Vådan av att läsa tegelstenar

Det här med att läsa om hela ”A Song of Ice and Fire” är inte enbart en dans på rosor. Inte nog med att jag riskerar förslitningsskador i handlederna genom att släpa med mig ”A Dance with Dragons” överallt, jag riskerar att även skada något helt annat. Nämligen min lässtatistik.

Det pågår nämligen ständigt ett slags inofficiell tävlan i bokbloggsvärlden om vem som hinner läsa flest böcker per år. En ganska skämtsam tävlan, där vi bokbloggare allra mest tävlar med oss själva och vår egen längtan om att någon gång hinna läsa alla bra böcker som någonsin har skrivits.

Själv brukar jag läsa 10-15 böcker per månad, ungefär. Ibland fler, ibland färre. Allt från ganska tunna seriealbum till tjocka tegelstenar. och det är just tegelstenarna som ställer till det för mig och min lässtatistik.
Under den halva julimånad som gått har jag hunnit läsa ungefär 1100 sidor, vilket är rätt okej med tanke på att jag har varit bortrest. Men alla dessa sidor till trots, så har jag endast hunnit läsa ut en (!) bok hittills den här månaden. Skandal!

Den enda tänkbara räddningen är att jag, så snart ”A Dance with Dragons” är utläst, ägnar resten av månaden åt en diet på seriealbum, bilderböcker, och tunnast möjliga ungdomsböcker. Kalle Anka-tidningar, räknas de? Nu när jag kommer att tänka på saken så tror jag att jag har en hög femböcker som ligger i de kartonger med ungdomsböcker mina föräldrar gav mig för någon månad sen…

Bryr ni er om hur många böcker ni läser per månad? Och hur gör ni för att rädda en usel lässtatistik?

28 comments

  1. Det jag håller med dig om är önskan om att hinna läsa alla de där fantastiska böckerna som bara väntar ute i världen … Men annars är statistik en stressfaktor för mig. Eftersom jag läser relativt långsamt själv skulle jag tvingas agera bokbulimiker om jag skulle försöka ”tävla” med andra eller mig själv = inte så mysigt kanske. Fortsätter således önska att jag hann uppleva fler bra böcker, men sörjer inte att jag inte är likadan eftersom det blir ett slöseri med tankeverksamhet då jag ändå inte fungerar så.

    Oh, och stort grattis till er alla som läser fort och dessutom hinner njuta av det samtidigt :)

    1. Visst håller jag lite koll på hur många böcker jag läser om året, men det har egentligen inte så stor betydelse. Fördelen med tegelstenar är – om dom är bra -att de räcker ett tag och att man verkligen får sjunka in i berättelsen ett tag. Nackdelen är att man får mindre lästid till alla andra spännande böcker som ligger i den jättemegastora bokhögen och väntar. DET kan vara lite stressande.

      1. Jag brukar mest stressa upp mig själv för att det finns så mycket om jag vill läsa. Och att jag alltså genom att läsa så många tegelstenar i sommar inte hinner läsa så mycket böcker som jag annars skulle ha gjort…
        Men annars håller jag helt med Fru E om fördelen med tegelstenar – att man verkligen får tid att sjunka in i berättelsen helt!

  2. Jag har kommit in i en period av mitt liv där jag inser att jag aldrig kommer att kunna läsa som jag är van vid igen. Under hela högstadiet/gymnasiet (förutom sista året, där gick det lite sämre) så har jag försökt att snitta ca 100-150 sidor om dagen och kring 150 böcker per år, något som i dagsläget skulle vara omöjligt.

    Jag håller mig till mitt enda bokrelaterade nyårslöfte: att försöka hinna läsa minst 3 böcker varje månad. Fast visst började jag att sakna den där ”1 bok om dagen/varannan/var tredje dag”-tiden i juni när jag faktiskt hade tid att läsa 1 bok om dagen.

    … Fast, nog får jag ångest av min lilla bokkonsumtion. Särskilt nu när det har tagit mig över en månad (!!!!) att läsa ut hela Harry Potter-serien, något som under tidigare omläsningar har tagit en sisådär 8 dagar, max.
    Jobb, skola och pojkvän är väl trevliga sysselsättningar, men ibland så påverkar de lästiden lite väl mycket.

    1. Jag läser nog mer nu än jag gjorde i gymnasiet. Fördelen med att säga upp sitt tv-abonnemang, skulle jag kalla det. :)

      Men ja, klart att lästiden blir påverkad när man har mycket att göra. Tråkigt, men sant.

  3. Jag räknar förutom antal lästa böcker dessutom antal sidor per månad. Det brukar vara mera upplyftande statistik om man är fantasynörd och läser många tegelstenar.

    1. Åh, det låter som något jag borde börja med! Då skulle min lässtatistik för den här månaden se mycket trevligare ut… Jag läser ganska många tegelstenar året om, men den senaste tiden har det verkligen blivit extremt många.

