Som utlovat

För några veckor sedan skaffade jag nya bokhyllor och satte igång med en omsortering. Jag funderade på olika alternativ, men bestämde mig slutligen för att behålla min färgsortering i något modifierad form.
Jag lovade er bilder när allting var klart, men det kom en värmebölja och en utlandssemester emellan. Nu har jag dock hållit mitt löfte och tagit några halvdåliga bilder (jag skyller allt på det märkligt disiga mulna vädret idag) endast för er skull!

Här ser vi då stora bokhyllan i all sin färgsorterade storhet. Det övre hyllplanet som ser osorterat ut innehåller olästa böcker, som inte får sorteras in i hyllan förrän de blivit lästa. Vilket är något jag gör för att slippa få flera hyllmeter olästa böcker hemma.
Det andra övre hyllplanet innehåller nördleksaker för att jag är en nörd.

Den nya bokhyllan i hallen innehåller hittills endast, förutom ett antal förvaringslådor, ett och ett halvt hyllplan seriealbum och ett hyllplan bokserier. Tanken är att alla längre (dvs fler än tre delar) bokserier ska hamna i den här hyllan så småningom, så att jag har dem på samma ställe.

Den andra bokhyllan i hallen (ja, det är en stor hall) innehåller facklitteraturen. Sorterat efter ämne, inte färg.


Den sista bokhyllan är en del av en ärvd teakmöbel från 1950-talet. De flesta böckerna är även de ärvda, även om jag märkte nu att det fortfarande står några malplacerade vampyrböcker kvar i översta hyllplanet från den tid då hyllan tjänstgjorde som skräckhylla. Läge att sortera in även dem efter färg, kanske?

Sådär. Det var bokhyllorna det. Lite färgsorterat, lite genreindelat, lite tomma hyllplan som bara väntar på att få fyllas med nya intressanta böcker. Kanske inte det striktaste och mest konsekventa av sorteringssystem, men passar mig alldeles utmärkt.

26 comments

  1. Vilka snygga bokhyllor! Det där var en av de snyggaste färgsorteringarna jag har sett.

    Smart att ha olästa böcker tillsammans, för det ger ju en mycket bättre överblick över vad man har liggandes oläst. Själv så hittar jag ofta böcker som jag glömt bort i min bokhyllla, för att jag fokuserar för mycket på det som är nyinköpt :)

    1. Åh, tackar tackar!

      Jag har inte riktigt alla olästa böcker i den hyllan, måste jag erkänna. men jag började med det här systemet för ett tag sen och har insett att det är mycket mindre risk att jag okynnesköper en massa böcker när jag ser tydligt hur många olästa jag redan äger. Mycket praktiskt. :)

  2. Coolers! Du har en Lenorefigur, mycket avundssjuk! :) Och den där The Sandman-serien av Gaiman – den ska man läsa eller? :) Kul att få kolla in dina bokhyllor btw, me like :)

    1. Japp, jag har både Lenore-figurer och en jättefin Lenore-lunchbox som står i arbetsrummet och ser snygg ut. :)

      Jaaaa, Sandman ska absolut läsas! Något av det allra bästa som finns i serieväg ju.

  3. Mindre risk att okynnesköpa – hm, nej, det funkar inte för mig. =) Har en fullknökad Billy-bokhylla med oläst men det har inte hindrat mig hittills…

    Mycket snyggt, förresten, även om bibliotekariehjärtat värker lite grann av tanken på en icke-bokstavsordning. ;)

    1. Jag har faktiskt okynnesköpt mindre än vanligt sen jag införde det här systemet. Det blir lättare att se vad jag redan har, liksom. Men en del okynnesköp blir det ändå alltid, när man till exempel hittar en bokrea i Amsterdam… :)

      Första gången jag bytte från bokstavsordning till färgsortering kändes det helt fel. Men nu är jag van, skulle nog bli mer förvirrad om jag bytte tillbaka igen tror jag.

  4. Å, vad härligt med så många bokhyllor och olika sorteringar. Just nu får jag inte plats i mina hyllor och använder skrivbordet som förvaringsplats, men det är fint det också. Jag gillar att det ligger travar med böcker där. Just nu ligger det mest serier där, ”The poor bastard”, ”Hetero i Hägersten”, ”Clumsy” mfl och Gunnar Blå ”Klumpigheten Reduxe” som inväntar sommarkärlek från mina ögon.

    1. Efter att jag gav upp tanken på att ha en helt konsekvent boksortering så har det blivit mycket roligare att sortera mina böcker.
      Låter som att det ligger mycket bra serier i dina travar! Sommaren är verkligen perfekta tiden för serieläsning.

  5. Fina hyllmeter Bokstävlarna. Tänker dock på detta ”Det övre hyllplanet som ser osorterat ut innehåller olästa böcker, som inte får sorteras in i hyllan förrän de blivit lästa. Vilket är något jag gör för att slippa få flera hyllmeter olästa böcker hemma.”

    Det är en fin tanke, jag tänker och praktiserar den också, men hemma hos mig fungerar det inte. Har redan tre hyllmeter olästa. Hur gör du?

    1. Det har faktiskt fungerat riktigt bra för mig. De enda böcker jag har köpt hittills på en månad är de reaböcker jag köpte i Amsterdam, så jag tror att jag har dragit ner rätt ordentligt på okynnesköpandet sen jag införde det här systemet. Jag är lite ”Out of sight, out of mind” när det gäller mina olästa böcker så att ha dem tydligt samlade på ett ställe är väldigt praktiskt.

  6. Så snyggt! Måste genast omvärdera min djupt rotade uppfattning att färgsortering är opraktiskt, något så snyggt måste vara praktiskt också. Åh, längtar efter nya bokhyllor så jag kan bära upp bokkartonger från källarförrådet…

    1. Ärligt talat så är det ju lite opraktiskt med färgsortering. I alla fall till en början, innan man lär sig ungefär var man har ställt alla sina favoritböcker någonstans. Numera så har jag ganska bra koll, speciellt på lite nyare böcker.

    1. Just nu hittar jag ganska dåligt eftersom jag nyss flyttat om. ;) Men det brukar bara ta några veckor innan jag lär mig ungefär var allt står, har rätt bra bildminne vilket hjälper.

Kommentera

