Chat noir


Jag har varit sugen på att läsa Nancy Peñas ”Katten och kimonon” sedan den kom ut i höstas. Att jag gillar serier i allmänhet är ingen hemlighet direkt, men det här lät verkligen som en serie precis i min smak: sagoinspiration, svartvita illustrationer, metalitterära inslag, magi, och så katter, katter och åter katter. Eller snarare en katt i en mängd olika skepnader.
Mina förväntningar på ”Katten och kimonon” var med andra ord skyhöga, och jag blev väldigt glad över att precis varenda en av dem infriades.

Det börjar i Japan, med en silkessspinnares vackra dotter och hennes kimono full av katter. Vävaren som tillverkat kimonon älskar henne, en kärlek som slutar i tragedi och med att en katt från kimonon sliter sig fri och försvinner.
Denna mystiske katt blir läsarnas ciceron. Den leder oss via en oceanångare till en kattvänlig Dr Watson och en tjurig Sherlock Holmes. Den för oss vidare till en ung flicka vid namn Alice (då han plötsligt uppvisar ett väldigt brett leende) och tar formen av konstnärens Toulouse-Lautrecs svarta katt i jakten på den kimono där den hör hemma.

Jag vill inte berätta för mycket om denna episodiska lilla historia, men jag måste säga att jag tycker att det här är helt fantastiskt. Peña har en talang för att fånga ansiktsuttryck och stämningar i sina illustrationer, inte minst fångar hon kattens kroppsspråk på pricken hela tiden. Det här är både gulligt och hemskt, vackert och bisarrt i en helt oemotståndlig blandning.

”Katten och kimonon” är ett så fint album att det fick min man, som vanligtvis inte läser särskilt mycket serier, att köpa ett eget signerat exemplar när vi var på SPx11 i våras. Det om något är ett bevis på hur oemotståndligt det här albumet är!

Nancy Peña – Katten och kimonon (Kolik förlag, 2010)

8 comments

  1. Jahadu, frun. Ännu en gång tippar du mig över branten – nu flyttas den från önskelistan till kundvagnen på adlibris. Damn you, du blir min ruin ;)

    1. Trevlig är verkligen ett bra ord för det här albumet! Sådär så att man vill krypa in det och vila en stund… eller bara hänga med den coola katten. :)

Kommentera

