Smärtgränsen

Igår läste jag – äntligen! – klart ”A Storm of Swords”, den tredje delen i mitt mastodontiska sommarläsningsprojekt. Den tredje och den allra längsta boken. En bok som faktiskt fick mig, tegelstenskramare av stora mått som jag är, att baxna en smula.

”A Storm of Swords” passerade med sina dryga 1200 sidor (1177 paginerade, och så ett extra kapitel från boken efter) min smärtgräns när det gäller tegelstenar. En smärtgräns som ändå ligger ganska många hundra sidor över de flesta läsares, av vad jag har förstått.
Efter att ha funderat på saken så har jag kommit fram till att gränsen för mig går vid 1000 sidor. Så tjock kan en bok vara utan att jag ser några större problem med dess format. I alla fall inte så länge jag läser i pocketformat, för när det gäller inbundna böcker är risken för förslitningar i handlederna stor redan vid sjuhundranågonting sidor.

En pocket på 1000 sidor kan fortfarande tas med i väskan och läsas på tunnelbanan. Men när det sidantalet passeras börjar även en pocket med de mest bibeltunna blad kännas tung som en sten. De första och sista hundra sidorna blir svåra att läsa då bokens tyngd hotar att tippa boken åt sidan precis hela tiden. Med andra ord är det vid 1000 sidor som sängläge börjar bli nödvändigt för att alls kunna läsa boken, och där drar jag definitivt min smärtgräns!

Vilken tur att ”A Song of Ice and Fire” är såpass bra att det är värt att kämpa med en tegelsten av det här formatet. Och än mer tur att de andra delarna i bokserien hamnar på rätt sida av den för mig så magiska tusensidorsgränsen…

Var drar ni er gräns? Hur många sidor är för många sidor för er?

26 comments

  1. Jag har jättesvårt för tegelstenar, den ultimata boken för mig är 120 sidor lång ;) Men de brukar ju ofta vara värda besväret de där tjockisarna (Wolf Hall, The Passage…). ”Det” på sina 1300 sidor är oerhört bra såhär långt men den är alldeles för klumpig att släpa runt på och så är det ganska knäckande att inte ens ha kommit halvvägs efter två veckors läsning…

    1. 120 sidor? Då hinner det ju knappt ens komma igång! ;)
      Jag gillar ju kortare böcker också, Christine Falkenland är ju exempelvis en mästarinna på att skriva extremt bra och täta kortisar.

      Jag varvar med andra böcker också för att inte bli alltför deppad av att bara läsa och läsa men aldrig bli klar. Gärna serier eller annat som går fort att läsa, då känns det som att man hinner med massor ändå.

      1. Jag håller med ex-bokhoran, böcker omkring 120 sidor är inte dumma alls; senaste året har tex Hundarna och Yarden klockat in på det alldeles utmärkta sidantalet=)
        Sen handlar det ju om hur bra boken är såklart, det är egentligen enda smärtgränsen, Murakamis tegelstenar har hittills gått excellent.

        1. Bokens kvalitet är ju väldigt avgörande för om man orkar läsa den. jag hade aldrig orkat läsa A Storm of Swords till exempel om det inte varit så förbaskat bra!

  2. 1000 sidor är min gräns. Har en pocketutgåva av Gone with the wind som är 1448 sidor. Det var lite svårt att hålla den, men det var det värt förstås. Med tjocka pockets är det ju själva tjockleken mer än tyngden som gör det svårt. Inbundna böcker bör inte vara mer än 500 sidor. Om man bortser från tyngd och tjocklek så är nog gränsen ändå 1000 sidor och idealet 500 – 700 sidor.

    1. Jag håller med om inbundna böcker. Är det mer än 500 sidor så blir det väldigt tungt att läsa. Synd bara att jag inte orkar vänta tills alla tegelstenar kommer i pocket och så köper jag den inbundna versionen och förbannar mig själv efteråt för att jag inte kan ta med boken någonstans…

      500-700 sidor låter som ett bra ideal, jag landar där någonstans sälv om jag får välja.

  3. En bok är för lång när:
    – man får ont i handleden av att försöka hålla upp den med en hand.
    – man knappt vågar läsa den för att ryggen är farligt vikt när boken är öppen.
    – man hinner bli less och börja fundera på vad man ska läsa här näst och få panik över att man förlorar lästid till andra böcker innan boken man läser är klar.

    Denna gräns varierar alltså en del mellan olika böcker :D

    1. Haha! Det är en bra checklista att köra på!
      I det här fallet var det bara punkt två som stämde till viss del, så den klarade sig med andra ord ganska bra i sammanhanget. :)

  4. Det beror nog lite på boken det :) Men generellt finns det nog få fördelar med de där värsta tegelstenarna (förutom att några av dem råkar vara bra förstås..). Tunga, otympliga eller extremt småttig text är dilemman som uppstår. Min längsta bok hittills är Och världen skälvde (Ayn Rand) om 1220 sidor och den tillhörde lillext-gänget, men gick ändå relativt fort att läsa. Fast det var ju pre-barn det.

    1. Om inte många av de där tegelstenarna vore så bra så skulle jag inte vara en så stor tegelstenskramare. :)

      Det där med extremt liten text är jobbigt. Speciellt när den är ganska tät också, utan styckesindelningar eller luftiga dialoger. Försöker undvika alltför billiga pocketutgåvor av just det skälet, för de böckerna ger mig bara huvudvärk efter ett tag.

