The evil in the woods


När jag härom veckan recenserade Johan Theorins ”Blodläge” så klagade jag bland annat på att författaren inte gjorde något av de övernaturliga inslagen i form av älvor och troll. Att det inte fanns någon mystik i denna deckare med skräckfernissa.
Några veckor efter att jag läst ”Blodläge” satte jag istället igång med Frida Edmans ”Förvriden”. Även detta en bok där svenska väsen fått utrymme, men i en helt annan – och långt mycket mer skräcklig – form.

En ung man försvinner spårlöst efter en fest, till sin moders stora sorg. En äldre man hålls inlåst i en källare av sin egen hustru. En ung flicka försvinner på sin egen födelsedag och när hon slutligen återfinns verkar hon ha utvecklat en helt annorlunda personlighet.
Mystiska saker sker i den lilla norrländska orten och allt verkar ha sitt ursprung i den närliggande skogen. En skog som ruvat på sina hemligheter i många år och vars invånare verkligen inte är att leka med.

Att använda skogen som en skräckens hemvist tycker jag fungerar väldigt väl i ”Förvriden”. Precis som Ulf Lundell (garanterat den enda gången ni kommer få läsa den liknelsen i den här bloggen!) trivs jag bäst i öppna landskap och har alltid tyckt att skogen varit en lite lätt hotfull plats. Kvävande på något sätt, och alldeles för lätt att gå vilse i. (Det här kan i och för sig vara en konsekvens av att jag såg Twin Peaks första gången som tolvåring och att jag därför för alltid kommer att associera skog med ond bråd död, andligt mörker och galenskap. Rätt så troligt, faktiskt.)
Fast skogens obehagliga invånare i all ära, läskigast i hela boken tycker jag ändå att den lilla flickan Moa är. Eller snarare, vad det nu är som kommer tillbaka från skogen i den lilla flickans kropp. En vuxen och väldigt obehaglig personlighet i ett litet barns kropp – det är en levande mardröm inte minst för hennes stackars föräldrar.

Det är rätt många olika karaktärer med i ”Förvriden” och de flesta av dem får komma till tals i sina egna kapitel. Jag gillar det berättargreppet i allmänhet (det fungerar exempelvis extremt väl i ”A Song of Ice and Fire”) och tycker att Edman får det att fungera. Det blir ibland en intressant diskrepans mellan vad som sägs och inte sägs beroende på vilken karaktär det är som för ordet. Jag tycker att det möjligtvis är lite för många karaktärer inblandade för en bok på knappt 280 sidor, vilket gör att jag ibland blandar ihop de olika namnen. Men samtidigt tycker jag att historien i sig är såpass väl sammanhållen, trots myriaden av berättarröster, så det är inget jag stör mig på i längden.

”Förvriden” är en intressant skräckroman som kanske inte tillhör det allra mest skrämmande jag har läst, men som lyckas förvalta skräckgenren väl och komma med nya intressanta infallsvinklar.

Frida Edman – Förvriden (Mörkersdottir förlag, 2010)

13 comments

  1. Must… read… book!

    Jag gillar också att karaktärer få egna kapitel. Brandon Sanderson använder den stilen. (Me likey Sanderson very much.)

    1. Ja, bloggade inte du om svenska väsen i böcker rätt nyligen? Jag tänkte tipsa om den här då, men glömde helt bort det. :)

      Brandon Sanderson, är det han som tog över WoT? Jag är väldigt nyfiken på honom, måste läsa!

    1. Ibland kan jag verkligen börja fundera över hur mycket Twin Peaks har påverkat mitt liv, egentligen… Vilket nästan är mer skrämmande än skogen i sig. ;)
      ”Förvriden” är inte direkt mardrömsframkallande, men läskig nog tycker jag.

  2. Jag har en kompis som kommer pa besok och som har erbjudit sig att ta med lite bocker, sa jag smet in pa adlirbis och bokus och forsokte kopa den har. Men den fanns ju bara i e-bok, jag ar fortfarande lite konservativ. Kanske ratt tillfalle att borja forandra sig…?

Kommentera

