There is no escaping the worm


Österrike, år 2000. B.P.R.D har skickat Hellboy och homunculusen Roger att undersöka en gammal slottsruin, där nazister i början av andra världskriget gjorde försök att skicka ut en kapsel i rymden. En kapsel som nu, efter så många år, är på väg tillbaka till jorden med ett minst sagt livsfarligt innehåll.

”Conqueror Worm”
är det femte Hellboy-albumet i ordningen. Storyn anknyter ganska direkt till händelser i tidigare album, speciellt ”Wake the Devil”. Som alltid lyckas Mike Mignola få till den där blandningen av ockult skräck, mörk humor och halsbrytande action som gör Hellboy så roligt att läsa. Illustrationerna innehåller dessutom samma höga klass som alltid, få andra serietecknare är så skickliga som Mignola på att använda svärta och skuggor för att få fram stämningsfulla sidor.

Titeln ”Conqueror Worm” kommer från Edgar Allan Poes olycksbådande novell ”Ligeia”, där den namnlöse berättarens dödssjuka fru Ligeia komponerar en dikt vid namn ”Conqueror Worm” strax innan sin död. När berättaren gifter sig med en ny kvinna, Rowena, dör även denna efter att ha blivit sjuk. Bara för att vakna till liv igen efter att ha förvandlats till Ligeia.
I Mignolas tolkning är Conqueror Worm ett mycket lovecraftianskt väsen. Ett främmande medvetande som anländer till jorden med den nazistiska rymdkapseln för att utrota allt liv, utan urskillning. I den gigantiska maskens närvaro förvandlas människor till ett slags apliknande varelser innan de förtärs av masken. ”There is no escaping the worm.”

Jag tycker att Hellboy är som bäst när historien är som mest Lovecraft-influerad. Det är någonting med den där opersonliga isande ondskan, den totala likgiltigheten inför mänsklighetens futtiga problem, som på något sätt passar så bra ihop med Hellboys ilska och respektlösa humor.
Ett genomgående tema i det här albumet är mänsklighet. Inte enbart mänsklighetens undergång, utan vad begreppet egentligen innebär. När människor utför ofattbart onda handlingar och det är monstren som räddar dagen – vem av dem är egentligen mest mänsklig då? Vem är monstret?

Det enda jag egentligen har att invända mot ”Conqueror Worm” är att jag saknar min stor favorit Abe Sapien en aning. Han nämns bara som hastigst, men hans frånvaro vägs upp av det fina och roliga förordet av Guillermo del Toro. Jag kan inte annat än att hålla med señor del Toro om hans inledning: ”Yes, Mike Mignola is a genius”.

Mike Mignola – Hellboy: Conqueror Worm (Dark Horse, 2004)

12 comments

  1. Har du läst The Drowning -Abes soloutlfykt?? Rekommenderas annars.
    Jag läser ju mest BPRD-albumen, men har Hellboy 1-4. Efter att ha läst din recension införskaffas 5:an utan prut!

    1. Nej, men nu står den garanterat på läslistan!
      Jag hade också bara läst 1-4 av Hellboy förut, men efter det här albumet blev jag väldigt sugen på att läsa vidare.

      1. Då har du alltså inte läst spinoffen Bureau for Paranormal Research and Defense (BPRD) om vad som händer Abe, liz och de andra när Hellboy stuckit vidare??
        Kör igång med volym 3 – plauge of frogs så kan jag nästan garantera att du är fast. Lovecraftianska grodmonster och Rasputin återuppstånden från de döda.

        1. Jag har läst några spridda BPRD-album här och där, men långt ifrån allt. Men oooh, lovecraftianska grodmonster låter ju precis som min kopp te! *skriver upp på läslistan*

          1. Trots att jag är ett stort fan av både Mignolas teckningskonst och Hellboy är BPRD bättre, har sträckläst varje del och är nu uppe i volym 14.

            På tal om Mignola, måste jag rekommendera Gotham By Gaslight, där batman och hans stad istället finns på slutet av artonhundratalet och Jack uppskäraren tagit båten över från London… Mästerligt gotiskt illustrerad!

            1. Min serieläslista blev just ännu längre… Jag är extremt svag för viktorianska London överlag och Batman i den miljön låter verkligen som ett snilledrag.

              Har du läst Baltimore? Den verkar ju ocks väldigt intressant, speciellt för en vampyrfantast som jag är.

              1. Det ÄR ett snilledrag=) De borde göra fler serier i den miljön med fladderkappan.
                Nu var det min tur att sätta en notering på ”måste-läsa-listan”. Har helt missat Baltimore!

  2. Försöker i detta nu att vidga mina vyer som den serienybörjare jag är – så jag suger i mig serieinspiration och säger tack för det :)

Kommentera

