Heart of darkness

Det här är en recension av bok tre i George R. R. Martins fantasyepos ”A Song of Ice and Fire”. En fet SPOILERVARNING utfärdas härmed för alla som inte har läst de föregående böckerna (eller som inte vill veta om vad som troligtvis kommer att hända i kommande säsonger av tv-serien ”Game of Thrones”).

I ”A Storm of Swords” ser läget mörkt ut för de sju kungadömena i Westeros. Inbördeskriget har visserligen lugnat ner sig, då en av de stridande parterna är död och en annan har fått sin flotta kraftigt decimerad. Men kriget har satt sina spår, både bland de styrande i landet och civilbefolkningen som fått utstå krigets mörka baksida. Uppe i norr samlas vildfolket för att marschera söderut, till Westeros bortom muren. Och på andra sidan havet kämpar Daenerys med allt mer okonventionella medel för att få ihop en armé stor nog att kunna ta tillbaka hennes rättmätiga plats på järntronen.

Den tredje boken av ”A Song of Ice and Fire” är den hittills mörkaste. Krigsskildringarna i den andra boken till trots, så är den tredje långt värre. Westeros visar sig från sin smutsigaste, mest själviska och svekfulla sida i den här boken. Den maktkamp mellan tronpretendenter som tycktes vara så avgörande i den andra boken ser alltmer ut som en sandlådestrid mellan bortskämda småbarn, när alltmer allvarliga hot tronar upp sig vid horisonten.
Vilket är ett av skälen till att ”A Storm of Swords” är så otroligt bra. Att läsa den är som att läsa med kniven mot strupen precis hela tiden. Man får följa en karaktär som precis klarar sig ur en svår situation för att omedelbart hamna i en som är tio gånger värre. Det finns helt enkelt inte så många ljusglimtar i denna mörka, våldsamma bok, men ljusglimtar är å andra sidan helt överflödiga i en bokserie så bra som den här.

Några nya berättarröster tillkommer i den tredje boken. En av dem (vilken jag enbart kommer skriva ut vitmarkerat här: Jaimes) är särskilt intressant, då den visar helt nya sidor hos denna karaktär. En karaktär som tidigare verkat rätt slentrianond och ytlig får helt plötsligt ett nytt djup och nya lager i sin personlighet.
Martin är över huvud taget bra på att skriva nyanserade karaktärer, som läsaren känner en ständigt skiftande hatkärlek inför, eller åtminstone ett slags motvillig respekt.

Den enda invändning jag egentligen har mot ”A Storm of Swords” är den som jag tidigare har bloggat om; att den är för lång. Och med för lång menar jag alltså nästan 1200 sidor i min pocketutgåva. Inte för att några av dessa 1200 sidor känns överflödiga, men det tar så otroligt lång tid att läsa 1200 sidor även för en snabbläsare som undertecknad.
Men låt er inte skrämmas av omfånget. ”A Storm of Swords” är en välskriven, spännande och mörk fantasyroman som är väl värd alla lästimmar den kräver. En obeveklig historia som handlar lika mycket om svek som om hämnd. Och som verkligen visar varför ”A Song of Ice and Fire” är överlägsen de flesta andra fantasybokserier som har skrivits.

George R. R. Martin – A Storm of Swords (Bantam Spectra, 2005)

7 comments

    1. Åh, vad kul! Det ska bli spännande att se vad du tycker om tv-serien sen (jag älskar, men inte helt utan förbehåll. Och med förbehåll menar jag trötthet över alla omotiverade boob shots.)

      1. Jag har inte hunnit sa langt annu, men bara i forsta avsnittet var det en hel del brost om man sager sa. Okej om det nu skall utspela sig pa ett horhus, men i anda sammanhang…? Ja, vi far la se hur det blir, men resten alskar jag! Hittills i alla fall!
        Det fick mig i alla fall att bli sa till mig att jag skrev ett langt inlagg om gamla fantasyfavoriter (dar faktistk George RR Martin ingar) som jag vill ateruppta kontakten med!

        1. Jag tänker att det där med alla bröst är för att det är en HBO-serie. Man får liksom brösten på köpet när man ser på icke-censurerade amerikanska tv-serier (som i True Blood), de verkar knappt kunna göra någon serie utan att visa obligatorisk nakenhet.

Kommentera