  4. Jag brukar absolut stressa över det, men nu när jag jobba mycket under sommaren blir det alldeles för lite lästid. Jag kan tacka de långa resorna till jobbet att det överhuvudtaget blir något läst under jobbdagarna. Det är ju så mycket jag vill läsa, till exempel hela Song of ice and fire-serien nu som jag undrar hur lång tid det ska ta innan jag är klar med… Åh I-landsproblem.

    1. Jag brukar inte stressa upp mig så mycket i jämförelse med andra, men däremot inte över att hinna läsa så många böcker som jag skulle vilja. Det känns lite som att jag hela tiden missar något då jag inte hinner läsa så mycket som jag skulle vilja.
      A Song of Ice and Fire är verkligen ett mastodontprojekt att läsa – men helt klart värt det!

  5. Jag är nästan alltid lite stressad över att jag inte hinner läsa fler böcker. Ännu jobbigare är det att jag har helt sjukt många fantastiskt bra böcker som ligger och väntar på mig. Ibland tycker jag att jag läser så fort att jag inte hinner njuta av dem. Därför har jag haft en liten läspaus i juli och bara läst ut två böcker. (Fast känner mig nu lite stressad av att jag haft läspaus.)
    Önskar ibland att böcker fanns som injektionsspruta så jag slapp stress upp mig själv :)

    1. Jag kan bli rätt stressad av det faktum att oavsett hur mycket jag läser så kommer jag aldrig någonsin hinna läsa alla bra böcker som finns. Om jag inte utvecklar något slags extremsnabbläsande superkraft, eller så. :)

      Däremot brukar jag inte känna att jag inte hinner njuta om jag läser snabbt. Det är nästan lite tvärtom, en bok som jag sträckläser i en enda sittning är alltid väldigt njutbar, medan en som läses i småportioner inte nödvändigtvis är det.

      Ah, böcker som injektionsspruta vore något. Eller varför inte sticka en elektrod rakt in i hjärnan och skicka in böckerna på det viset? Borde vara läsplattans naturliga utveckling, kan jag tycka. ;)

  6. Oj, vad ni läser! :) Jag blir helt imponerad. Jag läser högst fem böcker i månaden. Nu är jag i gång med A Game of Thrones och det kommer bergis ta lååång tid att ta sig igenom A Song of Ice and Fire. Visst blir jag stressad. Hoppas hinna läsa mycket i höst då jag börjar pendla till jobbet och bara sitter där på tuben hur länge som helst :)

    1. Det tar rätt lång tid även för en snabbläsare som mig att ta sig igenom den bokserien. :) Men det är den väl värd! Plus att det blir mycket lättare om man läser andra böcker emellanåt och inte som jag bestämmer sig för att plöja alla böckerna i rad.

  7. För mig är inte antalet det viktiga. I år har jag börjat föra statistik för att se vad jag läser. Det här med antalet böcker blir så snedvridet då de är olika tjocka, och hur räknar man serier? Ett seriealbum tar ju inte lika lång tid att läsa. Jag tycker att sammansättningen av böcker är det som är det intressanta.

    1. Jag räknar allting, även ett tunt seriealbum. Med tanke på hur många tegelstenar jag läser så tänker jag att det jämnar ut sig i slutändan, att genomsnittet blir som en standardroman ungefär.
      Jag tycker också att det är intressant att se på sammansättningen. Hur det skiftar under olik perioder, hur man ibland snöar in på en viss genre eller ett visst format.

  8. Jag kanner ingen angest for fellow bookbloggers, men infor mig sjalv om jag har uppsatta mal for aret – vilekt jag har i ar! Jag vill passera 100-strecket, men fortsatter det i samma takt som den ahr manaden (eh, jag ar pa bok nr 2…) sa blir det svaaart.

    Jag brukar inforskaffa en hog lattsmalt chicklitt nar det tryter, de gar fort att lasa, haha!

    1. Jag brukar inte sätta upp några mål över antal böcker att läsa, men däremot över vilken typ av böcker jag vill läsa. Jag brukar inte ha några problem att komma över hundra böcker, men jag hade en enorm lässvacka i vintras så i år är jag osäker på om jag kommer komma upp i den summan eller ej…

      Jag kan tänka mig det! jag läser inte chicklitt själv, men brukar satsa på ungdomsböcker eller serier när jag vill ha något som går snabbt.

  9. Jag bryr mig inte alls hur många böcker jag läser i förhållande till andra. Jag läser av njutning, för att lära mig saker etc, inte för att vinna någon tävling. Dock tycker jag att det är roligt, för min egen skull, att hålla reda på vad jag läst under ett år. Men visst kan jag känna att jag skulle vilja läsa MER förjust av den anledningen att det finns så mycket att läsa!

