer till Waitrose. Han säger sig komma från Buckingham Palace, numera en fristad för kids i alla åldrar, och övertygar de båda gängen att följa med honom dit.

”The Enemy” är en ungdomsroman som inte väjer för varken våld eller skräck. I det postapokalyptiska London Higson beskriver lurar farorna bakom varje hörn. Jag gillar verkligen att Higson inte försöker gulla till eller täcka över de obehagliga inslagen i sin bok; han låter barn dö och plågas i de mest fasansfulla situationer.
Men jämfört med många andra postapoböcker finns här ändå glimtar av hopp och glädje, framför allt i skildringen av vänskapen mellan de olika barnen och ungdomarna. Hur mycket de offrar för att hjälpa varandra, hur de håller ihop mot alla tänkbara faror.

Att boken utspelar sig i London är också något jag uppskattar. Som en hyfsat van London-besökare så känner jag igen i princip alla plaster som beskrivs, jag ser miljöerna framför mig utan minsta ansträngning. För den som inte är så bekant med staden finns även en fin karta i början av boken, som visar barnens mödosamma vandring mot palatset.

”The Enemy” är riktigt nervigt skriven utan att för den delen vara pepprad med cliffhangers. Den sista tredjedelen av boken tappar ganska rejält i tempo tyvärr, det känns lite som att den saknar drivkraft ett tag och berättelsen står och stampar på samma ställe under några kapitel. Mot slutet tar det sig igen, som tur är, och allt som allt är boken ändå oerhört spännande.
De delar jag gillar allra bäst handlar om nioårige Small Sam, som blir tagen av grown-ups precis i början av boken, och som sen ger sig ut på en egen oerhört farofylld resa. Hans delar av boken blir aldrig annat än spännande och det är omöjligt att inte hålla tummarna krampaktigt för att denna modige lille kille ska klara sig helskinnad genom strapatserna.

”The Enemy” är första delen i en planerad bokserie. Det allra sista kapitlet i boken ger mycket intressanta vinkar om vad som komma skall i fortsatta delar och får åtminstone mig att bli väldigt sugen på att läsa vidare.
Den andra boken i serien, ”The Dead”, utspelar sig ca ett år innan händelserna i ”The Enemy”. Den tredje delen, ”The Fear”, kommer ut i september.

Charlie Higson – The Enemy (Hyperion, 2011)

6 comments

    1. Jag hade en prettoperiod när jag inte tog i YA med tång, men tack och lov så växte jag ifrån den. :) Det finns ju massor av intressant som man missar annars. Som den här bokserien, som ser ut att kunna utvecklas till något riktigt intressant.

      1. Attans vad fort det där gick över då. :-) Gör en kompromiss med mig själv och köper den nu men får inte läsa förrän jag är klar med De små tingens gud.

Kommentera

