Dansar med drakar


Ni vet hur det går vid det här laget, SPOILERVARNING and all that jazz.

Ingen van läsare av den här bloggen lär ha missat hur mycket jag har skrivit om George R. R. Martins A Song of Ice and Fire i allmänhet och den femte boken ”A Dance with Dragons” i synnerhet. Med tanke på hur efterlängtad denna bok varit för min del så har ju förväntningarna varit minst sagt höga. Om de uppfylldes? Ja, det tycker jag faktiskt.

”A Dance with Dragons” tar vid ungefär där den tredje boken ”A Storm of Swords” slutade. Ja, för stora delar av den här bokens handling löper parallellt med ”A Feast for Crows” även om de båda böckernas trådar vävs samman mot slutet. Det låter nog mer komplicerat än det är, för mig som nyss blivit färdig med kråkfesten var det inga som helst problem att hänga med i svängarna.

För det första så var det fantastiskt att återigen få träffa många av de karaktärer som lyst med sin frånvaro i den förra boken. Jag ska inte nämna några namn, men det var speciellt vissa favoriter som jag hade längtat efter att få återse.
För det andra så kändes det som att denna femte bok höll lite högre tempo än den fjärde. Inte bara så att det hände fler saker, eller att karaktärerna förflyttade sig runtom i världen istället för att bar traska runt i Westeros ett varv till (även om det inte skadade), utan också så att flera av karaktärerna utvecklades i nya intressanta riktningar.
Mot slutet tappade bok lite av denna uppfriskande fart, men lämnade tillräckligt många cliffhangers för att få åtminstone mig att hålla alla tummar och tentakler för att herr Martin inte tänker ta sex år på sig att skriva nästa bok i serien. Epilogen i synnerhet fick mig att bli oerhört nyfiken på vilken väg ASoIaF kommer ta i den sjätte delen, som kommer bära det olycksbådande namnet ”The Winds of Winter”.

Martin tycks ha en förkärlek för att skriva karaktärer som inte lyssnar på råd och därigenom obevekligt rör sig mot sin egen undergång. En liten spoilerfylld lista (markera för att läsa):
1. I AGoT: Eddard Stark
2. I ACoK: Renly Baratheon, Stannis Baratheon
3. I ASoS: Robb Stark, Theon Greyjoy
4. I AFfC: Cersei Lannister, Arianne Martell
5. I ADwD: Jon Snow, Daenerys Targaryen, i viss mån Quentyn Martell
Det är ibland oerhört frustrerande att läsa om dessa karaktärer, som gräver sin egen grav ett ogenomtänkt spadtag i taget. Och som blir varnade om och om igen, men ändå envist fortsätter på sin inslagna väg. När ska folk egentligen lära sig att de måste spela spelet om de vill ha – och behålla – någon makt? Det går inte att bryta mot alla spelregler och sen bli förvånad när man får en kniv i ryggen.

Hur frustrerande vissa karaktärer än må bete sig så är det ändå en del av bokens charm att jag bryr mig så mycket som jag gör, att jag förfasas och gläder mig, blir förbannad och road. Martin är helt enkelt oerhört skicklig på att beskriva sin värld och dess invånare på ett helt uppslukande sätt.
”A Dance of Dragons” är helt enkelt en extremt bra bok i den bästa fantasybokserie jag någonsin har läst. Så enkelt är det, och så underbart.

George R. R. Martin – A Dance with Dragons (HarperCollins, 2011)

6 comments

  1. Kul att höra. Jag blev nyfiken på vartåt det barkade efter ditt ‘faktiskt’ i inledningen. Otroligt smooth med spoilerlistan, förresten. (Kan inte läsa den via mobilen men kan ju kolla det sen via dator.)

    1. Jag är väldigt nöjd med den femte boken, måste jag säga! (speciellt efter att ha konstaterat att den fjärde boken var den svagaste)

      Det är ju så himla lätt att råka läsa spoilers även om man inte vill, det är därför jag har börjat vitmarkera. Att recensera de här böckerna är dessutom oerhört svårt då det blir en spoiler i sig att nämna något namn över huvud taget. Då man avslöjar vem som INTE kommer dö i de kommande böckerna. Knepigt, minst sagt. :)

Kommentera