    Jag läser oftast tjockare böcker som ligger runt 400-500 sidor och jag backar inte heller för dem som har över 1000 sidor. Tycker snarare att kavliten blir bättre ju fler sidor. Då har jag heller ingen chans att vinna något mot dem som läser böcker på endast 200-300 sidor. En meningslös tävling om man inte räknar sidantal helt enkelt. :-)

    1. Jag tävlar egentligen mer med mig själv än med andra på den här fronten. Fast tävlar är nog inte rätt ord egentligen, snarare så att jag stressar upp mig om jag håller på för länge med en och samma bok för att jag tänker att jag missar en massa oersättlig lästid!

      Jag gillar kortromaner också, men tegelstenar kommer för alltid ha en speciellt plats i mitt hjärta. Jag gillar tjocka böcker helt enkelt, även om de ibland gör mig lite stressad som sagt. :)

  10. Oj vad stressade ni är :) Jag har alltid varit en långsam läsare. Och har noll koll på hur mycket jag läser. Verkligen ingen aning. Börjar på massor av böcker (och fackböcker i jobbet) som jag inte läser färdigt. Livet är för kort att läsa böcker som inte griper tag i en. Och att jämföra med andra som läser… känner nog att det är en tävling som jag inte har en chans att vinna med två småbarn och jobb och eget skrivande… Läste de fyra första Song of Ice and Fire böckerna för länge sedan, och stör mig på att jag inte minns så mycket. Snart får jag ju femman i handen (beställt via nätet) men hinner förstår inte läsa om allt före (även om jag har lust)… man får googla och hoppas att någon skrivit synopsis någonstans :)

    Rolig blogg det här :)

    1. Jag hade inte så bra koll innan jag började blogga om böcker. Innan skrev jag aldrig upp vad jag läste, och det hände fler än en gång att jag glömde bort att jag läst en viss bok… Nu när jag skriver om (nästan) allt jag läser så har jag plötsligt stenkoll! Det är roligt, men jag misstänker att det också bidrar till att jag stressar upp mig själv ibland.

      Jag trodde jag mindes A Song of Ice and Fire ganska bra, men när jag började läsa om böckerna insåg jag att jag glömt de flesta karaktärerna och väldigt många sidointriger. Men jag tror också att det borde finnas bra och detaljerade synopsis på nätet, det skulle förvåna mig om det INTE fanns.
      Har funderat på att göra precis så om jag någon gång får för mig att läsa klart Wheel of Time, för den bokserien kommer jag garanterat inte orka läsa om igen! ;)

  11. Jag hade inte heller funderat över antal innan jag började blogga. För mig är det viktiga att alltid ha en bra bok i handen. Alltid. En bra bok vill jag ska vara lång, tjock och gärna första i en serie (Malazan book of the Fallen anyone). Jag ser dessutom mitt bloggeri som lite av en samhällstjänst; Jag skriver bara om bra eller riktigt usla böcker (och jag sågar sällan en bok). Så jag har väldigt svårt att räkna ihop antalet i slutet på året.
    Den enda räkning jag ägnar mig år är hyllmeter i att-läsa-hyllan. (Just nu ca 1,8Hm).

    1. Jag har faktiskt inte ens läsa Eriksons Malazan-böcker ännu! Jag tänkte börja för några år sen, men ville invänta sista boken. Nu har jag ju ingen ursäkt, så kanske får de böckerna bli mitt nästa fantasyläsprojekt nu när jag är klar med andra omgången A Song of Ice and Fire?

      Jag skulle gissa på att jag har ungefär lika många hyllmeter olästa böcker, om jag räknar de som står utspridda i hyllorna också. Ett ganska konstant antal hyllmeter, det där.

  12. Jag nöjer mig med årlig statistik, så jag brukar sällan bekymra mig om hur många böcker jag läsa (förutom i slutet och början av året!) Men… i år läser jag också A Song of Ice and Fire… OCH tegelstenar av Robin Hobb med ungefär samma sidantal. Så visst känns det lite oroväckande vid det här laget… (speciellt med tanke på mitt nyårslöfte att läsa böcker skrivna på tyska för att förbättra språkkunskaperna. A Storm of Swords tar liksom en tiondel så lång tid att läsa som en tysk broschyr).

    1. Det blir ju många antal sidor i alla fall om du både läser Martin och Hobb!
      Jag blev klar med ”A Dance with Dragons” idag, så nu blir det serier och korta böcker för resten av månaden. kanske till och med något på svenska, vilket känns som att det var extremt länge sen…

      1. Ja, jag kanske borde göra en årlig sidräkning också! Skulle nog vara ganska intressant i år…

        Men usch vad avis jag blir. Är fattig student så här i slutet av sommaren och har tragiskt nog inte råd med A Dance with Dragons. Vill vill vill läsa!

Kommentera

