Elitistmörkerbokcirkeln bok 3: Googolplex


Den tredje boken som Elitistmörkerbokcirkeln tog sig an var KG Johanssons ”Googolplex”. Vi var en ganska kraftigt decimerad cirkel som träffades och diskuterade boken igår kväll hemma hos mig.

I centrum av historien möter vi Jack. Han har förmågan att kunna manipulera DNA med tanken och reser därför med en grupp kolonister till den avlägsna kolonin Shylock för att bygga upp en ny värld. Men Jack känner sig inte hemma på den främmande planeten och när han får chansen väljer han att återvända hem till Jorden istället, till ännu en skapad kropp som ersätter den han rest iväg med. Väl hemma börjar han gräva i sina egna gamla minnen och inser att han bär på en mängd hemligheter som han har dolt för alla, inklusive sig själv. Vem är Jack egentligen? Och varför har han valt att manipulera sina egna minnen?

”Googolplex” är ganska märklig bok. Av baksidestexten att döma hade jag fått intrycket att den skulle utspela sig på den främmande kolonin, men resan dit är bara en katalysator för Jacks egen inre resa. Det är hans existens och hans märkliga liv som är berättelsens själva kärna.
Det är svårt att skriva om ”Googolplex” utan att avslöja för mycket om handlingen. Jack blir så småningom besatt av att leta upp en viss kvinna han en gång tror sig ha älskat. Denna besatthet är både obehaglig och intressant att följa, när den tar över Jacks liv allt mer. Jag tyckte att denna del var den mest intressanta i hela boken. Att leva för alltid, att ständigt återfödas i nya kroppar, framstår i KG Johanssons tappning som ett öde långt värre än döden. För när evigheten ligger framför ens fötter, vad finns det egentligen som kan ge ens liv en mening?

Jack är en ganska självupptagen person. Han är lätt att irritera sig på, vilket många av bokcirkelmedlemmarna gjorde. Men jag tyckte att hans självgodhet och brist på personlighet passade in på hans karaktär, och störde mig därför inte på det. Att övriga karaktärer i boken är lite platta är däremot synd, för det hade behövts lite mer livlighet för att väga upp den livströtte Jack.

”Googolplex” är en intressant bok. Väldigt lättläst för att vara sf, inte minst för att boken bara är lite mer än 200 sidor lång i pappersversionen. För den som inte räds science fiction är det här en tänkvärd bok som får en att fundera över tillvarons existens.

Feuerzeug har också bloggat om boken och gillade väldigt mycket.

KG Johansson – Googolplex (Wela Förlag, 2010)

4 comments

  1. Skönt att någon mer gillade den. Jag var också inne på just det som gick lite utöver själva handlingen, men framför allt idén om dimensionerna och tiden…

    1. Vi verkar vara de som gillade den mest. Även om jag inte tokgillade precis allt, så tyckte jag att den var väldigt intressant och gick runt och tänkte på den i veckor efter att jag hade läst. Vilket är precis vad jag vill uppnå när jag läser sf!

Kommentera

