Läsrapport juni 2011

George R. R. Martin – A Clash of Kings
Frida Edman – Förvriden
Charlaine Harris – Dead in the Family
Caroline L Jensen – Vargsläkte
Bryan Lee O’Malley- Scott Pilgrim’s Precious Little Life
Christoffer Carlsson – Den enögda kaninen
Fienden nr 1
George R. R. Martin – A Storm of Swords
Jayne Anne Phillips – Lark & Termite
Scott Snyder, Rafael Albuqerque & Stephen King – American Vampire, vol. 1

Antal omläsningar: 3
Antal böcker på engelska: 5
Antal graphic novels/seriealbum: 2
Antal fantasyböcker: 2
Antal skräckböcker: 4
Antal tegelstenar: 2
Antal tidskrifter: 1
Sammanlagt antal: 10

Litterära nyårslöften 2011:
Antal sf-böcker lästa:
0
Antal ”äldre” böcker (dvs minst 30 år) lästa: 0
Böcker utanför trygghetszonen: 1 – en kriminalthriller

Månadens bästa: Jag är så himla inne i ”A Song of Ice and Fire” nu, så jag måste säga både bok två och tre från den bokserien.
Månadens sämsta: Jag kom inte alls överens med ”Den enögda kaninen”, som jag tyckte var orimlig och rätt så tröttsam.
Månadens överraskning: Både ”Vargsläkte” och ”Förvriden” var trevliga skräcköverraskningar av två för mig nya författare.
Månadens besvikelse: ”American Vampire, vol.1” var inte alls så bra som jag hade hoppats. Utförligare recension kommer inom kort.

Det kanske inte syns så väl i statistiken, men som jag har läst den här månaden! Bara de två fantasytegelstenarna gick på ca 2200 sidor tillsammans.

6 comments

  1. Jag börjar så smått inse att jag kanske missar något på att ”lyssna” på serien A Song of Ice and Fire. Tyckte att bok två var riktigt tråkig, den blev först intressant på slutet. Trean tycker jag däremot har plockat upp sig mycket bra. Jag älskar uppläsare (Roy Dotrice) men har så svårt för sexscenerna för han låter som min gamla far på rösten och det ger mig inte så trevliga associationer direkt. Borde jag kanske plocka upp böckerna? Jag har dem alla hemma, men vill ha något bra att lyssna på när jag vankar med bebisen i famnen timmar i sträck om dagarna.

    Bra jobbat förresten, du läser nästan lika mycket som min man. Bokknarkare där!

    1. Min man lyssnar också på böckerna och stör sig lite på uppläsaren. Jag har ingen aning, jag har bara hört en halv mening, men jag klarar inte av ljudböcker alls så jag är helt partisk och hävdar att det är mycket bättre att läsa dem. ;)

      Jag gillar andra boken, men den tredje är nog snäppet bättre. Det händer så sjukt mycket i den boken, och många av karaktärerna utvecklas på väldigt intressanta sätt.

      Haha, bokknarkare är jag garanterat! :D

  2. Två grymt bra science fiction böcker varav båda är över 30 år gamla, men ingen känns ”gammal”:

    Fury av Henry Kuttner
    The Stars My Destination av Alfred Bester

    1. Tack för tipsen! Jag har varit riktigt usel på att uppfylla mina litterära nyårslöften, men det lär ju garanterat hjälpa om jag kan slå två flugor i en smäll.

Kommentera

