Blood and flame and civil war


Andra delen i George R. R. Martins fantasybokserie ”A Song of Ice and Fire” heter ”A Clash of Kings”. Eftersom det är omöjligt att skriva om en bokserie utan alls nämna vad som hänt i första delen så utfärdar jag härmed en stor SPOILERVARNING! Jag ska göra mitt bästa att inte avslöja alltför mycket detaljer, men känsliga läsare bör nog undvika hela den här recensionen.

Inbördeskrig rasar i Seven Kingdoms. Efter kung Roberts död har riket splittrats i ett flertal olika fraktioner som strider om makten. På tronen sitter den unge prins Joffrey och väntar på att bli attackerad av någon av kungens båda bröder Renly och Stannis, som båda ser sig som kronans rättmätige arvtagare. Samtidigt har unge Robb Stark utropat sig till kung i norr och marscherat söderut, ovetandes om svek bland hans allra närmaste vänner. På andra sidan havet skaffar Daenerys Targaryen nya inflytelserika vänner som hon hoppas ska kunna hjälpa henne korsa havet och återta sin förlorade tron. Samtidigt visar sig hotet från norr vara större än någon kunde ha anat…

Att vintern är på väg är det ingen fråga om i ”A Clash of Kings”. Både bokstavligt talat och rent symboliskt. Det är svåra tider för många av invånarna i Westeros, inte minst den civilbefolkning som hamnar i kläm mellan de stridande fraktionerna. Martin skräder inte orden när han beskriver krigets urskillningslösa våld; här finns gott om skrupellösa soldater som inte drar sig för att våldta kvinnor, mörda barn eller bränna ner byar.
Den som får se mest av krigets fasor är Arya, som flytt huvudstaden och de Lannisters hon hatar så innerligt. Hennes vedermödor är i den här boken ibland otroligt tunga att läsa om, med alla dess blodiga detaljer och meningslösa våldsyttringar. Men Arya är också en överlevare, som anpassar sig till alla tänkbara förhållanden, hur vidriga de än kan tänkas vara.

Tyrion, som hörde till mina favoritkaraktärer redan i den första boken, får verkligen komma till sin rätt i denna andra bok. Avskydd av civilbefolkningen på grund av sitt utseende och sin familjetillhörighet, är han en av de få karaktärer som verkligen tänker först och agerar sen. I alla fall så länge det handlar om krigföring och politik, och inte kärlek…

Det är intressant att läsa om ”A Clash of Kings” och redan veta vilka som kommer att dö och vilka som kommer att klara sig (åtminstone fram till nästa bok). GRRM har en tendens att ta död på de mest oväntade karaktärer vid de mest oväntade tillfällen, samtidigt som han sparar de karaktärer som man är övertygade kommer att dö så snart någon drar ett svärd. Eftersom det inte finns en enskild huvudkaraktär som bär upp hela historien på sina hjältemodiga axlar så går ingen säker i ”A Song of Ice and Fire”.
Trots att jag alltså visste vad som skulle hända i boken så kunde jag inte låta bli att dras med i intrigerna och tvångsmässigt läsa vidare efter vissa cliffhangers. Kudos till herr Martin för att han skrivit en så spännande bok att jag blev trollbunden även denna andra gång jag läste den.

Som vanligt tyckte jag att Daenerys kaptiel hörde till de svagare. Staden Quarth som hon beger sig till är en ganska irriterande plats. Otroligt fantastiskt jättevacker tydligen, och full med magi, men för mig som läsare känns den mest som en ganska platt och exotiserande kuliss. Oändligt mycket mindre intressant än både dothraki-folkets oändliga grässlätter eller murriga Seven Kingdoms.

En detalj som jag verkligen gillar i ”The Clash of Kings” är den röda komet som ses på himlen i början av boken som beskrivs vara ”the color of blood and flame and sunsets”. En komet som tolkas helt olika beroende på vem det är som ser den och vad just den personen råkar ha för agenda. Ett blodigt omen om ond bråd död, en härold för en kommande kung eller ett tecken från Asshais eldfängde Lord of Light som börjat få fäste i Seven Kingdoms? Endast den som läser vidare får veta.

George R. R. Martin – A Clash of Kings (Bantam Spectra, 2005)

7 comments

  1. Har precis beställt hem A game of thrones (mest för att min man ville det) och skämtade om att ska jag ta mig igenom hela serien (varje bok verkar ju ha bortåt en 1000 sidor) så behöver jag nog en livstid eller så, medan du redan är inne på omläsning av densamma. Det är lite imponerande!

  2. Jag håller med ovanstående, det är grymt imponerande. Jag är fortfarande på första boken och har hållit på sedan månadens början. Tydligen är jag inte alls bra på att plöja engelska böcker, men skam den som ger sig! Jag gillar ju historien SÅ mycket och får nog bara acceptera att det går långsamt.

    1. Det ÄR bra böcker, men det är också väldigt mycket att läsa. Jag har läst lite annat emellanåt, för jag tror att det är lätt att tröttna om man bara läser de här böckerna och inga andra. Speciellt om man har en bokblogg och vill ha något att blogga om också. :)
      Jag har läst en tredjedel av tredje boken, så jag ligger lite efter enligt mitt egna strikta lässchema, men tror nog att jag ska hinna ikapp.

  3. Jag vill läsa tredje boken nu, men jag måste vänta faktiskt. Det kan inte bli ASoIaF i ett halvår i sträck… måste bryta av lite.

    Älskade förresten Danaerys kapitel. Dock kunde jag inte läsa förbi Catelyns och Davos kapitel fort nog. Tråkmänniskor. Jag älskar också Tyrion… och Jon… och Arya… Ja, nästan alla, men inte riktigt. =)

    GAH!! Jävla böcker till att trollbinda.

    1. Jag tycker att Daenerys i sig är mer intressant i andra än i första boken, men gillar inte miljön hon vistas i. Den känns så plastig jämfört med Westeros på något sätt.

      Jag tror att det kan vara bra att ta en paus faktiskt. Läsa något helt annat emellan. Även om jag vet att jag läste flera delar i rad när jag läste böckerna första gången…

Kommentera

