I wanna do bad things with you

För att väga upp mitt ständiga Game of Thrones-tjatande här i bloggen så tänkte jag istället peppa för en annan efterlängtad tv-serie. Närmare bestämt säsong 4 av True Blood. En säsong som ser ut att kunna bli riktigt intressant:

Jag tycker att bok fyra i Sookie Stackhouse-serien, ”Dead to the World” är en av de bästa storymässigt (även om den innehåller alldeles för mycket tantsnusk för min smak) så förhoppningarna är höga på denna fjärde säsong som har premiär 26 juni. Vilket för övrigt är samma dag som säsongsavslutningen av Game of Thrones kommer att visas, även den en HBO-serie.

Vad jag tänker göra för att bibehålla peppen tills dess? Lägligt nog så har jag ju den tionde Sookie-boken, ”Dead in the Family” hemma, oläst…
Är ni sugna på True Blood?

42 comments

  1. Det känns som att jag är den enda som inte gillar True Blood-serien. Alltså jag tycker väldigt mycket om böckerna, men känner att själva tv-serien är lite för rå för mig :/ Lite mysko, men ändå. I böckerna är det ju jag själv som visualiserar scenerna och det råder nog kanske en hel del censur där jämfört med tv-serien…

    1. Jag känner flera som inte gillar True Blood alls.
      Det är ju en HBO-serie, och därför är den ju ganska rå per definition. Mycket sex och våld och kontroversiella inslag. Det är samma sak med Game of Thrones, där böckerna visserligen är våldsamma men absolut inte innehåller så mycket sexscener som tv-serien gör.
      Jag försöker se tv-serien som en lös tolkning baserad på böckerna, annars skulle jag haka upp mig så mycket på allt som de har valt att göra annorlunda…

      1. Jag vet också en del som inte gillar serien. Råheten blandat med humor kan vara en ganska osmaklig kombination för många. Personligen gillar jag det starkt. (Vet inte riktigt vad det säger om mig dock =)) Sen har jag också sett att både regissören och Charlaine Harris säger att True Blood är ”inspirerad” av böckerna. För att bara vara ”inspirerad” så gör de ändå ett hyfsat jobb.
        Game of Thrones har jag aldrig läst. Kanske ska ta mig en titt.

  2. oh ja, jag längtar! har också ”Dead in the Family” hemma, oläst… och måste beställa nästa del så jag har den med.
    men visst är det säsong 3 som börjar efter sommaren här i sverige?

    1. Hm, jag har ingen koll alls på när serier visas i Sverige, tyvärr. Men ligger de verkligen ett helt år efter? Hoppas inte!

      Jag vill ha alla böckerna i pocketformat, så det dröjer ett tag innan jag kan köpa ”Dead Reckoning”. Men den som väntar på något gott… :)

      1. Jo, verkligen så långt efter.. :S kollade på svt och där står det att säsong 3 startar till efter sommaren… Efter sommaren 2011 är det dags för SVT att sända tredje säsongen av den hyllade och omtalade HBO-serien True Blood.
        föredrar också pocket, de jag har är i storpocket

        1. Jag visste att de låg efter, men inte SÅ långt. Fast det kanske är för att canal plus ska hinna visa serien först?
          Men trist när det går att köpa dvd-boxen innan tv-serien ens visas för att de tar så lång tid på sig. Det lär ju knappast dra fler tittare till svt. :/

          1. håller med! sugen på att ge mig själv boxarna i födelsedagspresent… eller.. vill man se om de 2 första säsongerna? men blev sugen på att buda på säsong 2 på tradera iaf…

  3. Jag som jämt tjatar om Sookie Stackhouse är extremt peppad. Visst är böckerna mycket bättre än TV-serien men jag tycker att serien ändå är fenomenalt bra med tanke på hur de dödar TV-serier som bygger på böcker annars.
    Läser Dead Reackoning (nr 11) nu men sen kommer det bara släppas två till har jag hört.

    1. åh bara 2 till :( jag älskar böckerna (som du vet..)
      Dead reckoning måste jag köpa, men vilken hör till samma utgåva som de böcker jag har är frågan…

      1. De har ju fångat hjärtat i böckerna och byggt vidare på det. Jag är väldigt förtjust i både tv-serien och bokserien, men de skiljer sig ju väldigt mycket från varandra.

        Oj, bara två till? Då måste hon ju verkligen börja knyta ihop det snart. Visst vill jag ha mer Sookie, men jag kan också tycka att det är lite skönt att få ett ordentligt avslut på bokserien. Ingen bokserie tjänar på att pågå i evigheter…

        1. Ja, visst är det både lite läskigt och trist att det bara är två böcker kvar. Fast jag håller med om att det kanske är dags för Sookie att gå sin egen väg. För mycket av det goda blir ju oftast fel.
          Fast jag är otroligt imponerad av att ni orkar vänta på era upplagor av böckerna. Själv kör jag e-varianten eller ljudböckerna. Tänkte att jag ska köpa in alla på en gång sen i storpocket när det är dags att läsa om.