  5. Jag verkar ha samma smärtgräns som du. Jag gillar tegelstenar! Man får följa karaktärerna genom mycket och det känns som att man kommer dom mycket närmre än i kortare böcker. (Det finns givetvis undantag!)

    Det här med Game of Thrones, ska man börja nu kanske? Dags att köpa hem!? Det måste bli i pocketformat i så fall. Och så vill jag ju att alla framsidor ska se likadana ut. (Alltså samma utgivningsserie eller vad man kallar det!?) Kanske ska gå in och kolla lite på bokus…

    1. Just ja! Jag tror att jag måste ta och köpa fjärde boken nu medan de fortfarande har samma serie. Snart lär väl upplagorna med filmomslag komma ut och tänker jag undvika som pesten…

      1. När jag skulle köpa Game of Thrones i engelsk pocket så fanns det BARA tv-serieutgåvorna att välja på. Jag valde den mer diskreta, som inte har Sean Bean på framsidan, men är ändå ganska missnöjd. :/

        Frida: Det finns en box att köpa med de första fyra böckerna! Den är riktigt snygg, om jag inte hade alla böckerna redan hade jag kanske lagt vantarna på den.

        1. Jag såg den boxen när jag tittade runt. Jag lade till den i min lista på bokus, och jag tror den kommer få följa med hem till mig i nästa bokbeställning. Jag vill inte heller ha filmomslagen nämligen… Det känns perfekt att gotta ner sig i dom böckerna nu i sommar.

        2. Jag har också sett den där boxen och varit sugen, men tre dubletter för att få ett nytt pocket och en snygg box är inte värt det.

          Jag avskyr film/tv-serieomslag! Varför denna styggelse? Hur många fantasyfans tror de vill köpa böcker med skådespelare på? (Fast de räknar väl kallt med att det mest kommer vara folk som sett tv-serien som köper böckerna nu…).

          Och: har ”A Game ot Thrones” alltid varit blå? Var inte den gul med ett lejon på ? Fast, det är klart – de kan ju ha gjort om färgerna. Har för mig att min ”A Clash of Kings” är gul… eller lila. ”A Storm of Swords” ser dock ut exakt som i boxen.

          1. Jag avskyr också de där omslagen. Men förstår ändå varför de görs, det lär ju sälja bra med en snygg skådis på omslaget. Speciellt till folk som inte skulle köpa boken om de inte sett serien/filmen, tänker ja…

            Hm, jag har också för mig att den första pocketen var gul. Men bryr mig inte om att de bytt färg, tycker de nya pocketomslagen i boxen är snygga allihopa. Jag tänker inte heller köpa dem, jag är nöjd att jag gjorde mig av med min dublett av Game of Thrones rätt nyligen… :)

            1. Jag upptäckte precis att jag inte alls har serien i samma omslagsserie. AGoT och ACoK är i samma serie, men ASoS och AFwC (nybeställd) är samma som i boxen. Därav förvirringen :)

  6. Jag har nog ingen smärtgräns som jag upptäckt ännu. Böcker på över 1000 sidor brukar vara svåra att läsa i sängen bara.

    Men jag föredrar pocketversionerna av tegelstenarna. Troligen för att jag inte är speciellt rädd om pocketböcker. Jag viker öron och de får ofta agera som tallrikar för frukostmackor och underlägg åt kaffekoppar. Ryggarna viker jag bak på fler ställen och de mjukas upp så att det ska bli lättare att bläddra i. Jag har ingen respekt för pocketböcker. Men böcker, riktiga böcker, inbundna böcker de läser jag med pincett och vita handskar. Mor min kommer nämligen från en släkt av bokbindare och har lärt mig vördnad för den ”riktiga” boken. Just därför läser jag bara pocket och behöver jag river jag boken i två helt enkelt.

    1. Riva sönder böcker! :O Så långt skulle jag aldrig gå, om jag hade något val. Men däremot har jag inget emot om de blir lite slitna och om ryggen blir vikt, så länge sidorna inte faller ur…
      Jag läser mest pocket för att det är ett smidigare format, men jag tror inte att jag behandlar mina inbundna böcker varken sämre eller bättre. Om de inte är väldigt gamla och sköra förstås. :)

  7. Läste också nyligen ut A Storm of Swords och kände samma sak. Min övre sidgräns ligger nog på ungefär samma ställe.

    Har däremot märkt att jag även har en UNDRE sidgräns. Min motivation till att börja med böcker som underskrider 200 sidor är förfärligt låg. Lite ”eh, varför ska jag sätta mig in i den här? den tar ju för bövelen snart slut!”

    1. Haha, jag kan relatera lite till din undre gräns. Inte för att jag inte gillar kortromaner, men det har hänt ett antal gånger att jag beställt hem en bok utan att kolla upp sidantal först och sen blivit besviken när den bara varit 200 sidor lång. ”Var det inte mer än så?”

  8. Jag läser nog hellre tegelstenar i inbundet format eftersom en tegelstenspocket så snabbt och lätt blir sliten. Dock har jag bara två böcker på över 1000 sidor i inbundet format och det var ju lite tungt. Men så länge boken är bra så är det värt det. ;)

    1. Det är ju svårt att komma ifrån att en tegelstenspocket lätt bli sliten. Men jag väljer ändå det framför att tampas med en inbunden, åtminstone om man ska upp i tusensidorsklassen. :)

Kommentera