          1. Jag är inte helt besatt när det gäller Sookie, så jag klarar att hålla mig till pocketformatet. Annars vet jag med mig att jag kommer köpa pocketutgåvan sen ändå, och kommer sitta där med en massa dubletter till slut… (true story)

            1. Min besatthet börjar nog släppa lite för har tjatat om de här böckerna nu så mycket att jag ledsnat på att höra mig själv. Däremot har jag problem med att vänta på saker och ting. På både gott och ont. Visst blir det lite dubbletter här och där fast jag försöker uppväga det med argumentet att jag inte köper så mycket kläder…så ofta i alla fall :)

              1. Hah, ungefär som jag har tjatat om Game of Thrones, kanske? ;) När det gäller den bokserien orkar jag absolut inte vänta på pocket, den planerar jag att köpa på releasedagen oavsett kostnad.

                Jag är lite stolt över att jag lyckas ha tålamod när det gäller Sookie-böckerna för vanligtvis är jag usel på det när det gäller bokserier. Jag hetsläser helst alla böckerna i sträck om jag kan.

                1. Haha, det är en galen känsla när man måste hetsläsa böckerna. Jag blir både glad och stressad samtidigt.
                  Jag har allt varit och läst här lite om Game of Thrones=) Kanske kan passa fint nu när jag måste vänta exakt ett år på nästa Sookiebok.

                  1. Fast ett år är ju ingenting! :) Senaste boken i Game of Thrones-serien har tagit sex år. Vilket inte bådar gott för de två sista delarna i bokserien…

                2. Fast i ditt fall är det ju förklarligt då du har väntat så länge på att A Dance With Dragons ska komma ut :)

                  Själv så har jag börjat fundera på om det är bättre att dra ut på det hela – för det lär väl dröja 5-6 år sen innan Martin är färdig med nästa bok.

                    1. Jag är seriöst orolig för att GRRM ska göra en Robert Jordan och hinna dö innan bokserien är avslutad. :S
                      Om jag hade vetat hur lång väntan skulle bli hade jag nog försökt vänta med att börja läsa serien, men nu är jag så inne i den att det är omöjligt att sluta!

  4. Jag håller just nu på med ett mastodontinlägg om tredje säsongen av True Blood (skriver oändligt mycket, tar bort och börjar om gång på gång – det finns så mycket att säga och svårt att hålla sig borta från sidospår) och jag ser verkligen fram emot den fjärde säsongen! Älskar den där promon.

    På tal om böcker/tv-serien så gillar jag båda på olika sätt. Jag tycker att tv-serien är bättre på att få fram fler intressanta karaktärer med mer tydliga personligheter och överhuvudtaget fler dimensioner. Ex. Jason, som jag tycker är ganska platt och stereotyp i böckerna, men som i tv-serien glänser och verkligen känns äkta. Andra exempel på det är Lafayette och Jessica, som ju inte ens existerar i böckerna. Sedan finns det ju å andra sidan storylines och karaktärer som jag tycker är mycket sämre i serien…

    Sookie är ett exempel på en karaktär där jag tycker att de kunde hållit sig lite mer till boken. Jag tycker att serie-Sookie är lite väl… korkad ibland. I böckerna så är hon ju väldigt bra på att dölja sina känslor och tankar och kan dölja sitt tankeläsande väldigt väl – medan hon i tv-serien bara säger exakt vad som faller henne i och inte tänker på hur det får andra att se henne. Sedan så tycker jag mest att hon gråter och skriker i tredje säsongen…

    Hoppas på mer Pam, Jessica och Jason i nästa säsong och lite mindre Sam och Tara.

    1. Skillnaden på karaktärerna tycker jag också är intressanta. Och håller helt klart med om att Jason gör sig mycket bättre i TV-serien än i böckerna där han bara är trist. Misstänker att det blir mycket Jason i säsong fyra. Eller hoppas i alla fall. Bill är också väldigt platt i böckerna tycker jag, men är väldigt rolig i serien.

      1. Jag håller också med helt om Jason. I serien så är han mycket mer sympatisk och rolig än i böckerna där han mest är ett svin hela tiden (utan det där hjärtat av guld). Jag gillar också Lafayette, är glad att han fick vara kvar i t-serien.

        Tycker att du har en väldigt bra poäng där när det gäller Sookie, Sara. I böckerna framgår det ju tydligt att hon är en smart tjej, men folk brukar tro att hon är dum pga att hon måste gå runt och dölja sina förmågor hela tiden. Men i tv-serien kommer inte det fram så bra, där verkar hon lite korkad på riktigt.
        Jag kan också sakna den lite lugnare sidan av Sookie – den som går på biblioteket och städar. Hon är en bra kontrast till action-Sookie.

        Jag gillar inte Bill i något format så ju mindre han är med desto nöjdare blir jag. ;) Och mindre Tara vore skönt, jag gillade henne i första säsongen men är så otroligt less på henne nu.

        1. Ja, Tara och Lafayett gillar jag starkt fastän jag också hoppas på lite Tara-paus.
          Glömde också nämna Eric som helt klart är en favorit i böckerna. I serien tycker jag att Alexander Skarsgård gör en fantastisk tolkning av karaktären. Även om det tog ett tag att vänja sig vid att det faktiskt var Alexander Skarsgård som gjorde rollen med tanke på att jag bara sett Hundtricket med honom förut…

          1. Jag hade samma problem med Skarsgård i början. Jag mindes bara hur jag och mina kompisar satt och suckade till Vingar av glas i högstadiet, men han har verkligen växt i mina ögon.

          2. Jag blev helt klart positivt överraskad av Alexander Skarsgård. Han gör en väldigt bra roll (och jag hade också bara sett honom i Hundttricket innan), så jag hoppas ju självklart att han är med mycket. Speciellt om säsong fyra följer boken, då lär han vara med VÄLDIGT mycket. :D

            1. OJ! vad mycket ni har hunnit skriva och diskutera! :D
              Håller helt med om allt tror jag… Jason – bra mycket bättre i serien än i böckerna, Tara gillar jag inget vidare, Bill gillar jag inte heller, men Eric.. mmmm och Alexander spelar han så bra, läste i en intervju att han verkligen gillar den rollen. så bra!
              I serien verkar Sookie mer korkad än i böckerna.
              Åh, vad jag längtar efter säsong 3, sugen på att köpa den så jag slipper vänta. Har vägrat se trailern för säsong 4, blir avundsjuk på dom som får se säsong 4 redan i år.
              Jo, mer… 2 böcker kvar, bra på sätt och vis, en del serier har jag blivit less på för dom aldrig kommer till något slut, även om dom är bra.
              Game of thrones har du gjort mig sugen på att läsa, men låter illa att vänta så länge på nästa del när man kommer till sista delen, jag är otålig av mig…

              1. Hehe, ja det blev en väldigt lång diskussion här! :)
                Jag förstår din längtan efter säsong tre. Men om du ser det positivt så har du ju faktiskt en hel säsong mer än oss andra kvar att se. Och det är väl snarare något för oss att bli avundsjuka på.

      2. Ja, precis! Bok-Jason är ju riktigt trist och verkar inte ha fler sidor än att vara dum, gilla att ligga runt och bara tänka på sig själv.

        Jag har aldrig förstått vad Sookie ser i Bill i serien egentligen. Trots att Bill, som du sa, är väldigt platt i bokserien så känner jag att hennes attraktion till honom förklaras bättre där, till skillnad från i tv-serien. Nu så var det ju ett tag sedan jag såg första säsongen, så jag kan ju förstås ha glömt bort någon viktig scen där man får en bättre inblick i det :)

        1. Sam är en av de få som jag tycker är ganska lika i böckerna och i serien. Och som verkligen känns som samma person i båda formaten (även om han har haft sina märkliga utsvävningar i tv-serien då och då).

          Bill i serien är något av ett mysterium för mig. Fast jag förstod mig å andra sidan aldrig på Angel i Buffy heller så jag nog helt enkelt bara svårt för dark and brooding. Speciellt när det finns blonde and charming att välja på. ;)

          1. Haha, vad jag förstått av de intervjuer jag sett med Charlaine Harris så kommer vi få se lika mycket av Eric i serien som i boken. Tydligen har hon en del att säga till om. (Kommer ihåg att jag lyssnade på bok fyra och slog ofta händerna för ögonen i ren förskräckelse av det jag fick höra:D )
            Sen när det gäller Bill, så när jag tänker efter så tycker jag nog bara att det är roligt i TV-serien när han säger ”Sookie” och inte så mycket mer. Tyvärr får vi dras med honom dock. Det fick jag också reda på i intervjun.

          2. Jag gillar inte vissa av Sams utsvävningar, t.ex. de i slutet av tredje säsongen när han plötsligt får något slags psykbryt och hela historien med Arielle Kebbel.

            Där har vi det! Blond and charming är ju alltid bättre än dark and brooding. Det är ju bara att se på Supernatural också, trots att Dean kanske inte direkt är lika blond som säg Spike (fast sen är det nog ytterst få karaktärer på tv som är lika blonda som Spike!).

            1. Säsong 3 var en dålig säsong för både Sam och Tara. :/

              Alltså, jag kan lätt tänka mig Dean som blekt blondin och Sam med mörkare hår. Bara för att passa rollerna, liksom. ;)

Kommentera

